Ga naar de inhoud

Zo maak je een hashtag plan per social media platform

Iedereen gebruikt weleens een hashtag. Maar hoe doe je dat? Voor verschillende social media platforms worden hashtags anders gebruikt. Wij maakten een overzicht.

Inhoud van deze longread over hahtags:
Wat zijn hashtags
Basisregels
Waarom moet je hashtags gebruiken
Hashtags op Instagram
Hashtags op Twitter
Hashtags op LinkedIn
Hashtags op Facebook
Hashtags op Youtube
Hashtag beleid maken

Wat zijn hashtags?

Een hashtag is een combinatie van letters, cijfers of een emoji die het #-symbool volgen. Ze worden veel gebruikt op social media om content in een bepaalde context te plaatsen, content beter vindbaar te maken of om te helpen met online marketing. Door gebruik te maken van hashtags wordt de inhoud van content over verschillende social mediaplatformen gecategoriseerd. Zo kun je als gebruiker content sneller terugvinden, lopende discussies volgen en bijdragen aan langlopende thema’s in het publieke domein.

De hashtag wordt al sinds 2007 toegepast. De hashtag werd gelanceerd om op een eenvoudige manier ontwikkelingen van gebeurtenissen te volgen op Twitter. Omdat content op social media vaak bestaat uit korte berichten of foto-onderschriften, is het plaatsen van een hashtag een slimme manier om berichten in de juiste context te plaatsen, zonder dat je als social media gebruiker veel tekst nodig hebt om jouw bericht van het juiste perspectief te voorzien. Ook kun je op verschillende platforms hashtags volgen. Het volgen van een hashtag is een goede manier om nieuwe inhoudsideeën en discussiepunten te ontdekken en om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws in jouw branche, vakgebied, interesses of merk.

Basisregels voor hashtags

Er is een aantal basisregels waaraan hashtags moeten voldoen.

  • Gebruik geen leestekens of spaties in de hashtag.
  • Hou hashtags kort, als je woorden wil combineren in een hashtag, gebruik dan hoofdletters om de woorden van elkaar te onderscheiden (zoals bij #MeatlessMonday).
  • Als je een nieuwe hashtag verzint, check dan goed of de hashtag niet al voor iets anders in gebruik is, dat geldt vooral voor afkortingen.
  • Houd het professioneel, doe dit door ervoor te zorgen dat je relevante informatie deelt dat aansluit op jouw bedrijf, merk of thematiek.
  • Zorg dat je hashtags deelt op een openbaar profiel, zo komt jouw informatie verder dan alleen je bestaande netwerk.
  • Plaats de hashtags in of achter de inhoud, of zet ze in de comments onder social media berichten.
  • Voeg hashtags toe aan je profiel of bio op social media om jezelf aan een hashtag te verbinden.

Waarom moet je hashtags gebruiken?

Hashtags gebruik je om verschillende redenen. De belangrijkste reden is om content een groter bereik te geven. Als content wordt voorzien van een hashtag zien niet alleen vaste volgers de berichten, maar ook mensen die op een hashtag zoeken of een hashtag volgen. Een hashtag kan ook een specifieke functie vervullen. Hieronder staan de belangrijkste: Communiceren, indexeren, participeren, branding en user generated content.

Communiceren

Via een hashtag kun je communiceren met andere social mediagebruikers. Ook mensen buiten je vaste volgers. Zodra je content voorziet van een hashtag, laat je aan andere social mediagebruikers zien dat je bijdraagt aan een bepaald thema, een discussie, een ontwikkeling of gebeurtenis.

Indexeren

Hashtags werken op social media zoals SEO werkt voor Google. Met hashtags maak je content vindbaar, omdat je door middel van tekst social media berichten, foto, illustraties of video’s voorziet van de juiste categorieën en context. Dit is noodzakelijk omdat veel social mediaplatformen geen navigatiemogelijkheden hebben. Bij Instagram en Pinterest bijvoorbeeld, zijn lange bijschriften niet altijd het meest effectief. Om toch een foto aan te laten sluiten bij een bepaald onderwerp kan er gebruik gemaakt worden van hashtags.

Participeren

Door gebruik te maken van hashtags kan je makkelijk meepraten over een bepaald onderwerp of bijdragen aan een lopende discussie of actueel thema. Je voegt jouw content toe aan de digitale discours en zo bereik je door gebruik te maken van een hashtag meer mensen. Je mengt je als het ware in een lopende discussie.

Branding

Je kunt hashtags ook gebruiken voor marketingdoeleinden. Zo kun je eigen branded hashtags toevoegen aan social media content, aan events of aan campagnes. Een branded hashtag kan ervoor zorgen dat je content beter vindbaar is. Een branded hashtag kan aan campagnes en content marketing van het merk zelf worden gekoppeld of gebruikt worden door klanten of fans. Ook zorgt een branded hashtag ervoor dat mensen makkelijker met jouw merk in contact kunnen komen. Een branded hashtag is een hashtag die uniek is voor een bedrijf, in de meeste gevallen wordt de bedrijfsnaam, slogan of de naam van een producten of een campagnes gebruikt als hashtag.

User generated content

User generated content is content gecreëerd door klanten of fans, en dus niet door een merk zelf. Klanten of fans gaan interactie aan met een merk en kunnen een hashtag gebruiken om hun content aan het merk te koppelen. Denk bijvoorbeeld aan een review, een ervaring of een ‘unboxing’. Voorbeelden van user generated hashtags zijn #mijnikea en #gekopmac. Door het gebruik van user generated hashtags brengen gebruikers een merk op de hoogte van hun ervaring (zoals Ikea of Mc Donalds). Merken kunnen er vervolgens toe besluiten om deze content te herpubliceren op hun eigen accounts.

Hashtags op verschillende kanalen

Het lastige met hashtags is dat ze op verschillende manieren gebruikt worden op verschillende social media platforms. Hashtags op Instagram werken weer heel anders dan op LinkedIn. Toch zijn ze op beide platforms belangrijk. Hieronder geven we per platform tips over het juiste gebruik van hashtags.

Hashtags op Instagram

Het gebruiken van hashtags is vooral voor Instagram belangrijk. Door het gebruiken van hashtags krijgt content meer bereik en meer engagement op Instagram. Als foto’s, illustraties en video’s de juiste hashtags meekrijgen, worden ze niet alleen door het eigen netwerk gezien, maar ook door mensen die jouw account niet volgen. Dat komt omdat hashtags op Instagram aangeklikt kunnen worden. Ze worden veel gebruikt om content te zoeken en je kunt als gebruiker zelfs hashtags volgen. 

Op Instagram kun je vrij makkelijk zien welke hashtags momenteel het populairste zijn. En of ze recent nog worden gebruikt. Maar pas wel op: veel populaire hashtags zijn heel generiek, zoals #picoftheday (foto van de dag). Deze hashtag zegt dus niets over de inhoud van de content.

Een goede hashtag is een hashtag die veel wordt gebruikt door Instagrammers en die ook recent wordt gebruikt. De hashtag moet hierbij ook gerelateerd zijn aan de content die je plaatst en dus iets zeggen over de inhoud van de content. Het advies is: wees hierbij specifiek en laat je niet te veel verleiden door populaire (vaak Engelstalige) hashtags. Zeker niet als je je op een Nederlandstalige doelgroep richt.
In de zoektocht naar de juiste hashtags kun je kijken naar Instagramaccounts die zich op een vergelijkbare doelgroepen richten en die vergelijkbare content plaatsen. Gebruik hiervoor de zoekfunctie van Instagram. Die toont hoe vaak hashtags worden gebruik en toont ook gerelateerde hashtags.

Bij Instagram kun je op een eenvoudige manier zien hoe populair een bepaalde hashtag is. Zo kan je in de zoekbalk van Instagram een zoekterm intypen, je klikt op ‘tags’ en vervolgens zie je alle berichten die gebruik hebben gemaakt van de hashtag. Zo kun je zien door wie de hashtag al is gebruikt, wat voor berichten er aan deze hashtag wordt verbonden en kun je zien of de hashtag voor betrokkenheid onder de berichten zorgt. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen populaire berichten en recente berichten.

All Hashtag, een Instagram-analysetool, heeft een lijst met de 100 beste Instagram-hashtags voor likes in 2021 gemaakt. De top twintig van deze lijst bestaat voornamelijk uit hele generieke Engelstalige hashtags.
1. #love
2. #instagood
3. #Photooftheday
4. #fashion
5. Beautiful
6. #happy
7. #cute
8. #tbt
8. #like4like
10. #followme
11. #picoftheday
12. #follow
13. #me
14. #selfie
15. #summer
16. #art
17. #instadaily
18. #friends
19. #repost
20. #nature

Hashtags kan je op verschillende plekken op Instagram gebruiken: in je bio, in stories of in posts op de tijdlijn. Je kunt hashtags ook plaatsen in de eerste reacties onder een net gepubliceerde post. Bij Instagram kun je maximaal 30 hashtags gebruiken per post. Dat klinkt heel veel, maar om content goed te indexeren, moet je vaak meerdere hashtags gebruiken.

Het advies voor hashtags op Instagram geldt voor het overgrote deel ook voor andere platforms, die vooral gaan over visuele content, zoals Pinterest, TikTok en Snapchat.

Hashtags op Twitter

Op Twitter worden hashtags gebruikt om tweets te categoriseren en content makkelijk vindbaar te maken. Ook hiervoor geldt: zowel voor volgers als voor mensen buiten je netwerk. Voor Twitter geldt dat een hashtag een soort label is om aan te geven over welk onderwerp een twitterbericht gaat. Kies er – in tegenstelling tot Instagram – maar één of twee bij een bericht. Plaats ze in of achter een tekst. De beste hashtag voor Twitter is vaak het onderwerp waar de tweet over gaat, de lopende discussie die op die dag gaande is, iets dat de gemoederen bezighoudt, een actuele gebeurtenis, een event of een televisieprogramma.

Net als bij Instagram geldt dat je een balans moet vinden tussen populaire en specifieke hashtags. Een veelgebruikte hashtag laat jouw content al snel ondersneeuwen. Een hashtag die alleen door jou wordt gebruikt, zal verder niemand opvallen. Op Twitter kan je op een eenvoudige manier zien welke hashtags momenteel populair zijn. Zo zie je op de startpagina van Twitter (desktop versie) rechts “Trends voor jou” staan. Deze lijst laat zien welke hashtags en onderwerpen momenteel het meest besproken worden op Twitter. Let op: de lijst wordt enorm beheerst door de actualiteit en verandert dagelijks. Onder de zoektermen zie je ook gelijk hoe vaak de hashtag bij berichten is gebruikt.

Twitter blikt elk jaar terug op het afgelopen jaar, zo ook in eind 2020. Uit dit onderzoek blijkt dat hoewel we offline minder samen kwamen, mensen dat op Twitter elkaar veel opzochten om de actualiteiten te bespreken of hun gevoelens te uiten. Twitter heeft bij deze terugblik ook gekeken naar de meest gebruikte hashtags in Nederland. Dat waren:

1. #coronavirus
2. #blacklivesmatter
3. #persconferentie
4. #trump
5. #lockdown
6. #dtv (durf te vragen)
7. #Jinek
8. #blijfthuis
9. #op1
10. #rutte

Hashtags op LinkedIn

LinkedIn is lang niet meer louter de digitale rolodex voor carrièretijgers. Het platform is de afgelopen jaren een volwaardig social mediaplatform geworden waar content een rode draad vormt op zowel de profiel pagina’s van gebruikers, de pagina’s van bedrijven, merken en media als de tijdlijnen waarop alle content samenkomt.
Sinds 2018 promoot LinkedIn actief het gebruik van hashtags. Onder hashtags moet gerelateerde content van gebruikers, bedrijven, media en influencers samenkomen. Je kunt op hashtags zoeken, je kunt ze volgen en je kunt ze toevoegen aan je profiel of aan je bedrijfspagina.
Door het gebruik van hashtags bereik je op LinkedIn niet alleen je bestaande netwerk, maar bereik je ook mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp. Door het bereiken van een groter publiek kan dit er ook voor zorgen dat je als persoon of bedrijf meer impact maakt met je content.

Het zoeken naar en volgen van hashtags op LinkedIn is een goede manier om nieuwe inhoudsideeën en discussiepunten te ontdekken en om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws in jouw branche, vakgebied of merk. Hashtags die populair zijn op andere social mediaplatformen passen vaak niet goed bij LinkedIn. In tegenstelling tot Instagram en Twitter gaan hashtags op LinkedIn inhoudelijk veel meer over vakgebieden en expertises. LinkedIn adviseert om er maximaal drie te gebruiken bij elke post of in LinkedIn artikelen.
LinkedIn geeft bedrijven bovendien de mogelijkheid om eigen branded hashtags toe te voegen aan de bedrijfspagina.

Het is bij LinkedIn erg belangrijk dat je een hashtag kiest die past bij jouw activiteiten als bedrijf en dat je een niet te populaire hashtag gebruikt. Bij het gebruiken van een te populaire hashtag kan het snel gebeuren dat je bericht direct ondersneeuwt. Een aantal tips die gebruikt kunnen worden om de juiste hashtag te kiezen:

  • Zorg voor een afwisseling van populaire en minder populaire, maar zeer specifieke hashtags
  • Kies een hashtag die aansluit bij jouw bedrijf of activiteiten.
  • Gebruik een basislijst met hashtags en plaats daarnaast specifiekere hashtags die passen bij het bericht

LinkedIn maakt het voor gebruikers erg moeilijk om erachter te komen welke hashtags de meeste volgers hebben. Het lijkt bijna alsof LinkedIn niet wil dat de gebruiker over deze gegevens beschikt. Om meer inzicht te krijgen in hoe je hashtags op LinkedIn het beste kunt inzetten, is het verstandig om zelf onderzoek te doen naar het succes van hashtags binnen jouw vakgebied, branche, expertise of interessegebied.

Ook bij LinkedIn is het mogelijk om te zoeken naar bepaalde hashtags. Zo kun je bij je zoekbalk een zoekterm invullen en krijg je te zien hoeveel volgers deze hashtag heeft. Ook zie je gelijk welke berichten deze hashtag gebruikt hebben. Voor LinkedIn zijn er hashtags die zeer populair zijn. Vooral de Engelstalige hashtags worden het meest gebruikt. Het advies is echter voor Nederlandse account om ook Nederlandse hashtags te gebruiken. Vooral omdat een Nederlandstalige doelgroep zich hieromheen verzameld. De top tien meest gebruikte hashtags op LinkedIn zijn:

1. #innovation
2. #management
3. #technology
4. #marketing
5. #branding
6. #personalbranding
7. #data
8. #fundraising
9. #ecommerce
10. #linkedin

Volgens onderzoek van 4bis Innovation bestaat de top 10 Nederlandstalige hashtags in 2020 uit de volgende woorden:
1. #technologie
2. #persoonlijkeontwikkeling
3. #strategie
4. #vacature
5. #webinar
6. #innovatie
7. #ondernemerschap
8. #freelance
9. #podcast
10. #talent
https://4bis.nl/nl/resources/business-resources/best-linkedin-hashtags-2020/

Hashtags op Facebook

Het gebruiken van hashtags op Facebook is minder gebruikelijk. Dat komt omdat veel meer persoonlijk Facebook profielen niet openbaar zijn, waardoor niet alle informatie over een bepaald onderwerp door alle gebruikers kunnen worden bekeken. Bovendien blijkt uit onderzoek van BuzzSumo dat berichten zonder een hashtag het beter doen dan met een hashtag, volgens het onderzoek zijn die berichten beter voor de betrokkenheid. Ook hashtags op Facebook zijn klikbaar en tonen alle statusupdates die voorzien zijn van dezelfde hashtag.

Hashtags op YouTube

Op YouTube wordt er ook gebruik gemaakt van hashtags, dit wordt voornamelijk gedaan als service voor de kijkers of volgers. Hashtags verschijnen boven de titel van video’s zodat het voor kijkers makkelijker wordt om video’s te selecteren of via de hashtags andere video’s over hetzelfde onderwerp te zoeken. Een hashtag zorgt niet alleen voor betere vindbaarheid op YouTube zelf, maar ook in de zoekmachine van Google. Het vaakst wordt een bedrijfsnaam, eigen naam of hoofd keywoord gebruikt als hashtag op YouTube. Op YouTube wordt naast hashtags ook gebruik gemaakt van tags, die gebruikers bij hun beschrijvingen kunnen toevoegen.

In tegenstelling tot andere social media platforms, zijn het niet de hashtags die voor een betere vindbaarheid zorgen. Youtube is onderdeel van Google en videocontent wordt vooral gevonden door de tekst in de omschrijvingen. Daarom is een goede samenvatting veel effectiever voor een groter bereik dan de juiste hashtags. In de beschrijving onder video’s moeten niet te veel hashtags gebruikt worden, dit blijkt namelijk juist negatief te werken voor je vindbaarheid. Tags kunnen wel vaker gebruikt worden. Hashtags kunnen op twee plekken gebruikt worden, namelijk in de beschrijving en in de titel.
YouTube heeft hierbij wel een aantal eisen opgesteld, zo mogen er maximaal 15 hashtags per video gebruikt worden en moeten de hashtags wel aansluiten op de content die wordt weergeven. Als er meer hashtags worden geplaatst, of als de hashtags niet overeenkomen met de inhoud van de video, kan Youtube ervoor kiezen om video’s te verwijderen.

Net als bij hashtags op Instagram, Twitter of
Facebook, informeren hashtags YouTube kijkers over het onderwerp van de video. Kijkers kunnen via hashtags naar onderwerpen zoeken, door hashtags in te typen in de zoekbalk of door te klikken op een bestaande hashtag. Bij deze zoekresultaten krijgt de kijker een lijst met video’s met de dezelfde hashtags te zien. Zo wordt content voor de kijker gecategoriseerd en wordt de content beter zichtbaar. Door relevante hashtags te gebruiken op YouTube kunnen je kijkers je video’s makkelijker vinden.

De top tien van de meest populaire hashtags op YouTube, geven vooral aan hoe vaak Youtube wordt gebruikt om kleine kinderen te entertainen. De meest gebruikte hashtags zijn:
1. #nurseryhymes
2. #littleangelnurseryhymes
3. #peppapigenglish
4. #peppa
5. #banglasshortfilm
6. #onudhabon
7. #peppapig
8. #loolookids
9. #babysharkchallenge
10. #kidssongs

Zo doe je hashtag onderzoek

Wie hashtags wil gebruiken doet er goed aan om een hashtag plan of – beleid te maken voor op de redactie. Maak een lijst met hashtags die je vaak gebruikt, zodat je niet telkens het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Zorg ook dat de lijst periodiek (elke maand of twee maanden) wordt ge-update.

Hashtag plan voor LinkedIn
Maak een onderscheid tussen verschillende soorten hashtags.
Kies voor LinkedIn hashtags van vakgebieden die betrekking hebben op jouw merk of jouw content en doe onderzoek naar hoe vaak ze gebruikt worden. Maak een basislijst met 15 hashtags waaruit redacteuren kunnen kiezen. Zorg dat onder elk bericht drie hashtags staan.

Hashtag plan voor Twitter
Tweets krijgen meer bereik als je de juiste, trending hashtags gebruikt. Een trending hashtag geeft een onderwerp of evenement aan dat binnen een bepaalde tijd zeer populair is. Het is hierbij wel van belang dat de trending hashtag aansluit bij jouw content. De lijst met trending hashtags moet zeer geregeld worden bijgehouden, omdat trends op Twitter het nieuws op de hielen zit en razendsnel veranderen. Kijk op Twitter bij de aanbevelingen (desktop).

Hashtagplan voor Instagram
Kies voor Instagram een combinatie van populaire, vaak generieke hashtags en minder populaire, maar zeer specifieke hashtags. Zorg wel dat ze altijd een relatie hebben tot de content die je plaatst. Je kunt werken met een vaste lijst aan hashtags als je altijd binnen eenzelfde thema publiceert. Als je vooral voor een Nederlands publiek content maakt, kies dan ook voor Nederlandstalige hashtags.

Er bestaat een aantal tools om bij te houden welke hashtags momenteel populair zijn. Bekende tools zijn Hashtagify of Ritetag. Hierbij kun je een mogelijke hashtag intypen en dan zie je hoe populair deze hashtag momenteel is. Dit wordt zelfs per land gecategoriseerd.

Het kiezen van een hashtag kan voor veel bedrijven lastig zijn, je moet er namelijk voorafgaand van gebruik zeker van zijn dat de hashtag voor jou als bedrijf geschikt is. Bij het kiezen van een goede hashtag is het eerst belangrijk dat er een aantal statistieken wordt geanalyseerd:

  • Het aantal posts die de hashtag gebruiken
  • De populariteit van de hashtag op het platform
  • De frequentie van de posts die de hashtag gebruiken
  • De betrokkenheid op posts die de hashtag gebruiken
  • De periode dat een hashtag populair is (let op dat je geen populaire hashtag kiest die nu niet meer vaak gebruikt wordt)

Maar voor het gebruik van hashtags geldt: nooit geschoten, altijd mis. Het is dus altijd nog beter om niet optimale hashtags bij berichten te plaatsen, dan helemaal geen hashtags. Met het hebben van een hashtag-plan en het hanteren van een vaste lijst met hashtags, zal het voor de redactie een stuk makkelijker zijn om hashtags onder berichten niet te vergeten.

Credit: Tekst: Carolien Vader en Bo van den Berg, Foto van Jan Baborák via Unsplash

Tags: