Facebook heeft het afgelopen jaar 640.000 gebruikers verloren. Instagram krijgt er 830.000 bij, zo berekend Newcom in het jaarlijkse Nationale Social Media Onderzoek, editie 2019. Het onderzoek toont aan dat het gebruik van Instagram, YouTube, LinkedIn en Pinterest stijgt, terwijl het gebruikt van Facebook, Twitter en Snapchat daalt. Vooral jongeren zeggen vaarwel tegen Facebook en Twitter.
- Cijfers 2018: Grote groei van Instagram in Nederland
- Cijfers 2020: Facebook stijgt licht, Instagram stijgt sterk
Facebook daalt
Het dagelijks gebruik van social media in Nederland is er anders uit komen te zien in 2019. Facebookgebruik daalt 10% van ten opzichte van vorig jaar en zakt van 7,6 miljoen naar 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers. De daling is vooral groot onder jonge gebruikers. In 4 jaar tijd is het percentage gebruikers tot 30 jaar gedaald van 67% naar 30%. En de hoeveelheid gebruikers van 20 tot 40 jaar is tussen 2017 en 2019 gedaald van 70% naar 58%. De daling in de oudere doelgroepen is marginaal.
Instagram stijgt enorm
Instagram heeft er de afgelopen maanden enorm veel volgers bijgekregen. Het gebruik van het platform is 26% gestegen van 2,1 miljoen naar 2,7 miljoen mensen. De stijging zit ‘m vooral in de jongere doelgroepen. Het percentage dagelijkse gebruikers van 15 tot 19 jaar is de afgelopen 3 jaar gestegen van 41% naar 58%. In de leeftijdsgroep 20 – 39 jaar is het dagelijks gebruik gestegen van 19% in 2017 naar 30% in 2019. De stijging van dagelijkse gebruikers van 40 tot 64 jaar is in diezelfde periode verdubbeld van 5 naar 10%.
YouTube, Pinterest en LinkedIn stijgen
Ook YouTube ziet een groei van z’n dagelijkse gebruikers van 2,2 naar 2,4 miljoen. Dat is een stijging van 11%. Pinterest groeit 25% in dagelijkse gebruik van 587.000 naar 734.000. En LinkedIn krijgt er bijna een ton nieuwe gebruikers bij. Het platform stijgt van 513.000 naar 611.000 dagelijkse gebruikers. Dat is 19% meer dan vorig jaar.
Twitter en Snapchat dalen
Twitter raakt bijna een ton aan gebruikers kwijt en zakt van 1.014.000 naar 908.000 dagelijkse gebruikers. Dat is een daling van 10%. Ook Snapchat ziet het aantal dagelijkse gebruikers dalen, weliswaar met maar 2% en zakt van 1.334.000 naar 1.309.000 voornamelijk jonge dagelijkse gebruikers.
Nepnieuws en verlies aan vertrouwen
In het onderzoek is aan de opzeggers van Facebook gevraagd waarom ze het social medium platform niet meer gebruiken. De belangrijkste reden was het verlies aan vertrouwen in het platform. Hieruit blijkt dat de schandalen rondom de privacy-schending bij Facebook hun tol beginnen te eisen. Ook geven afhakers aan dat er op Facebook te veel nepnieuws circuleert. En als laatste speelt de groeiende populariteit van andere platforms, zoals Instagram ook een rol bij het afhaken. Dit is echter niet geheel nadelig voor Facebook, omdat Instagram onderdeel is van Facebook inc. Als je hieronder de dagelijkse social mediagebruikers in Nederland bekijkt, blijft Facebook het grootste platform in Nederland.
Het Nationale Social Media Onderzoek 2019 is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy. Newcom heeft 7012 respondenten ondervraagd, een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Er zijn 14,4 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder, waarvan 96% toegang heeft tot internet. Hier kun je het gehele onderzoek van Newcom vinden.