Uit de meeste recente cijfers van Nationaal Social Media Onderzoek 2018 blijkt dat het gebruik van Instagram in Nederland enorm is gegroeid. Het platform heeft 4,1 miljoen gebruikers. Facebook is nog steeds de grootste met 10,8 miljoen gebruikers.
- Cijfers 2019: Facebook daalt, Instagram stijgt
- Cijfers 2020: Facebook stijgt licht, Instagram stijgt sterk
Instagram groeit het hardst
Instagram heeft in Nederland 4,1 miljoen volgers, waarvan 2,1 miljoen het platform dagelijks gebruiken. Dat is een sterke groei ten opzichte van voorgaande jaren. Instagram kende in 2015 nog maar 1,8 miljoen gebruikers, waarvan 722.000 dagelijks. De groei komt vooral van een jongere doelgroep.
Dagelijks gebruik
Wie naar de cijfers over het dagelijks gebruik van social media kijkt, ziet nog steeds de absolute macht van Facebook. Opvallend bij het dagelijks gebruik is de groei van de Instagram en Snapchat. Facebook is de grootste (7,6 miljoen), gevolgd door Youtube (2,2 miljoen), Instagram (2,1 miljoen), Snapchat (1,3 miljoen) en Twitter (1 miljoen).
Lees ook
Groei Facebook vlakt af
Facebook is nog steeds het grootste social medium in Nederland. En gebruik van Facebook groeide licht van 10,4 naar 10,8 miljoen gebruikers. Dat zijn absolute getallen. De gehele Nederlandse bevolking groeit immers ook licht. Als je relatief naar de cijfers kijkt, stagneert de groei van Facebook. Vooral bij het dagelijkse gebruik en dan vooral bij een jongere doelgroep. Bij gebruikers onder de 20 jaar daalt het dagelijks gebruik van Facebook met 11%. Bij gebruikers onder de 40 jaar is dat 3%.
Social mediagebruik onder de 40 jaar
In een jongere doelgroep zie je de dominantie van Snapchat en Instagram. 72% van jongeren onder de 20 jaar heeft een Snapchat account (55% dagelijks gebruik). Bijna evenveel social media gebruikers tot 20 jaar heeft Instagram (73% waarvan 50% dagelijks gebruik). In de leeftijdscategorie tussen 20 en 39 jaar is dat gebruik een stuk lager. Slechts 32% heeft Snapchat (16% dagelijks gebruik). Instagram doet het in de leeftijd tussen de 20 en 40 jaar een stuk beter: 46% heeft Instagram (waarvan 27% dagelijks). Gebruik van Instagram en Snapchat onder jongeren is gestegen ten opzichte van 2017. Snapchat lijkt niet te lijden onder de concurrentie van Instagram Stories onder een jonge doelgroep.
Ook Facebook telt nog mee in deze groep. 72% van jongeren onder de 20 jaar heeft Facebook en 43% is nog dagelijks actief op Facebook. De grootste groep social media gebruks in Nederland is tussen de 20 en de 39 jaar: 89% is actief op Facebook, waarvan 67% dagelijks.
Het Nationaal Social Media Onderzoek 2018 wordt uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy. Je kunt hier het hele rapport aanvragen.