Maak keuzes bij content door te sturen op vindbaarheid via Google of op zichtbaarheid voor social media.

Efficiënte content: sturen op zichtbaarheid of vindbaarheid

Het eerste artikel dat èn lekker klikbaar is op social èn goed vindbaar in Google moet nog geschreven worden. Je moet van content niet te veel verwachten, want dan wordt het niets. Efficiënte content maak je door eerst te kiezen: stuur je op zichtbaarheid of op vindbaarheid?

Verplaats je eens in de moderne mediaconsument. Je hebt twee soorten mediagebruikers: diegene met een directe informatiebehoefte (intent) en de groep met een indirecte informatiebehoefte (latent). De ene groep mediagebruikers zoekt specifieke content. De andere groep laat zich door content verleiden.

Zoeken via Google

Bij de eerste categorie zijn mediagebruikers op zoek naar specifieke content. Ze willen bijvoorbeeld weten wat er met de beurs gebeurt. Ze zoeken achtergronden bij nieuws, of willen weten wanneer het tijd is om het gras te maaien. Deze mensen surfen niet naar de NS of het FD, naar de Volkskrant of Intratuin. Nee. Ze zoeken op Google en vertrouwen erop dat de zoekmachine zich sneller en efficiënter een baan door het woud van informatie kan banen dan zij zelf.

Struinen op social

De tweede groep is er sprake van een latente informatiebehoefte. Mensen hebben even een kwartiertje de tijd en pakken hun telefoon. Ze willen afleiding, even ‘inchecken’ binnen hun netwerken, zien wat er in de wereld gebeurt en wat hun tijdlijnen te bieden hebben. Deze mensen bezoeken niet langer de individuele sites die ze in het verleden bezochten, maar kiezen voor die plekken waar informatie bij elkaar komt: Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, LinkedIn of YouTube. Daar laten ze zich verleiden door de immense stroom aan content.

Content met focus

Wie succes wil hebben in bij de marketing van content, zal dus keuze moeten maken. Want één verhaal kan niet èn goed vindbaar in Google èn lekker klikbaar op social zijn. Vindbaarheid en zichtbaarheid vragen andere kenmerken aan artikelen en bedienen algoritmes op een andere manier. Je zult dus een keuze moeten maken om resultaten te boeken op intent of latent.

google trends content marketing

Wil je schrijven over contentmarketing? Dan is het voor de vindbaarheid beter om de woorden los van elkaar te schrijven en niet te publiceren in de zomerperiode, volgens Google.trends.com.

Vindbaarheid via SEO en Google Trends

Het is voor mediamerken ontzettend belangrijk om te weten hoe Google werkt en hoe je gebruik maakt van de tools om je vindbaarheid te vergroten. Denk aan de juiste zoekwoordichtheid, de juiste synoniemen, de juiste links en de juiste meta data (bijvoorbeeld via de SEO plug-in van Yoast). Ook de juiste positie van zoekwoorden in kop, intro en tussenkoppen dragen bij aan succes. Wie een goed vindbaar artikel wil schrijven zal dus eerst moeten bepalen wat de informatiebehoefte van de doelgroep is en hoe je daar met welke zoekwoorden het beste op in speelt. Tools als Google Trends helpen je om de juiste zoekwoorden te vinden. Als je stuurt op vindbaarheid, doe je dat alleen met inhoudelijke en redelijk tijdloze content. En dan is de juiste SEO-techniek belangrijk, ook als dat soms ten koste gaat van de creativiteit. Oh, en vergeet de juiste hashtags niet! Ook op social media wordt veel gezocht.

Lees ook

Content voor social struinen

Een hele andere mindset hebben mediagebruikers die een kwartiertje de tijd doden en – vaak op hun mobiel – gaan struinen op social. Logisch. Met hun slimme algoritmes zorgen deze platforms ervoor dat consumenten precies dat zien, wat hun voorkeur heeft. En tegelijkertijd kunnen ze het nieuws van hun vrienden en het nieuws van hun favoriete mediamerken in een moeite tot zich nemen. Voor veel consumenten is het gebruik van social media gelijk aan het gebruiken van internet. Wil je opvallen in een overvolle tijdlijn of newsfeed? Dan moet je de juiste trukendoos opentrekken.

klikbare kop

Een screenshot van de Homepage van Buzzfeed. Alle koppen zijn hetzelfde en hanteren dezelfde klikbare formule.

Verleiden tot klikken

Wanneer laat content zich goed lenen voor social struinen? Als het verstrooiing biedt, als het inspeelt op verwondering of inspiratie, als het inspeelt op onderwerpen die leven bij grote groepen mediagebruikers. Dan leent lifestyle, trends, gossip en kattenvideo’s zich wat beter voor Facebook en Instagram en actualiteiten beter voor Twitter en LinkedIn. Inmiddels hebben veel media en merken ervaring met goed klikbare content. Een veel gebruikte truc is het gebruik van de volgende formule in de kop:

  • Nummer
  • Bijvoeglijk naamwoord
  • Onderwerp
  • Belofte

Voorbeelden: ‘13 dingen die je leven beter maken’. ‘7 geheimen van succesvolle mensen’. ‘8 trucs voor beter vindbare content.’

Alles met mate

Het is overigens geen goed advies om alle content op social media te voorzien van bovenstaande formule. Facebook heeft inmiddels z’n algoritme aangepast om clickbait en engagementbait aan te pakken. Bovendien wil je in je eigen tijdlijn natuurlijk creatief zijn en verschillende soorten content (en dus koppen) afwisselen. Over afwisselen gesproken. Bedenk bij het plannen van je volgende artikel eens welke invalshoek je kiest: vindbaar of zichtbaar. Laat je daarin ook leiden door de aard van de content en pas je redactionele aanpak daarop aan. Op die manier zal je betere resultaten boeken.

ps: Kun je niet kiezen? Maak dan twee verschillende versies.

Illustratie: Joost Hölscher

banner training google 10-12-18