Het werken met stockfoto’s heeft zo z’n voordelen. Het scheelt de tijd, moeite en budgetten die komen kijken bij het organiseren van een fotoshoot. Nadelen zijn er bovendien. Ook anderen kunnen gebruik maken van de door jou gekozen beelden. Of de halve wereld, zoals bij de foto’s van het meest gefotografeerde stockfoto-model ter wereld Rebecca Givens.
200 nieuwe stockfoto’s per maand
Givens is een Canadees model dat bij toeval in aanraking kwam met stockfotografie. Inmiddels is ze veelvuldig terug te vinden op de sites van stockbureau’s, zoals iStock, Thinkstock en Shutterstock. Tussen 2012 en 2015 werden er gemiddeld 200 nieuwe stockfoto’s per maand toegevoegd aan de portfolio’s van deze beeldbureaus. Ze liet zich bijna dagelijks fotograferen, vooral tijdens haar routinematige handelingen.
Lang ging ze schuil onder de naam Ariane (haar tweede naam) en werd ze ‘the overexposed-model’ of ‘asian stockphoto girl’ genoemd. Ze kreeg een fan page op Tumblr en nog een , en op Facebook. Net als een nogal dubieuze muzikale ode op Youtube. Inmiddels heeft ze haar eigen beauty- en fitness blog Radiant Peach (waarop ze veel gebruik maakt van stockfoto’s).
“I’m the perfect model”
Ze heeft ooit één interview gegeven, waarin ze het succes van haar stockfoto’s duidde: “I think I’m popular because I have a friendly, non intimidating, approachable and racially-ambiguous look. I’m the perfect model for any company that wants to appeal to all races.” Dat vinden veel bedrijven, ook in Nederland. Upcoming telde in een korte periode maar liefst 43 lopende campagnes waarin Givens het gezicht vormde.
Nog meer stockfoto celebreties
Is Rebecca de enige? Nee! Er zijn meerdere stockfoto celebreties, Zoals het enthousiast glimlachende call centre-meisje, de betrouwbare, duifgrijze en immer handenschuddende zakenman en de lange en knappe Deen Jesper Bruun, ook wel bekend als ‘the world most downloaded man‘.
Tips voor het werken met stockfoto’s
Werk jij regelmatig met stockfoto’s? Niets mis mee. Zulke kant-en-klaar beelden schelen tijd en geld en tijdens het zoeken kom je vaak op goede ideeën om content nog beter te visualiseren. Toch is er een aantal valkuilen, waar je niet in moet trappen. We zetten een aantal tips op een rijtje.
- Check of het door jou gekozen model veel stockfoto’s heeft. Veel stockbureaus geven onder de foto’s vergelijkbare zoekresultaten waarop je kunt klikken. Hoe meer stockfoto’s van het model, hoe groter de kans dat andere bedrijven of contentplatforms ook gebruik maken van hetzelfde gezicht.
- Omdat stockfoto’s zo veelvuldig worden gebruikt in campagnes en content is het aan enige inflatie onderhevig. Standaardplaatjes (zoals de zakenmannen die handen schudden, het model met doktersjas, stethoscoop en een groene appel in de hand, het roze ceramieken spaarvarken) zijn al zo vaak de revue gepasseerd dat ze inmiddels redelijk afbreuk doen aan de creativiteit en geloofwaardigheid van de afzender.
- Overgeposeerde fotografie is bovendien een beetje passé. Een doelgroep verlangt in steeds sterkere mate authenticiteit. Dat geldt dus ook voor het beeld dat je wilt neerzetten in je campagne of ten begeleide van je content. Kies niet altijd voor de hoogblonde dame met de parelwitte tanden en de fake smile, maar voor realisme en diversiteit (in huidskleur, leeftijd en kledingmaat) in je fotokeuze.
- Zoek je emotie in je stockfoto’s? Laat die emotie dan oprecht zijn. Niet de extreme uitvergrotingen (waar Rebecca erg goed in is), maar ook hier geldt: kies authenticiteit.
- Direct oogcontact van het model is ook langzaam ‘uit’ aan het geraken. Kies liever voor het perspectief van ‘fly on the wall’ en laat modellen natuurlijk poseren. Dat vergroot de authenticiteit van je beelden.
- De invloed van Instagram op media is groeiende. Deze fotografie kenmerkt zicht door z’n prachtige kleurfilters en mooie vervaagde achtergronden. Kies dus niet (zoals bij veel foto’s van Rebecca Givens) voor een keiharde belichting, primaire kleuren en weinig diepte, maar juist voor de sfeervollere pastels en filters.
- Gelukkig realiseren steeds meer stockfotobureaus dat ook beeldkeuze onderhevig is aan mode en wordt het aanbod van beeld steeds beter.