Ga naar de inhoud
Social media gebruik in 2025 blijft stijgen

Social Media in Nederland 2025: dagelijks gebruik neemt fors toe

Het dagelijks gebruik van social media in Nederland neemt fors toe. Alle platformen zien meer dagelijkse gebruikers, behalve X (voorheen Twitter). X heeft in Nederland een half miljoen minder gebruikers, ten opzichte van vorig jaar. Nederlandse social mediagebruikers worden wel steeds kritischer in welke kanalen ze gebruiken. Vooral bij een jongere doelgroep neemt het aantal platforms voor dagelijks gebruik af.

Onderzoeksbureau Newcom meet ieder jaar het social media gebruik onder een representatieve groep van bijna 7.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder. De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland in 2025 weer zal stijgen. Social media gebruik is de afgelopen 10 jaar gegroeid van 12,3 miljoen gebruikers in 2016 naar 14,4 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder in 2025. Enkele conclusies:
Facebook daalt 2% van 10,1 naar 9,9 miljoen gebruikers (-180,000 gebruikers)
Youtube heeft 185.000 meer (+2%) kijkers, en groeit van 10,1 naar 10,2 miljoen gebruikers
Instagram stijgt gestaag door, met 180,000 meer gebruikers (+2%) van 8,0 naar 8,2 miljoen
LinkedIn stijgt (+4%) en gaat van 5,5 naar 5,7 miljoen gebruikers (+230.000)
Pinterest gebruik daalt met 7% van 4,5 naar 4,2 miljoen gebruikers (-310.000)
X (Twitter) gaat flink onderuit (-14%) van 3,2 naar 2,8 miljoen gebruikers
Snapchat stijging stagneert. In 2025 is er 3% groei (+125.000) van 3,8 naar 4 miljoen
TikTok enorme stijging van 2023 (+34%) en 2024 (+6%) stagneert. Groei in 2025 is 3%, van 4,3 naar 4,4 miljoen (+145.000).

Social media gebruik in Nederland tussen 2015 en 2025. Je ziet dat de meeste Nederlanders Facebook en Youtube gebruiken, gevolgd door Instagram.

Social media in 2025: meer dagelijks gebruik

In 2016 hadden Nederlanders zich aangemeld bij gemiddeld 3,3 verschillende platforms, waarvan ze er dagelijks 1,5 gebruikten. Dat is in tien jaar gegroeid naar gemiddeld 4,4 verschillende platforms (aangemeld) en 2,0 platforms (dagelijks gebruikt). Dat is een daling ten opzichte van 2024 waar Nederlanders dagelijks gemiddeld 2,4 platforms gebruikten. De onderzoekers van Newcom stellen dat Nederlanders steeds kritischer worden in de manier waarop ze hun (vrije) tijd besteden. Nederlanders besteden gemiddeld 115 minuten (bijna 2 uur) aan social media per dag, dat is gelijk aan de hoeveelheid social media minuten in 2024. Grootverbruikers zijn de jongere doelgroepen (15-19 jaar en 20-39 jaar) met respectievelijke 165 en 147 minuten per dag. Opvallend is dat de gemeten social media minuten lager zijn ten opzichte van de meting van vorig jaar. Het zijn dus vooral de jongeren die minder social media gaan gebruiken in 2025. Hoe ouder de doelgroep, hoe minder tijd op social media. Voor de leeftijdsgroep van 40 tot 64 jaar geldt een gemiddelde van 98 minuten. En voor de 65+’ers is de tijdsbesteding 86 minuten per dag.

Nederlanders besteden gemiddeld 115 minuten aan social media (bijna 2 uur) per dag in 2025. Onder jongeren daalt de tijd aan social media ten opzicht van 2024. Bij ouderen (40 plus) is er sprake van lichte groei.

Ook zijn Nederlanders steeds minder verschillende kanalen gaan gebruiken (dagelijks gebruik). In de grafiek hierboven zie je de hoeveelheid minuten per dag, die besteed worden aan social media. Bovendien zie je hoeveelheid kanalen per gebruikersgroep voor dagelijks gebruik. Dit getal daalt onder alle leeftijdsgroepen. Nederlanders worden dus steeds kritischer in de kanalen die ze dagelijks gebruiken. Dit geldt niet voor het aantal platforms waar ze zich hebben aangemeld (dat is bijna twee keer zoveel).

Dagelijks gebruik social media 2015 – 2024

Dagelijks gebruik van social media in Nederland is bij alle platforms gestegen, behalve bij X (voorheen Twitter) en facebook, waar de groei marginaal was. Facebook blijft in het dagelijks gebruik van social media in Nederland de grootste met 7 miljoen gebruikers van 15 jaar en ouder. Het dagelijks gebruik van alle social media in Nederland:
Facebook: van 6,6 naar 7,0 miljoen (+330.000 = 5%)
Instagram: van 5,0 naar 5,9 miljoen (+945.000 = 19%)
Youtube: van 3,6 naar 4,7 miljoen (+1.065.000 = 30%)
Tik Tok: van 2,6 naar 3,2 miljoen (+570.000 = 22%)
Snapchat: van 2,4 naar 3,0 miljoen (+510.000 = 21%)
X( Twitter): van 1,3 naar 1,4 miljoen (+55.000 = 4%)
LinkedIn: van 1,2 naar 1,7 miljoen (+480.000 = 40%)
Pinterest: van 0,9 naar 1,2 miljoen (+275.000 = 29%)
BeReal: van 0,7 naar 0,5 miljoen (-260.000 = -36%)
Discord: van 0,6 naar 0,7 miljoen (+125.000)
Reddit: van 0,5 naar 0,6 miljoen (+135.000)
Threads: van 0,3 naar 0,5 miljoen (+195.000)
Twitch: van 0,4 naar 0,3 miljoen (-25.000)

Dagelijks gebruik van social media platforms in Nederland. Je ziet dat Facebook nog steeds het grootst is met 7 miljoen dagelijkse gebruikers. Gevold door Instagram (6 miljoen) en Youtube (5 miljoen)

Grote dank aan aan Newcom Research & Consultancy B.V. voor de cijfers.
Foto door Grant S via Unsplash, Grafieken door The Big Story.