Ga naar de inhoud

Snapchat: het jongere platform

Snapchat-gebruik in Nederland groeit. Het platform heeft dus veel potentie als marketingtool, vooral in relatie tot een jongere doelgroep. Toch lijken bedrijven in Nederland niet heel enthousiast om zelf te gaan snappen.

Dat is begrijpelijk want adverteren op Snapchat is lastig. Op Snapchat wordt de toon namelijk gezet door jongeren. Snapchatters zijn erg jong: 70% van alle gebruikers is onder de 30 jaar. Het platform heeft 1,3 miljoen dagelijks gebruikers. Het soort content dat bedrijven plaatsen moet dus jonge gebruikers aanspreken. Hoe maak je content geschikt voor Snapchat? En hoe bereik je de jonge gebruikers nu het beste? Dat vroegen we aan Liam Tjao, mede-oprichter van Go Spooky.

Snapchat content

Veel bedrijven weten niet goed wat ze met snapchat aan moeten terwijl het platform wel echt veel potentie heeft. Wat kunnen bedrijven met snapchat?

Liam Tjoa: “Snapchat is de perfecte manier voor jouw bedrijf om op een authentieke manier verhalen te vertellen en een band op te bouwen met je doelgroep. Elk verhaal moet wel interessant zijn en de aandacht van de kijker vasthouden. Maak dus content die relevant is voor gebruikers. Een goed idee is bijvoorbeeld het organiseren een giveaway, het bedenken van een challenge of het maken van behind the scenes video’s van je bedrijf.”

Wat is authentieke content? Bedrijven maken vaak de fout door content te maken waarvan zij denken dat jongeren het leuk vinden. Dit kan pijnlijk tafrelen op leveren.

 

Ook voor Snapchat geldt hou het simpel. Er zijn genoeg influencers met fantastische content. Dus kijk rond en laat je inspireren. En als je content creëert vraag dan feedback aan je doelgroep. Jongeren geven graag hun mening over van alles. Je hoeft het alleen maar te vragen.

User generated content

Authentieke content zorgt ervoor dat je op een persoonlijke manier met klanten kan communiceren via Snapchat. Een goed voorbeeld van een bedrijf die dit goed doet is GOGO reizen. De reisorganisatie voor jongeren laat hun reisleiders op vakantie snappen. Dat levert exotische beelden op die iedereen doet verlangen naar vakantie. Daarnaast organiseren ze veel acties voor klanten die een reis hebben geboekt. Wie de leukste Snapchat-video instuurde, kreeg zijn vakantiegeld terug. Zo hoef je zelf niet eens meer content te maken.

Je bereik vergroten

Snapchat is persoonlijk. Mensen communiceren via Snap het meeste met hun echt goede vrienden. Alles gaat veel sneller, de gebruikers plannen hun video’s of foto’s niet ze posten vooral spontaan. Je filmt wat in je opkomt en stuurt dat naar je beste vrienden. Mensen delen hun content een stuk minder met de wereld zoals je dat doet op Instagram of Facebook.
Je kunt als bedrijf nog zulke goede content hebben maar als niemand je Snaps bekijkt dan levert het niks op. Hoe vergroot je nou je bereik op Snapchat?

Liam Tjao: “Dat kan soms nog best lastig zijn want Snapchat is echt een gesloten app. Mensen snappen voornamelijk met vrienden of volgen influencers. Als bedrijf is het lastige om ontdekt te worden. Snapchat heeft net als Instagram een explore-functie maar die wordt door niemand gebruikt. Gelukkig zijn er andere manieren om je bereik te vergroten.”

Liam Tjao is een van de twee oprichters van het marketing bedrijf Go spooky. Samen met Tim van der Wiel maakten zij Snapchat campagnes voor onder andere Albert Heijn, Hema en verschillende festivals zoals bijvoorbeeld Kingsland en Lowlands. Volgens Liam zijn er drie belangrijke tools in Snapchat die bedrijven kunnen inzetten voor het vergroten van bereik en engagement.

1. Snapcodes
“Een snapcode is een unieke code die bij jouw profiel hoort. Mensen kunnen die code met Snapchat scannen en dan komen ze bij jouw account. Je profiel foto op facebook of Instagram veranderen in je Snapcode zorgt ervoor dat jouw volgers je snapchat te zien krijgen en gaan volgen. Nu heb je volgers op snap die ook echt geïnteresseerd zijn in jouw merk.”

2. Geofilters
“Geofilters zijn een handige manier om je account te promoten. Het zijn namelijk filters die je alleen op een specifieke locatie over je snap kunt swipen. Zeker als je een evenement organiseert is dit echt een must. Want mensen snappen op evenementen de hele dag om iedereen te laten zien waar ze zijn. Een creatieve filter maakt dat nog leuker.
Het ontwerpen en indienen van een geofilter is erg makkelijk en relatief goedkoop om te doen.”

3. Snapchat Ad manager
“Met de Snapchat Ad manager die sinds 2017 ook in Nederland gebruikt kan worden, kunnen bedrijven nu ook zelf hun eigen Snapchat campagnes organiseren, beheren en data analyseren. Er zijn tot nu toe drie verschillende KPI’s in te stellen voor elke campagne: bereik, aantal website kliks en appdownloads. Je kan een specifieke doelgroep die je wilt bereiken selecteren met Snapchat Lifestyle. Je betaalt voor je advertenties afhankelijk van de KPI’s die je hebt ingesteld.”

Liam Tjao: “Beginnen met Snapchat is overweldigend. En niemand die begint weet precies waar die mee bezig is. Dus neem je tijd om te experimenteren met wat je doelgroep leuk vind. En vragen om feedback kan nooit kwaad.”

Instagram cursus