Instagram is het snelstgroeiende sociale medium in Nederland. Tijd dus om dit sociale platform serieus te nemen. Er zijn veel meer termen die voorbijkomen wanneer Instagram actief wordt ingezet als social media kanaal, denk aan stories, bio, API, flatlay, pods, tags en feed. Snap jij het nog? Daarom dit Instagram woordenboek.
API – Dankzij API (application programming interface) kunnen softwareprogramma’s met elkaar communiceren. Denk aan Instagram wat nu communiceert met Hootsuite waardoor inplannen mogelijk is.
Bedrijfsaccount – Een bedrijfsaccount op Instagram is speciaal ingericht voor alle bedrijven die professioneel met Instagram aan de slag willen. Een bedrijfsaccount heeft toegang tot de statistieken van het account, kan adverteren en heeft als eerste toegang tot het officieel inplannen van Instagram. De andere optie is een persoonlijk account.
Bio – Elk account heeft een profielpagina met een ‘bio’, een soort biografie waar een stuk tekst ingevuld kan worden en een link toegevoegd kan worden. Veel accounts verwijzen dan ook vanuit het bijschrift van een afbeelding naar de ‘link in bio’.
Boomerang – Een app van Instagram waarmee afbeelding een herhaalde beweging meekrijgen.
Comment – Een comment is een reactie onder een afbeelding op Instagram. Naast comments van jouw volgers, kun jij weer reageren op deze comments.
Call-to-action (CTA) – Met een call-to-action kun je jouw volgers oproepen een actie te ondernemen. Denk aan het bezoeken van een website, contact opnemen of iets delen onder een bepaalde hashtag. Deze call-to-action kun je plaatsen bij een afbeelding, maar bijvoorbeeld ook in de tekst in jouw bio.
Direct Message (DM) – Een privébericht wat je naar andere Instagrammers kunt sturen. Deze optie is mogelijk voor alle accounts. Wanneer je een DM stuurt naar een persoon die jou niet volgt, komt deze in een aparte map terecht en moet deze eerst goedgekeurd worden.
Engagement – Letterlijk de band die ontstaat tussen volgers en een account door middel van het volgen, liken en reacties.
Engagement rate – Een percentage wat berekend kan worden aan de hand van de hoeveelheid likes en reacties ten opzichte van het aantal volgers. Dit percentage zou idealiter boven de 6% liggen.
Explore – Dit is een pagina binnen Instagram te vinden onder het vergrootglas-icoon, op deze pagina verzamelt Instagram voor elk account interessante foto’s die passen bij de interesses van het account waarmee ingelogd is. Deze pagina verschilt dus voor elke gebruiker.
Lees ook
Feed – Alle foto’s die geplaatst worden op Instagram door een account vormen op de profielpagina de ‘feed’.
Filter – Instagram biedt sinds de start van de app een aantal filters aan waarmee foto’s bewerkt kunnen worden. Inmiddels worden deze filters niet meer zo vaak gebruikt omdat er nog veel meer andere fotobewerkingsapps zijn bij gekomen de afgelopen jaren en deze doorplaatsen naar Instagram mogelijk maken. De filters die nu nog bestaan, zijn de volgende: Clarendon, Gingham, Moon, Lark, Reyes, Juno, Slumber, Crema, Ludwig, Aden, Perpetua, Amaro, Mayfair, Rise, Hudson, Valencia, X-PRO II, Sierra, Willow, Lo-Fi, Inkwell, Hefe en Nashville.
Flatlay – Een foto van een bepaald product of een verzameling producten gemaakt vanuit vogelperspectief, dus van bovenaf.
Grid – De laatste negen geplaatste foto’s op Instagram worden ook wel ‘grid’ genoemd. Deze negen foto’s vormen samen een vierkant en van origine is Instagram gebouwd voor vierkante foto’s – inmiddels zijn ook andere formaten mogelijk, maar in de feed worden deze nog altijd vierkant weergegeven.
Hashtag – Woorden die door middel van het #-teken een eigen pagina krijgen op Instagram waar alle afbeeldingen met deze hashtag worden verzameld. Hiermee kunnen jouw afbeeldingen op Instagram zichtbaar worden voor andere volgers die deze hashtag gebruiken. Het zijn een soort keywords die aan kunnen geven waar de afbeelding over gaat.
Hyperlapse – Een app van Instagram zelf waarmee timelapse-video’s gemaakt kunnen worden.
Hootsuite – De eerste Instagram partner die gebruik maakte van de API en inplannen mogelijk maakte. Hootsuite is een tool waarmee meerdere social media kanalen beheerd kunnen worden met inplannen en monitoren in een scherm.
IPM – Dit is de rekenformule waarmee je engagement berekent voor Instagram. De IPM (Interaction per thousand Followers) telt het aantal ‘hartjes’ en comments van jouw Instagram content en deelt deze door het aantal volgers en het aantal posts van de laatste 30 dagen. Een goede score is 20+.
IGTV – Instagram introduceere in juni 2018 IGTV, een nieuwe feature voor video in een staand formaat. gebruikers kunnen hun eigen video’s publiceren van maximaal 60 minuten. Deze zijn zichtaar onder een nieuwe knop in de hoofdnavigatie (het tv’tje bovenin).
Key Performance Indicator (KPI) – Hiermee kan het succes van een Instagramaccount gemeten worden. Deze indicatoren worden per bedrijf ingevuld en bijgehouden in een overzicht om zo inzicht te krijgen, bijvoorbeeld in de groei van het aantal volgers, de engagement en de traffic via #linkinbio.
Layout – Layout is een eigen app van Instagram waarmee verschillende afbeeldingen kunnen worden samengevoegd in een afbeelding, collages dus.
Like – Het liken van een foto doe je met het welbekende hartje aantikken of een afbeelding dubbel aantikken.
Mention – In het bijschrift kun je een ander account noemen door ‘@voorbeeld’ te typen, deze ‘link’ wordt vervolgens klikbaar en het desbetreffende account krijgt een melding hiervan.
Organisch bereik – Het bereik dat een afbeelding op Instagram behaald met de volgers die de afbeelding zien in hun tijdlijn of via een hashtag zonder dat hiervoor betaald is.
Pods – Instagram Pods zijn groepjes van Instagramaccounts die samen elkaar willen helpen groeien door meldingen aan te zetten voor nieuwe afbeeldingen voor de accounts die in het groepje zitten zodat er zo snel mogelijk geliked en gereageerd kan worden.
Prive-account – Een privé-account is een account die een ‘slotje’ heeft, de inhoud van het account is dan alleen zichtbaar voor de volgers van dit account. Dit account kan wel gewoon andere accounts volgen en afbeeldingen liken en reageren.
Regram – Een regram is het opnieuw plaatsen van andermans afbeeldingen. Dit kan door middel van een app die dan ook gelijk credits meeneemt in regram afbeelding, maar het kan ook door middel van een printscreen. Credits worden wel altijd zeer op prijs gesteld.
Repost – Een afbeelding die opnieuw geplaatst wordt op Instagram, denk bijvoorbeeld aan een afbeelding van het afgelopen jaar of in het kader van ‘throwback thursday’ wanneer foto’s van ‘vroeger’ op Instagram worden geplaatst.
Shout-out – Een manier om andere accounts in het zonnetje te zetten door een afbeelding te regrammen van het desbetreffende account of bijvoorbeeld een profielpagina van een ander account te delen (bijvoorbeeld in Stories).
Sponsored post – Een advertentie op Instagram wordt een ‘sponsored post’ genoemd.
Stories – Met Stories kunnen gebruikers foto’s en video’s uploaden die slechts 24 uur zichtbaar zijn. Stories worden bovenaan de tijdlijn weergegeven en zijn zichtbaar via de profielfoto van een account op diens profielpagina. Stories kunnen wel vastgepind worden op het profiel door middel van ‘Highlights’.
Suggested user – Een account dat aangeraden wordt om te volgen omdat diens afbeeldingen zouden passen bij jouw interesses.
Tag – Met een tag kunnen andere accounts toegevoegd worden aan een afbeelding wanneer men erop tikt. Een handige functie waarbij volgers kunnen aangeven wanneer er iets van jouw merk in beeld staat zonder het te benoemen in het bijschrift. Alle foto’s waarin een account getagd wordt, worden ook verzameld op diens profiel.
Top Posts – Dit zijn de best geselecteerde afbeeldingen die Instagram verzameld bij een hashtag wanneer deze veel gebruikt wordt.