Het HHH-model van Google helpt merken met het succesvol plannen van content op Youtube. Dit model biedt houvast en kan ook voor elk ander soort content worden gebruikt in contentmarketing.
Google introduceerde het Hero, Hub en Hygiene model om bedrijven te helpen video content op een juiste manier te programmeren. Het model maakt onderscheid tussen drie soorten video content. Elke soort heeft een eigen functie. Maar het is prima te gebruiken om elk ander soort content te plannen. Nadat de contentstrategie is bepaald, helpt het om bij de contentkalender onderscheid te maken tussen Hero, Hub en Hygiene content.
Hero content
Met Hero content pak je een aantal keer per jaar flink uit om aandacht te krijgen. Content met impact, die met veel budget wordt gemaakt en het beste is te vergelijken met traditionele campagnes. De bedoeling van Hero content is het viraal gaan. Het is natuurlijk niet eenvoudig om met een paar video’s heel veel aandacht te krijgen, maar als het lukt zullen ze veelvuldig gedeeld worden op social media. De truc is om content van waarde te maken die klanten aanspreekt rondom herkenbare emoties, humor of verwondering. En niet in de val van big budget reclame filmpjes te trappen. Over het algemeen plan je per jaar maar een paar keer Hero content.
Een mooi voorbeeld van Hero content is het Red Bull Stratos project uit 2012 of deze campagne van Dove: Real Beauty Sketches.
Hub content
In Hub content zit een duidelijk ritme en het wordt op vaste momenten gepubliceerd. Het is bij uitstek waardevolle content waarvoor kijkers graag terugkomen. Vergelijk het met magazine content. Hub content vormt het hart van contentmarketing en daarom is het van belang dat de intentie en identiteit van het merk goed vertaald wordt naar deze content. De video’s worden op vaste tijden door het jaar heen gepubliceerd. In de video content wordt ook via bumpers en overlays getracht kijkers te converteren naar abonnees.
Voorbeelden van Hub content zijn de video’s van Enzo Knol of de kookvideo’s van Barts Fish Tales op fishy friday.
Hygiene content
Hygiene content of Help content zijn video’s of andere how-to content die uitleg geven en vragen beantwoorden. ook de toptaken van een site vormen een goede basis voor Hygiene content. Het is content die elke dag relevant is. De juiste SEO en beschrijvingen zijn een must zodat het goed in zoekmachines gevonden kan worden. Vergeet niet dat youtube een van de belangrijkste zoekmachines is naast Google.
Een goed voorbeeld van hygiene content zijn de kookvideo’s van Allerhande of deze uitlegvideo van SNS Bank.
https://www.youtube.com/watch?v=Tp8f4MLdeSg
Bezoekersstromen
Het idee achter het HHH model is het managen van bezoekersstromen. Dat kan op twee manieren. De zoekende mens die via Google Hygiene content vindt, zal zien dat er ook Hub en Hero content is en overgehaald worden dit Youtube kanaal vaker te bekijken. Andersom kan ook. Grote groepen bezoekers zullen via Hero content in contact komen met het Youtube kanaal van een merk. Hun aandacht zal worden vastgehouden door de Hub content en vervolgens vinden ze alles wat ze willen weten bij de Hygiene content.
HHH-model gebruiken voor het plannen van content
Het model helpt bij het maken en het verder structuren van een contentkalender en geeft inzicht hoe mensen in aanraking komen met jouw content. Hero content is zo populair dat je daar over struikelt, hygiene content geeft antwoord op een specifieke zoekvraag en hub content publiceert op vaste tijd content van waarde.
Het is dus zeker aan te raden het Hero, Hub en Hygiene model te gebruiken binnen contentmarketing. Maar let er op dat dit niet de enige strategie is die wordt gehanteerd. Het zegt namelijk niets over de inhoud van de content en of deze van waarde is voor klanten. Het HHH-model wordt pas gebruikt zodra er een Big Story is geformuleerd en de contentformule en kanaalstrategie is bepaald. Zodra de contentkalender wordt vormgegeven en contentformats bedacht moeten worden, helpt het om onderscheid te maken in Hero, Hub of Hygiene content.