Ga naar de inhoud

Social media in 2021: groei Instagram stabiliseert, Tiktok stijgt snel

social media gebruik in Nederland 2015-2021

Bijna alle social media platformen zijn meer gebruikt in het afgelopen jaar, vooral het dagelijks gebruik is gestegen. Dat blijkt uit het jaarlijkse Social Media Onderzoek Nederland van Newcom.nl.

In het rapport berekent Newcom het social media gebruik onder een representatieve groep van ruim 7.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder. De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland stijgt. Enkele conclusies:

  • Facebook gebruik groei nauwelijks en blijft gelijk op 10,4 miljoen gebruikers (+39.000)
  • Youtube heeft 62.000 minder (-1%) kijkers, en blijft gelijk op 9,1 miljoen
  • Instagram stijgt niet meer zoveel als voorgaande jaren, met 237.000 gebruikers (+5%) van 5,6 naar 5,9 miljoen
  • LinkedIn groeit (6%) van 4,7 naar 5 miljoen gebruikers (+266.000)
  • Pinterest gebruik stijgt 10% (waarschijnlijk vanwege de vele verbouwingen in lockdown) naar 3,9 miljoen gebruikers (+337.000).
  • Twitter weet de daling te keren met 126.000 meer gebruikers (+5%) van 2,8 naar 2,9 miljoen
  • Snapchat verliest 2% van z’n gebruikers en daalt (-66.000) van 2,7 naar 2,6 miljoen vooral jonge gebruikers
  • Tik Tok Stijgt enorm en heeft er ruim een miljoen volgers bij, van 0,7 naar 1,7 miljoen (+149%)

Social media gebruik 2015-2021

social media gebruik in Nederland 2015-2021

Je ziet in bovenstaande grafiek dat de ontwikkelingen van alle social media in Nederland relatief stabiel zijn. De ‘deuk’ die platforms als Facebook en Twitter in 2019 hebben opgelopen – vanwege schandalen, privacy issues en toenemend nep nieuws – hebben niet geleid tot verdere daling. De meest gebruikte social media in Nederland zijn Facebook, Youtube en Instagram. De opvallende stijger is TikTok.

Dagelijks gebruik 2015 – 2021

Dagelijks social media gebruik in Nederland 2015-2021
Al het dagelijkse social media gebruik in Nederland is gestegen. Opvallende stijgers zijn TikTok, LinkedIn en Pinterest. In het dagelijks gebruik van social media in Nederland blijft Facebook heer en meester met 7,3 miljoen gebruikers van 15 jaar en ouder. Instagram (ook van Facebook) met 3,7 miljoen dagelijkse gebruikers ziet de stijging van maar liefst 29% in 2020 niet doorzetten in 2021. De groei is eruit en Instagram gebruik blijkt te stabiliseren met een stijging in dagelijk gebruik van 7%. Het dagelijks gebruik van alle social media in Nederland:

  • Facebook: 7,3 miljoen (+199.000 = 3%)
  • Instagram: 3,7 miljoen (+242.000 = 7%)
  • Youtube: 3,1 miljoen (+340.000 = 12%)
  • Snapchat: 1,5 miljoen (+2.000 = 0%)
  • Twitter: 1,22 miljoen (+94.000 = 8%)
  • LinkedIn: 1.069.000 (+ 298.000 = 39%)
  • Pinterest: 892.000 (+174.000 = 24%)
  • Tik Tok: 836.000 (+550.000 = 197%)

Opvallende stijgers

Opvallende stijger in het rijtje dagelijks gebruik is LinkedIn. De transitie van LinkedIn van digitale rolodex naar volwaardig zakelijk sociaal medium legt het platform geen windeieren. De relevantie onder gebruikers groeit, nu LinkedIn enorm investeert in content. Steeds meer gebruikers bezoeken dagelijks het platform om te kijken naar de volle tijdlijnen met zakelijke informatie. Ook al blijft er een groot gat tussen alle mensen met een account: 5 miljoen en dagelijkse gebruikers: ruim 1 miljoen, de groei van het dagelijkse gebruik zet sinds een aantal jaar flink door.

Dagelijks LinkedIn gebruik stijgt 2016-2021_thebigstory

Groei Instagram lijkt te stagneren

De enorme groei die Instagram de afgelopen jaren heeft gekend, lijkt tot een einde te komen. Als je kijkt naar de cijfers van Instagram gebruik in Nederland, dan zie je dat de groei aan het afvlakken is. De meeste Instagram gebruikers bevinden zich in de doelgroep tot 40 jaar.

groei Instagram gebruik in Nederland stagneert 2016 - 2021

Gemiddeld 97 minuten per dag

Het onderzoek van Newcom stelt dat Nederlanders gemiddeld 97 minuten per dag besteden aan social media. Je ziet dat social media tijd gemiddeld iets is afgenomen. Vooral bij ouderen. Alleen jongeren zijn meer gebruik gaan maken van social media in 2020. Jongeren beschikken volgens het onderzoek van Newcom ook over meer social media platformen. In de leeftijdscategorie tot 40 jaar gebruiken Nederlanders gemiddeld 5 platformen. Dat neemt af naarmate Nederlanders ouder worden naar 3.7 (40 – 64 jaar), 2.6 (65+) en 1.3 (80+).

  • 15-19 jaar: 143 minuten in 2019 naar 160 minuten in 2020 (+17 min) gemiddeld social media gebruik per dag
  • 20-39 jaar: 114 minuten in 2019 naar 111 minuten in 2020 (-3 min) gemiddeld social media gebruik per dag
  • 40-64 jaar: 85 minuten in 2019 naar 85 minuten in 2020 (blijft gelijk) gemiddeld social media gebruik per dag
  • 65+: 82 minuten in 2019 naar 78 minuten in 2020 (-4 min) gemiddeld social media gebruik per dag

Sterkte groei: Tik Tok

Ook dit jaar kijken de onderzoekers van Newcom naar de snelle opkomst van TikTok in Nederland. Het gebruik vindt plaats onder een jonge doelgroep die neer komt op 1,7 miljoen nederlanders. Tiktok gebruik is enorm gestegen in een jaar tijd:

  • 6-8 jaar: van 85.000 naar 145.000
  • 9-11 jaar: van 185.000 naar 265.000
  • 12-14 jaar: van 155.000 naar 300.000
  • 15-19 jaar: van 180.000 naar 490.000
  • 20-24 jaar: van 110.000 naar 360.000
  • 25-29 jaar: van 100.000 naar 230.000
  • 30-34 jaar: van 105.000 naar 180.000
  • 35-39 jaar: van 60.000 naar 130.000

Grote dank aan aan Newcom Research & Consultancy B.V. voor de cijfers.