Ga naar de inhoud
Online media consumptie in Nederland

Online bereik scoort het hoogst op social media en smartphone

Het Nederlands Online Bereiks Onderzoek (NOBO) heeft iets nieuws geïntroduceerd: bereiksmeting per uur. Hierdoor wordt het mogelijk gemaakt om het online gedrag van Nederlanders gedurende de dag heen te analyseren.

De metingen worden weergegeven per uur en in procenten. Het percentage staat voor het gemiddelde bereik. Verder wordt er gekeken naar de verschillende manieren waarop mensen gebruik maken van online content. Dat kan gaan over informatie, nieuws, en entertainment. Alle cijfers die genoemd worden in dit artikel zijn verzameld in april 2019.

Lang en veel online

Uit het onderzoek blijkt dat tussen 09:00 en 22:00 meer dan de helft van de Nederlanders online zijn. Het gemiddelde bereik bij Nederlanders ouder dan 6 jaar ligt dan tussen de 50% en 60%. Dit is het gemiddelde van alle websites en apps, op alle apparaten en op alle dagen van de week.

Online bereik en leeftijdsgroepen

Als we kijken naar leeftijd, zien we dat 20- tot 49-jarigen het meeste bereik per uur genereren. Laat in de middag is hun bereik zelfs hoger dan 70%. Online gebruik is consequent over de hele dag, maar stijgt vooral later op de dag. Online media concurreren dus, vooral ‘s avonds wanneer mensen vrij zijn, met andere media zoals tv en print.

Grafiek 1: Bereik per uur van alle websites en apps op alle devices en alle dagen van de week, naar leeftijdsgroepen

Social media realiseert het grootste bereik

Het onderzoek heeft ook gekeken naar verschillende soorten content. Hieruit blijkt dat social media het hoogste bereik genereren, met een hoogtepunt in de namiddag en vroege avond. Hierin loopt het bereik van social media op tot 40%, terwijl informatie overig de gehele dag niet hoger komt dan 25%. Met overige informatie wordt onder andere Google bedoeld. Nieuws en actualiteit, commerce en beeld en geluid schommelen tussen de 5% en 10% bereik. Voor mediamerken en content marketing is dit erg interessant. Social media is een van de belangrijkste soort content om bereik te genereren, dus een goede social media strategie is onontbeerlijk.

Grafiek 2: Bereik per uur naar top 5 soorten content op alle devices en alle dagen van de week.

Pieken en dalen in online gebruik

In de grafieken is een duidelijk patroon te zien, namelijk drie pieken verspreid over de dag: ’s ochtends wanneer mensen wakker worden en naar hun werk gaan, rond de middagpauze en dan tussen 17.00 en 22.00 uur wanneer de meeste mensen vrij zijn. Dit zijn dus belangrijke tijdstippen waar je als marketeer of mediamaker rekening mee moet houden wat betreft publicatietijden en het vergroten van bereik. Dit zie je ook terug in onderstaande grafiek. Hier zie je het bereik en het aantal minuten dat mensen op een nieuwssite hebben doorgebracht. Ook hier zijn de drie pieken weer duidelijk zichtbaar.

Grafiek 3: Bereik en aantal minuten nieuwssites.

Smartphone-proof

De smartphone zorgt voor het meeste bereik, de tablet voor het minste. De smartphone genereert gemiddeld 40%. Hieruit kan geconcludeerd worden dat het erg loont om content geschikt te maken voor mobiele consumptie, denk aan nieuwsbrieven, sites en video’s.

Grafiek 4: Bereik per uur naar devices van alle dagen van de week.

Het onderzoek van Nobo

Het Nederlands Online Bereiks Onderzoek is gemaakt in opdracht van Vinex, de verenigde internet exploitanten. In deze stichting werken digitale media samen om meer inzicht te krijgen in betrouwbare online kijk- en bereikscijfers van deelnemende omroepen, websites, mediamerken en apps. Meer weten over dit rapport? Het hele rapport over het NOBO lees je hier.

Foto van Jesus Kiteque via Unsplash