De ontwikkelingen rondom Instagram gaan dit jaar in een sneltreinvaart. In juni is een ambitieus advertentieplatform aangekondigd dat nu wordt uitgerold. Ook wordt er geëxperimenteerd met verschillende soorten en vormen content. Dat betekent dat het medium een stuk interessanter wordt.
Nieuwe advertenties en targetingmogelijkheden
Er zijn verschillende advertentieformaten aangekondigd die allemaal gericht zijn op conversie vanuit Instragram, zoals een koopknop of het downloaden van een app. NU wordt het eindelijk mogelijk Instagram in te zetten om traffic naar een website te genereren en voor de directe verkoop van spullen, iets wat tot nu toe niet echt mogelijk was. Instagram gebruikt het advertentieplatform van Facebook (de nieuwe eigenaar) en kan daarmee veel targetingmogelijkheden bieden.
Link: thebigstory.nl/instagram-advertenties/
Niet alleen maar vierkant
https://instagram.com/p/65PhxOs_RH/
Instagram staat bekend om de vierkante foto’s. Dat is ooit ingesteld zodat het niet uitmaakt of iemand een foto in landscape of portrait maakt. Elke foto en video was hetzelfde voor alle gebruikers. Daar is nu een einde aan gekomen, want het is nu ook mogelijk om andere formaten foto en video te posten op Instagram.
Een van de eerste video’s in breedbeeld is die van Start Wars.
Link: marketingland.com
Vanaf 30 september worden advertenties getoond
Drie maanden na de aankondiging gaat het advertentieplatform van Instagram live in 30 landen, waaronder Nederland. De komende weken zullen de advertenties zichtbaar worden. Iedereen krijgt toegang tot het advertentienetwerk en kan zelf advertenties plaatsen. Nu maar hopen dat adverteerders dit platform met liefde gaan gebruiken, zonder de focus op beeldkwaliteit uit het oog te verliezen. Hiernaast worden de advertenties op Instagram aangekondigd en aan de comments te zien, zijn niet alle gebruikers het er mee eens.
Link: blog.business.instagram.com
Advertentie API is live
Begin augustus 2015 heeft Instragram haar advertentie API live gezet voor adverteerders. Met deze API wordt het simpel om advertenties snel in te kopen en achteraf te analyseren. De API is in eerste instantie getest met een groep van Facebook Marketing Partners en men verwacht een enorme groei in advertentie-inkomsten voor Instagram.
Link: www.smartinsights.com
Instagram groeit naar 400 miljoen gebruikers
Sinds de start in 2010 is Instagram gegroeid naar meer dan 400 miljoen gebruikers wereldwijd. Er worden ongeveer 80 miljoen foto’s per dag gedeeld. In Nederland zijn dat er ongeveer 1,8 miljoen gebruikers. In 5 jaar tijd is het platform enorm populair geworden. Toen Facebook Instagram kocht in 2012 werkte er maar 12 mensen.
Link: blog.instagram.com
Instagram als blog platform
Verschillende journalisten zijn met het platform aan het experimenteren om te kijken of het geschikt is als een mini-blog. Zoals Neil Shea and Jeff Sharlet die schrijven voor The Virginia Quarterly Review. Zij selecteren elke week schrijvers die met foto’s een verhaal op Instagram publiceren. Shea heeft zelf ook verhalen van zijn trip in Kurdistan geplaatst.