Adverteren op Instagram kwam nooit echt uit de verf. Daar komt nu verandering in, want Instagram kondigt een ambitieus advertentieplatform aan wat de komende tijd wordt uitgerold.
Instagram biedt al anderhalf jaar advertenties aan, maar die zijn niet voor ieder merk beschikbaar en de advertentieformaten zijn beperkt. Een van de eerste adverteerders was het modemerk Micheal Kors, waar het adverteren vooral tot doel had om meer volgers te vergaren.
In die anderhalf jaar zijn er 475 Instagram advertenties geplaatst en dat is gezien het bereik en belang van die sociale kanaal slechts natuurlijk een gotspe. Deze tijd heeft Instagram gebruikt om te experimenteren met commerciële mogelijkheden en om te kijken hoe advertenties op Instagram kunnen werken zonder dat ze voor negatieve ervaringen bij de gebruikers van het platform zorgen.Het grote probleem van Instagram is dat het niet mogelijk is om op de foto’s te klikken. De enige link is te vinden in de bio van je profiel. Niet echt gebruikersvriendelijk.
Nieuwe advertentie formaten
Het nieuwe advertentieplatform, dat vandaag is gelanceerd, draait om drie zaken: nieuwe advertentie formaten, uitgebreide targeting en om het platform breed toegankelijk te maken. De nieuwe Instagram advertenties brengen radicaal verandering in de manier waarop gebruikers omgaan met commerciële accounts. Het is nu mogelijk om aan foto’s betaald een koopknop toe te voegen, of een app te downloaden of je voor een website aan te melden. Advertenties die dus gericht zijn op actie en daar zitten adverteerders op te wachten.
Targeting mogelijkheden
Instagram is onderdeel van Facebook en dat heeft zo zijn voordelen. Met de hulp en kennis van Facebook is het mogelijk om het nieuwe advertentieplatform snel te bouwen. Maar het zorgt er ook voor dat de targeting mogelijkheden van Facebook ook voor Instagram gebruikt kunnen worden. Hiermee hoopt Instagram dat haar gebruikers niet overspoeld worden met nietszeggende advertenties.
Gebruik maken van het advertentieplatform
De advertenties kunnen geplaatst worden via de nieuwe Instagram Ads API die in eerste instantie alleen beschikbaar gesteld wordt aan een selecte groep van Facebook Marketing Partners en bureau’s. Maar het advertentieplatform en de tools van Facebook kunnen ook gebruikt worden. In de loop van dit jaar wordt het uitgerold over de hele wereld.
Het mooie van Instagram is dat je niet veel meer kan dan het plaatsen of bekijken van foto’s. Juist deze simpelheid is de kracht van het platform. De nieuwe Instagram advertenties haken daar goed op in. Want wie wil er nou geen traffic van dit succesvolle sociale netwerk. Dat kan in de toekomst dus alleen maar via advertenties. Erg slim.