Facebook draait weer aan de knoppen en introduceert een nieuwe manier om organisch bereik op het platform te berekenen. Een ding is zeker: bereik daalt wederom. Naar verwachting zo’n 20%.
Bereik op Facebook is niet altijd bereik geweest. Voorheen werden Facebook berichten onder organisch bereik gerekend, ook als gebruikers de content niet zagen. Plaatsen op de tijdlijn was genoeg voor het oormerk ‘bereik’. En dat gaat nu dus veranderen. Bereik is pas bereik als de Facebook-gebruiker de content ook daadwerkelijk in de tijdlijn voorbij ziet komen.
Organisch en betaald bereik op Facebook
Facebook verklaart: “We hebben organisch bereik voor pagina’s bijgewerkt. Dit wordt nu op een vergelijkbare manier gemeten als betaald bereik voor advertenties in het nieuwsoverzicht. Op deze manier kun je op nauwkeurigere wijze betaalde en organische berichten voor je pagina met elkaar vergelijken.”
Op het scherm getoond
De wijziging komt dus neer op een nieuwe definitie van het fenomeen organisch bereik. Facebook: “De nieuwe definitie van organisch bereik telt het aantal mensen waarbij een onbetaald bericht op het scherm is getoond. Eerder werd organisch bereik meegeteld wanneer een niet-betaald bericht in het nieuwsoverzicht van iemand werd geplaatst, ongeacht of dit bericht op het scherm werd getoond.”
Facebook waarschuwt: afname van bereik
Door de wijzigingen in de statistieken van Facebook zullen veel gebruikers een daling van organisch bereik zien. Bezoekers aan de statistiekenpagina van Facebook krijgen een waarschuwing over de nieuwe meetmethode, nu deze wordt uitgerold onder gebruikers.
Algoritmewijzigingen
De nieuwe meetmethode voor organisch bereik is een van vele wijzigingen op het platform. Eerder kondigde Facebook aan om fake news, click- en engagement bait aan te pakken. Ook krijgen berichten van vrienden en familie voorrang in de tijdlijn boven dat van merken en media.