Amerikaans mediabedrijf Forbes heeft drie lijsten met top influencers uitgebracht. Alhoewel er nog 9 lijsten uitkomen, komen we nu al een Nederlandse topper in de lijst tegen: vlogster en blogster Nikkie de Jager is de op 3 na meest invloedrijke beauty influencer.
Nikkie de Jager staat op nummer 4 van de Forbes beauty influencers lijst. In de Nederlandse Influencer Engagement Index staat Nikkie overigens op nummer 2 en in de specifieke lifestyle index op 1. Wij zien haar net onder Martin Garrix staan en net boven model Doutzen Kroes en DJ Tiësto. Nikkie heeft haar eigen website NikkieTutorials en meerdere sociale kanalen waar ze make-up video´s en foto´s plaatst. Met meer dan 6,7 miljoen abonnees op YouTube, 7,4 miljoen volgers op Instagram en 35(!) miljoen views op haar video ’the Power of Makeup’ is ze voor vele beautyliefhebbers een inspiratiebron. De top influencers lijst laat zien dat ze niet alleen groot bereik in Nederland heeft, maar het ook van vele influencers wereldwijd wint.
Wat is een influencer?
Forbes heeft onder andere gekeken naar bereik, publieksgrootte, engagement en neiging tot ‘virality’ of verspreiding. Verder heeft Forbes gekeken naar het potentieel om te verdienen met een (social media) post aan de hand van de grootte van het publiek en naar offline endorsements en verkoop. Er zijn alleen influencers meegerekend die voornamelijk Engelstalig posten en die hun bekendheid op het internet hebben opgebouwd.
Wat verdienen influencers?
Maar wat verdient zo’n influencer nou eigenlijk? Volgens Forbes kun je met 7 miljoen abonnees op YouTube (Nikkie: 6,7 miljoen) al 300.000 Amerikaanse dollars voor een video partnership verdienen. Een Instagramgebruiker met 100.000 volgers kan al 5.000 Amerikaanse dollars verdienen voor een post met partnership.