Instagram Stories worden op dit moment door 250 miljoen mensen dagelijks gebruikt, zo meldde Instagram (onderdeel van facebook inc.) vorige week. Daarmee wint de dienst het van Snapchat, die dagelijks 166 miljoen gebruikers kent.
Instagram Stories werd in het najaar van 2016 gelanceerd. In het voorjaar volgde de Stories-functionaliteit ook op andere platforms van Facebook inc. Op Facebook verschenen in maart 2017 ‘Verhalen’ als nieuwe functionaliteit boven de tijdlijn en WhatsApp introduceerde ongeveer tegelijkertijd de visuele status. De introductie van Stories was een directe aanval op het succes van Snapchat. Door een vergelijkbare dienst voor Instagram- en Facebook gebruikers te maken, ontwikkelde zich een wedloop op social media.
Stories blijven stijgen
In april 2017 kwam het kantelpunt: er werden meer Stories gepubliceerd op Instagram, dan Snaps op Snapchat. Inmiddels is het aantal Stories verder gestegen en lijkt de groei in de hoeveelheid Snaps zich niet sneller te ontwikkelen. Daarmee komt Instagram als winnaar van deze wedloop uit de bus. En dat is op een bepaalde manier wel sneu, Snapchat was immers degene die deze zeer populaire vorm van social content heeft ontwikkeld en gelanceerd (grafiek via recode).
Instagram Stories versus Instagram tijdlijn
Instagram Stories biedt gebruikers een andere manier om content te publiceren dan de reguliere tijdlijn. De reguliere tijdlijn van Instagram is een goed podium om een mooi visueel verhaal te vertellen aan de hand van foto’s, video’s en omschrijvende tekst. Content binnen Stories is tijdelijk van aard. De content verdwijnt na 24 uur en kun je dus zien als een soort ‘tv- kanaal’ waarop je foto’s en video’s uitzendt. Verhalen zijn rauwer, meer actueel en mogen ook wat vrolijker zijn, door gebruik van stickers, korte aantekeningen of illustraties en emoji’s. Vergelijk het als volgt: De reguliere tijdlijn is als een museum. Je publiceert een collectie waar bezoekers (volgers) in jouw museum (tijdlijn) naar mooie dingen kijken. Belangrijk hierbij is dat de collectie wordt geduid aan de hand van onderschriften en hashtags, zodat alles is terug te vinden en in de juiste context staat. Stories is het prikbord in de hal waar je plaatjes, video’s en losse opmerkingen plaatst. Elke dag komt de conciërge langs en haalt alles weer weg.
Hoe gebruik je Instagram Stories?
Instagram Stories zijn zeer geschikt voor merken en media om volgers een kijkje achter de schermen te geven. Denk aan enkele sfeervolle dagelijkse foto’s of een korte video met daarin het verslag van een gebeurtenis. Je kunt elke dag een mini-catalogus publiceren, of gebruikers laten zien waar je mee bezig bent. Als je eenmaal start met Instagram Stories is het wel belangrijk om dagelijks een nieuwe update te maken. Zo blijf je goed aanwezig boven de tijdlijn van jouw volgers. Plan ook een Stories-strategie waarin doelen en richtlijnen voor de makers worden bepaald. Vooral branding en e-commerce spelen een grote rol bij Instagram. Wissel bovendien verschillende formats af, zoals videoverslagen rondom gebeurtenissen, achter-de-schermen-foto’s, catalogus foto’s en kantoorleven. Zo kun je goed testen waar volgers graag naar kijken.
Content toevoegen aan Stories
-
- Klik linksboven op het fototoestel om een Story te starten.
- Maak de video of een foto.
- Voeg extra content toe door op de symbolen rechtsboven te klikken. Het vierkante smiley-symbool verbergt allemaal visuele extra’s. Je kunt data toevoegen, zoals locatie, tijdstip of temperatuur. Je kunt extra visuele content toevoegen, zoals stickers, emoji’s of een selfie (foto in foto). Of je plaatst een hashtag of stelt een vraag (poll).
- Je kunt ook extra lagen toevoegen door in je foto (aan)tekeningen te maken (via het pensymbool) of teksten toe te voegen (door op het letter-symbool te drukken)
- Als je klaar bent met bewerken, druk je linksonder op de knop op het plusje: je verslag.
Zo kun je meerdere foto’s of video’s per dag toevoegen. De mooiste foto’s of video, kun je bovendien opslaan en later publiceren op de Instagram tijdlijn, of een Story te bewerken tot .mov of .gif-bestanden en gebruiken via andere sociale kanalen, nieuwbrieven of op je website.
Aanpassingen aan Stories
Instagram heeft onlangs enkele aanpassingen gedaan, onder andere aan de live video. Deze verdween uit de tijdlijn, zodra de live uitzending werd gestaakt. Maar nu is het mogelijk om de video-opname 24 uur te bewaren in Stories.
Ook introduceerde Instagram in oktober 2017 een poll-functie aan Stories. Zo kun je volgers vragen om een stem uit te brengen op twee opties, aan de hand van een foto of korte video. Een prima manier om engagement met volgers te vergroten.
Introducing Instagram Stories from Instagram on Vimeo.