Instagram gaat deze maand het algoritme van zijn fotostream wijzigen. Deze zal niet meer in chronologische volgorde worden weergegeven, maar naar relevantie voor de gebruiker. We zouden gemiddeld 70% van wat er op onze feeds te zien is namelijk missen, en dat vindt Instagram zonde.
Modemerken zijn grootgebruikers van het social media platform, echter zien ze zich genoodzaakt een continuïteit van kwalitatieve posts af te leveren om volgers aan zich te blijven binden. Maar geldt dit niet ook voor andere branches dan de modeindustrie, influencers en particuliere gebruikers?
Volgens onderzoek van TrackMaven heeft de modeindustrie meer baat bij Instagram als social media platform dan andere branches. Er wordt vaker door modemerken gepost, waardoor ze meer engagement genereren, en ze hun volgers-aantallen harder zien groeien ten opzichte van andere B2C categorieën. Maar liefst 98% van de modemerken die voorkomen in denktank L2’s Index of Fashion Brands is actief op Instagram.
Instagram wordt door de mode-industrie niet alleen gebruikt om de relatie met de consument te versterken, het platform beïnvloedt ook belangrijke zakelijke beslissingen.
“Instagram is al een platform voor het creëren van aantrekkelijke, upscale content,” zegt Apu Gupta, CEO van het Visuele Content Platform Curalate. “Maar als Instagram steeds meer als business tool wordt ingezet, zullen merken harder moeten nadenken over hoe ze de inhoud die ze maken beter kunnen benutten.”
Frequentie
Volgens L2’s Fashion Index Report uit 2015, werden de merken die het meest hadden gepost op Instagram, beloond met grotere engagement. Zo zag luxemerk Valentino in een jaar tijd (de periode tussen oktober 2014 en oktober 2015) een groei in engagement van 10% van zijn 6.3 miljoen volgers, nadat het de wekelijkse gemiddelde posts had opgeschroefd naar 40. In datzelfde tijdsbestek nam de update-frequentie van modemerken gemiddeld al toe van 8 naar 10 posts per week. Het overall engagement kwam volgens L2 daarmee te staan op 77%.
Deze meer-is-meer benadering kan door de introductie van het nieuwe algoritme gaan wankelen. Dat hebben we ook gezien toen Facebook (tevens de eigenaar van Instagram) het algoritme van de newsfeed wijzigde, waardoor merken die te frequent postte minder zichtbaar werden.
“Instagram’s nieuwe algoritme legt de nadruk op de kwaliteit van de inhoud, niet op de kwantiteit”, zegt Kyle Wong, CEO van het Visuele Marketing Platform voor User-Generated Content Pixlee. “Merken zullen andere prioriteiten moeten stellen en nieuwe strategieën moeten bedenken die relevantie en betrokkenheid maximaliseren, in tegenstelling tot het vergroten van het aantal volgers en bereik.”
Leer je doelgroep kennen
Het maximaliseren van relevantie en betrokkenheid betekent dat merken dieper in de interesses van hun doelgroep zullen moeten duiken, met het beter afstemmen van Instagram posts tot gevolg, waarmee de merken hoger in de feed zullen eindigen. Het zou ook verstandig zijn als modemerken kijken naar welk type content het dialoog aanwakkert.
“Instagram-gebruikers zijn erg gul met ‘likes’, maar acties zoals opmerkingen -die meer inspanning van de kant van de gebruiker vereisen- zullen waarschijnlijk zwaarder tellen”, zegt Toni Box, Senior Director Social Media bij PM Digital.
Influencers
De term zegt het al: ‘beïnvloeders’. Zij hebben de meeste macht op social media. Modemerken hebben dat al ingezien en zetten bekende bloggers en celebrities gretig in als brand ambassadors. Uit onderzoek van Experticity blijkt dat aanbevelingen van een influencer 22 keer meer waarde heeft dan de aanbevelingen van een gemiddelde consument.
https://www.instagram.com/p/BDfdrKUyD9v/?taken-by=chiaraferragni
Op deze influencers zal de wijziging in Instagram’s algoritme minder effect hebben. Social media sterren hebben een persoonlijke band met hun volgers opgebouwd en dat is bij de branded accounts niet altijd het geval.
Kyle Wong van Pixlee verwacht dat Influencer Marketing door Instagram’s algoritme juist zal groeien. Influencers zijn namelijk al een substituut voor het presenteren van/reclame maken voor een product: “In theorie zou het nieuwe algoritme gunstig moeten zijn voor influencers omdat zij al kwalitatieve content maken die met dit algoritme naar verwachting hoger zal scoren. Zij zijn in staat om een gepassioneerde aanhang aan zich te binden en persoonlijkere berichten te leveren.”
Twee zaken die de meeste modemerken enkel beloven te kunnen, maar in de realiteit staat ze nog een grote inhaalslag te wachten. Daar zal het verzoek tot het inschakelen van berichtmeldingen (wat merken nu massaal doen) nog weinig aan veranderen.
https://www.instagram.com/p/BDf8UJGOXbW/
Bron: Digiday
Vertaald en bewerkt door Karine Bloem / The Digitalistas