54% van de Nederlanders leest e-mails op zijn smartphone. Vooral in de avonduren en in de ochtend checkt de Nederlander zijn e-mail. Dit zijn twee uitkomsten die naar voren komen uit het Nationaal E- mail Onderzoek 2019.
De algemene conclusie van Nationaal E-mail Onderzoek 2019 is dat smartphones een steeds grotere rol gaan spelen in het Nederlandse e-mail gebruik. Online marketeers zullen hun mail-strategie hierop moeten aanpassen. Het onderzoek werd uitgevoerd door CG Research in opdracht van Spotler. Aan het onderzoek namen 2048 Nederlanders deel.
De volgende conclusies zijn de belangrijkste uit het Nationaal E-mail Onderzoek:
1. Meer dan de helft van de Nederlanders (ruim 54%) leest zijn e-mail op een smartphone
2. Dit percentage was in 2018 nog 46%
3. 88% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op minimaal één e-mailnieuwsbrief ingeschreven
4. Inmiddels doet 31% van de Nederlanders zijn online aankopen via een smartphone
5. 73% van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar minimaal één keer iets gekocht naar aanleiding van een mailing
6. 48% van de Nederlanders ontvangt graag een verjaardagsmail van een webshop
De beste tijd om e-mails te versturen
Uit het onderzoek blijkt dat 97% van de Nederlanders dagelijks zijn e-mail checkt. De dag waarop je als marketeer een e-mail wilt versturen, maakt dus eigenlijk niet uit. Het checken van de mail, gebeurt vaak voor 09:00 uur of na 19:00 uur. Het is dus handig om meer mails in de avonduren te sturen, zodat de ontvangers deze of dezelfde avond of de volgende ochtend kunnen lezen. Hier is nog veel vooruitgang te boeken, want uit de Nationale E-mail Benchmark blijkt dat 76% van de marketeers hun e-mail campagnes overdag verstuurt.
Is jouw mail smartphone-proof?
In 2019 leest 54% van de Nederlanders zijn mail via de smartphone. Dit percentage is de afgelopen jaren flink gestegen. In 2013 was dit namelijk nog 32% en in 2018 was dit 46%. Wel zijn de verschillen hierin groot per leeftijdsgroep. Van jongeren (18 – 34 jaar) leest 76% de mail mobiel, in tegenstelling tot slechts 22% van de 65+’ers. Als marketeer is het dus slim om te kijken door welke leeftijdsgroep jouw nieuwsbrief het meest wordt gelezen, zodat je de mails en landingspagina’s kunt optimaliseren naar gebruik.
Het loont altijd om mail smartphone-proof te maken. Het onderzoek geeft aan dat mobiele lezers meer in goed leesbare mails klikken. De cijfers uit het Nederlandse E-mail Benchmark 2019 laten zien dat onder de mobiele lezers de open ratio stijgt met 6,6% en de klikratio met 2,3% stijgt als e-mails goed geoptimaliseerd zijn voor mobiele consumptie.
Nieuwsbrieven: minder uitschrijvingen, meer inschrijvingen
De meeste Nederlanders schrijven zich in voor meerdere e-mail nieuwsbrieven. De redenen voor inschrijven zijn al jaren hetzelfde. De meeste Nederlanders (71%) laten zich door een aanbieding verleiden om zich in te schrijven op de nieuwsbrief. Ook het op de hoogte blijven van de organisatie en recente aankopen in een webshop zijn belangrijke redenen.
De belangrijkste redenen om uit te schrijven op een nieuwsbrief is de te hoge frequentie en oninteressante onderwerpen. Hier kun je als afzender aan werken door te vragen welke onderwerpen je lezers interessant vinden en hoe vaak zij e-mails willen ontvangen.
Persoonlijk is beter
Gemiddeld 69% van de Nederlanders ontvangt het liefst reclameboodschappen via e-mail. Vaak kopen we ook producten via mails, bijvoorbeeld als we een mooie aanbieding hierin vinden. Om als marketeer de conversie uit e-mail te verhogen, is het verstandig om gepersonaliseerde e-mails te sturen. Zowel het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 als het Nederlandse E-mail Benchmark 2019 maken duidelijk dat dit erg nuttig kan zijn. Hoe persoonlijker je mails, hoe effectiever het is.
Nieuwsgierig geworden naar alle cijfers die voort zijn gekomen uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2019? Hier kan je het downloaden. De Nationale E-mail Benchmark download je hier.