Ga naar de inhoud

De belangrijkste Facebook aanpassingen op een rij

Bij Facebook zijn de afgelopen tijd veel aanpassingen aangekondigd. We zetten de belangrijkste wijzingen van het najaar 2015 op een rij.

Verzamel leads direct op Facebook

Er is een nieuw advertentieformaat geïntroduceerd waarmee leads van gebruikers verzameld kunnen worden. Zo kunnen bedrijven direct nieuwsbrief inschrijvingen of proefrit aanvragen verzamelen. Het leadformulier staat op Facebook en wordt zoveel mogelijk vooraf ingevuld. Daarmee worden extra clicks voorkomen en is de kans groter dat een dergelijk formulier wel wordt ingevuld. In dit filmpje wordt duidelijk uitgelegd hoe het werkt.

Link: facebook.com/business/news/lead-ads-launch

De zoekfunctionaliteit van Facebook is uitgebreid

https://vimeo.com/143213455

Het zoeken op Facebook is ingrijpend aangepast: er kan worden gezocht naar populaire updates. Met deze aanpassing komt Facebook in de buurt van Twitter, namelijk het snel kunnen vinden van wat er NU populair is. Voorheen kon je alleen zoeken naar mensen en pagina’s en nu dus ook naar publieke posts en berichten van vrienden. Het zoeken maakt gebruik van een algoritme zodat het de meest interessante berichten als eerste toont. Deze aanpassing is interessant voor contentmarketing omdat gebruikers nu ook content kunnen vinden van pagina’s en mensen die ze niet volgen.

Link: newsroom.fb.com

Facebook komt met nieuwe notificaties

Er komen nieuwe notificaties op de Facebook app zoals alle informatie over vrienden, sportuitslagen en reminders voor TV programma’s. Als gebruikers locatie herkenning aan hebben staan dan zijn er meer notificaties mogelijk. Zoals het weer, wat er in de buurt gaat gebeuren, welke films er draaien en waar je kan eten. Er is ook een nieuwe app geïntroduceerd Notify waarin nog meer notificaties worden aangeboden.

Link: newsroom.fb.com

De vind-ik-niet-leuk knop komt eraan

facebook-emoticons

Facebook is in Ierland en Spanje gestart met het testen van de nieuwe reactie functionaliteit. Daarmee kunnen ook andere reacties dan een like aan een bericht worden toegevoegd. Door de like-knop lang ingedrukt te houden, verschrijven verschillende emoticons. Naast de dislike knop kan er gekozen worden voor andere emoties. Deze reacties hebben direct invloed op de populariteit van een bericht en wordt meegenomen in het edgerank algoritme van Facebook.

Link: newsroom.fb.com

Instant articles wordt uitgerold op de iPhone app

https://vimeo.com/142956439

Facebook is al een lange tijd aan het testen met Instant articles en gaat deze nu uitrollen op de iPhone. Instant articles zijn berichten van uitgevers die in zijn geheel op Facebook worden gepubliceerd. De berichten laden snel en er kan gebruik worden gemaakt van verschillende extra functionaliteiten. Het risico is natuurlijk dat lezers Facebook niet meer verlaten, maar deze berichten worden wel beter gedeeld. Na een lange testperiode lijkt het erop dat deze dienst nu uitgerold gaat worden. In Nederland zullen Nu.nl en de Nos gebruik gaan maken van deze nieuwe dienst. Voor contentmarketing zijn Instant articles een interessante ontwikkeling. De focus ligt volledig op de content en dan maakt het niet uit waar die gelezen wordt, als het maar gebeurt.

Andere Facebook aanpassingen

  • Notes zijn aangepast en uitgebreid, om deze op een Facebook pagina te gebruiken. Wel eerst naar de settings gaan en bij Apps notes toevoegen. Link.
  • De messenger app is aangepast en berichten van vreemden kan je nu in je inbox vinden ipv in de map other. Link.
  • Local business verification: bedrijven kunnen nu ook door Facebook worden geverifieerd en krijgen dan een grijs vinkje naast hun bedrijfsnaam. Zo werkt het verificatie proces.
Tags: