Hoe Zo schrijf je een goede online kop

Het schrijven van een goede online kop, titel of header is topsport. Was het voor print al belangrijk dat een kop de lezer verleidt, voor online geldt dat nog veel meer. Online lezers lezen niet. Ze scannen in hoog tempo om het relevante van de afleiding te scheiden. Knappe kop, als je dan toch de aandacht weet te krijgen.

Update: mei 2017.
Facebook heeft recent een update van z’n algoritme doorgevoerd. In deze update is de strijd aangegaan tegen zogenaamde ‘click bait’. Volgens verschillende bronnen worden artikelen met misleidende koppen terughoudender gedistribueerd via Facebook. Criteria zijn: There are the two criteria that Facebook say qualify a headline as being misleading: (1) if the headline withholds information required to understand what the content of the article is; and (2) if the headline exaggerates the article to create misleading expectations for the reader.

Oorspronkelijk artikel maart 2017:
Uit onderzoek blijkt dat 8 van de 10 mensen de kop zien, maar slechts 2 van alle 10 mensen ook daadwerkelijk het artikel lezen. Online koppen, titels of headers moeten veel harder werken voor de aandacht van de lezer. Internetgebruikers scannen pagina’s razendsnel op relevante informatie, in tegenstelling tot print, waar lezers ‘even lekker voor gaan zitten’.

Er is online veel korter de tijd om het scannende oog te vangen, of het nu op een homepage is, op een pagina met google resultaten of via een tijdlijn op Facebook. De kop, kortom, moet dus veel stopkracht hebben.

Kort of lang?

Wat is beter, een korte of een lage kop? Dat ligt eraan. Bij sommige sites zie je soms juist hele lange titels. Ze zijn gemaakt om de lezer veel informatie te geven en zijn eigenlijk een kop en een intro ineen. Het is een goede manier om scannende lezers iets meer informatie te geven dan de gemiddelde kop van ongeveer 8 woorden. Toch blijkt uit onderzoek dat korte koppen ook effectief zijn. De scannende lezer ziet voornamelijk de eerste 3 en de laatste 3 woorden in een zin. Een kop van 6 woorden is dus ideaal.

Lijstjes en nummers

Uit onderzoek van Conductor blijkt dat koppen met een nummer vaker worden aangeklikt. 36% van respondenten verkiezen een titel die start met een nummer. Nummers worden veel gebruikt voor lijstjes en opsommingen. Gebruik ze wel met mate, een homepage of een tijdlijn met alleen maar opsommingen komt nogal hijgerig over.

12 tips voor beter koppen

Spreek je lezer aan

Koppen worden vaker aangeklikt als de lezer zich direct aangesproken voelt. Logisch: in de zoektocht naar relevante content is zo’n kop al snel concreet. Het is bovendien een goede manier om afwisseling aan te brengen op een homepage of een tijdlijn.

Alles wat je moet weten over online content


Laat de lezer raden

Een andere truc voor een klikbare header is om de lezer nieuwsgierig te maken. Stel een vraag, of licht een tip van de sluier op, maar laat de lezer altijd denken: wat dan, of hoe dan? Ook hier geldt. Wissel deze keuze af, je wilt op sommige momenten ook concreet zijn. Oh, en mocht je het afvragen: koppen met een vraagteken scoren volgens Conductor het minst goed!

Dit is het beste recept voor een klikbare kop

Beloof iets moois

Omdat lezers veelal het begin en het einde van een kop zien, is het een goed idee om titels af te sluiten met een belofte of een motivatie. Zorg ervoor dat er een specifiek en goed omschreven voordeel in je kop zit, hierdoor zullen meer mensen klikken.

7 belangrijke schrijftips waar je betere koppen van krijgt

Help Google

Is het je te doen om vooral goed vindbaar te zijn met je content? Zorg dan dat je kop de juiste zoekwoorden omvat. Online koppen, die in HTML de code H1 meekrijgen hebben een belangrijke invloed op Google. Schrijf je over online content, zorg dan dat de woorden online en content niet alleen in de kop staan, maar ook in de metadata (bijvoorbeeld via Yoast) worden aangeboden.

Tips voor het schrijven van goede online kopppen

3 posities voor Facebook

Wil je meer traffic via Facebook, hou er dan rekening mee dat een Facebook update met een link bestaat uit 3 elementen. De eerste is de Facebook post zelf, de tweede is de kop en de derde is de zin eronder. Het is belangrijk om niet op alle drie deze posities dezelfde content te plaatsen, maar te zorgen dat de drie elementen elkaar inhoudelijk versterken. Kies bijvoorbeeld voor een quote, een nieuwsfeit en een zin verdieping.

Maak het waar

Koppen zijn ook belangrijk in de verwachtingsmanagement naar je lezers toe. Schrijf je een dijk van een header, waarin je de wereld belooft? Maak het dan waar in de achterliggende content waarop de lezer doorklikt. Niets is erger voor de reputatie van je site of platform als mensen achterblijven met een bekocht gevoel. Dat zal ze in de toekomst weerhouden om je site of platform nog eens te bezoeken.