Ga naar de inhoud

Hashtags op Instagram: 7 #gebruikerstips voor marketeers

Hashtags zijn nuttig. Ze helpen met de online marketing en de vindbaarheid van visuele content, vooral op Instagram. Inmiddels zijn hashtags op Instagram een unieke taal geworden. De één vertelt een compleet verhaal in 30 hashtags en de ander gebruikt ze weer niet. De kunst is om met de juiste hashtags de juiste gebruikers te vinden. Maar hoe doe je dat?

Instagram expert Kirsten Jassies over het nut van hashtags: “Hashtags zijn voor Instagram wat SEO is voor Google, namelijk je vindbaarheid. Het is als gebruiker jouw eigen taak aan je vindbaarheid te werken. Instagram heeft ervoor gekozen niks te categoriseren en laat dat aan de gebruikers over. Dan is het dus aan de gebruiker om een zo juist mogelijk beeld te schetsen met onderschriften en hashtags.”

Ze vervolgt: “Als jouw foto’s op Instagram niet geliked worden of er niet door andere gebruikers op gereageerd wordt, dan werkt je content niet goed. Daar is het algoritme van Instagram op gebaseerd.” Ook benadrukt zij het nut van online marketing van content: “Hashtags zijn jouw enige manier om invloed uit te oefenen op de marketing van jouw foto’s. Voor de rest kun je niks doen. Je bent afhankelijk van het algoritme van Instagram. Met hashtags kun je zelf nog enige invloed uitoefenen.” Daarmee doelt ze vooral op de manier waarop gebruikers van Instagram content ontdekken, dat gebeurt door het intikken van hashtags.

De hashtag is dus heel belangrijk. Hoe ga je als marketeer of redacteur hiermee om? We zetten 7 tips op een rij.

1. Generieke en niche hashtags

Aan de ene kant wil je een zo groot mogelijk publiek bereiken met hashtags op Instagram. Met populaire hashtags als #instagood, #healthylife en #photooftheday wordt wereldwijd flink gespamd. Pluspunt is dat deze hashtags bekend zijn onder Instagram gebruikers. Minpunt is dat sommige erg generiek zijn en weinig zeggen over de inhoud van de foto. Nog een minpunt is dat jouw post al snel wegvalt tussen de honderden miljoenen andere berichten met dezelfde hashtag. Met een niche hashtag valt jouw bericht meer op omdat er minder berichten per dag met dezelfde hashtag worden geplaatst. Daarnaast kun je de hashtag goed afstemmen op de inhoud van jouw foto, daarmee creëer je de juiste inhoudelijke context en vergroot je de kans dat de juiste doelgroep deze foto vindt.

2. Gebruik unieke hashtags

Je zou zelfs een hashtag voor jouw merk, product of campagne kunnen aanmaken. Je kunt engagement stimuleren door anderen te vragen foto’s en video’s te plaatsen met jouw eigen hashtag. Dit kun je bijvoorbeeld doen in de vorm van een fotowedstrijd. Vraag mensen foto’s en video’s te delen om iets te winnen. Ook kun je zelf een foto van een winactie plaatsen en aan het publiek vragen de foto met de hashtag te delen. Denk bij prijzen aan een product uit je shop, een make-over of een cursus. Handig is wel om vooraf te onderzoeken of de door jou verzonnen hashtag niet al in gebruik is.

3. Ga gluren bij de buren

Kijk ook eens bij de concurrenten. Welke hashtags gebruiken zij en krijgen zij er veel engagement voor terug? Welke hashtags werken en welke werken niet? Je kunt ervoor kiezen dezelfde hashtags te gebruiken, of juist niet omdat je niet in dezelfde vijver wilt vissen.

4. Doe onderzoek!

Wil je relevante hashtags ontdekken voor jouw bericht? Ga dan op onderzoek uit. De simpelste manier is om in de Instagram zoekfunctie op ’tags’ te klikken en vervolgens een hashtag in te typen. Je krijgt dan ook gerelateerde hashtags te zien en de mate waarin ze gebruikt worden. Met externe tools kun je de keuze ook makkelijker maken. Je kunt bijvoorbeeld Hashtagify, Keyhole of Websta gebruiken.

Instagram hashtag tool Websta

Voorbeeld: analyse van Websta

In Websta zoek je op een hashtag. Vervolgens zie je een jaargrafiek met per datum het totale aantal Instagram posts met dezelfde hashtag. Ook krijg je synoniemen. Verder zie je alle berichten op Instagram die de hashtag gebruikt hebben. Keyhole werkt op een vergelijkbare manier, maar biedt inzage in hashtags in real timeHashtagify toont overzichtelijk welke gerelateerde hashtags er zijn, geeft ze een cijfer voor populariteit en maakt een top 10. Ook geeft het wekelijkse en maandelijkse trends weer.

hashtagify

Voorbeeld: analyse van Hashtagify

5. Nederlandse en Engelse hashtags

Welke taal moet je kiezen? De meest populaire hashtags zijn Engelstalig. Maar in Nederland zoeken gebruikers ook in hun eigen taal. Kirsten Jassies: “Als je in Nederland bent en werkt en Nederlandse doelstellingen hebt, gebruik dan gewoon Nederlandse hashtags. Wil je een breder, internationaler publiek dan kun je erover nadenken om ook Engelse hashtags te gebruiken. Dan zal je wel zien dat daar de concurrentie veel heviger is.” Kirsten benadrukt dat juist door de overdaad aan Engelse hashtags er voor Nederlandse woorden, en zeker de niche termen, nog kansen liggen.

6. Hoe plaats je de hashtags het beste?

Hashtags op Instagram zijn op verschillende manieren te plaatsen. Kirsten Jassies: “Je kunt altijd zien of jouw manier van hashtags plaatsen werkt of niet. Zet de hashtags in ieder geval niet door je gewone tekst heen. Dit onderschrift heeft het doel om uit te leggen, om mensen te laten zien wat er op de foto staat. De hashtags hebben een functioneel doeleinde, namelijk het categoriseren van de foto’s. Dat is een ander doel, dus zet bijvoorbeeld puntjes, gevolgd door een witregel tussen het onderschrijft en de hashtags. Of, zet de hashtags in een losse reactie eronder.”

7. Het optimale aantal hashtags

In vergelijking tot andere social media is de engagement (likes en comments) op Instagram enorm. De interactie ratio op Instagram is 30(!) keer hoger dan die van andere grote sociale netwerken. Er valt dus veel te halen, maar met hoeveel hashtags op Instagram bereik je maximale interactie? Er is een sterke correlatie tussen de hoeveelheid hashtags en de hoeveelheid aan interacties met Instagram berichten. De grootste interactie blijkt uit onderzoek met 4 of 5 hashtags te zijn. Bij meer vindt er een daling in interacties plaats.


Pas dus op met het gebruik van teveel hashtags op Instagram. Meer dan 15 wordt al snel te spammerig. Het maximumaantal hashtags is 30, voor zowel hashtags in het onderschrift als in een reactie. Met meer dan 30 hashtags wordt je reactie überhaupt niet geplaatst. Mocht je te veel hashtags op Instagram plaatsen, dan kan het zomaar zijn dat je foto of video niet gevonden wordt via hashtags. Dit kun je uiteraard zelf controleren door op je hashtag te zoeken en te kijken of je bericht er bij staat.

Bewaren

Bladendokter training instagram - 12 mei 2020