Ga naar de inhoud

Veel content wordt weinig gedeeld

Het deelgedrag van lezers heeft een grote invloed op het bereik van online content, maar uit onderzoek blijkt dat een enorm percentage content maar heel weinig shares krijgt en dat er nauwelijks naar wordt gelinkt.

Buzzsumo onderzocht uit hun database van 600.000 websites meer dan een miljoen artikelen op het deelgedrag van de lezers. Hieruit bleek dat 75% van de artikelen minder dan 40 keer werd gedeeld op social media. 50% van de content werd zelfs minder dan 9 keer gedeeld. Likes, comments en shares werden in het onderzoek allemaal als deelgedrag gerekend.

Het verschil tussen shares en links

Naast het deelgedrag op social media werd er in het onderzoek ook gekeken of mensen linken naar de content vanuit externe websites. Met het aantal links naar artikelen is het nog erger gesteld dan met het deelgedrag. 75% van de artikelen had geen externe links. Het blijkt makkelijker om content te maken die wordt gedeeld op social media dan content waar mensen naar linken.

Er is geen verband aangetoond tussen links en shares. Artikelen die veel social shares kregen, hadden niet automatisch ook meer links. Dat komt omdat er veel meer mensen zijn met een social media account dan met een eigen website. Ook zijn er verschillen tussen de redenen die mensen hebben om iets te delen op social media en om te linken naar content.

Er bestaat wel een gebied waarin er een raakvlak is in de motivaties tussen deel- en link gedrag. Vooral bij sites die hun artikelen onderbouwen met onderzoek en bij sites waarop opiniestukken te lezen zijn was dit het geval. Denk bijvoorbeeld aan Pew Research en The New York Times.

shareslinks

Welke content werkt

Content met lijstjes (De 10 beste …) en video’s wordt veruit het meest gedeeld op social media en infographics het minst. Links gingen het meest naar lijstjes en naar artikelen die de vraag uit hun titel beantwoorden (Waarom… zo werkt). Naar online quizjes (Welke… ben jij?) wordt juist weinig gelinkt. De lengte van een artikel is een andere belangrijke reden voor het delen en linken van content. 85% van de onderzochte artikelen bestond uit minder dan 1000 woorden. Maar hoe langer de content, hoe meer shares en links ze gemiddeld kregen.

Vaak gemaakte fouten voorkomen

Gebrek aan research

Research doen naar de onderwerpen die jouw publiek zoekt en deelt, zorgt ervoor dat je je content beter kunt laten aansluiten op hun behoeften. Hiervoor kan bijvoorbeeld Buzzsumo of Google Trends worden gebruikt. Speel zo snel mogelijk in op deze trends, want als je de laatste bent die het nieuws brengt, word je content niet gelezen.

Content niet promoten

Met alleen relevante artikelen schrijven en op je website zetten, ben je er nog niet. Zonder een strategie voor het promoten van je content bereikt het de doelgroep niet. Zorg daarom dat je SEO op orde is zodat bezoekers de content kunnen vinden via zoekmachines en dat je de content deelt via social media. Vooral bij Facebook is het betalen voor het promoten van content noodzakelijk, omdat wat jij deelt door hun edgerank algoritme niet altijd voor al jouw volgers zichtbaar is.

Niet monitoren van de content

Na het publiceren van content houd je via de website- en social media analytics in de gaten hoe de content presteert. Hieruit wordt ook duidelijk welke onderwerpen jouw lezers interessant vinden en welke artikelen worden gedeeld met anderen. Daar kunnen toekomstige artikelen op worden aangepast.

contentshock

Content Shock

Dat content weinig gedeeld wordt, kan worden uitgelegd met het fenomeen content shock. De term werd geïntroduceerd door de marketeer Mark Schaeffer. Content shock beschrijft het punt waarop de exponentiële groei in het aanbod van content de vraag overstijgt. Nu veel bedrijven zich als uitgevers zijn gaan gedragen komt er steeds meer content bij. De hoeveelheid tijd die mensen in een dag hebben om deze content te consumeren heeft echter een grens. Het overaanbod zorgt ervoor dat veel content niet wordt gelezen en dus ook niet wordt gedeeld. Hoewel contentmarketing goeroe Joe Puluzzi gelooft dat er voor content van goede kwaliteit altijd een markt is, laat het onderzoek van Buzzsumo zien dat zelfs sites die bekend staan de kwaliteit van hun content last hebben van content shock.