Ga naar de inhoud

SXSW 2016: De highlights

South by South West interactive is al jaren de plek om te zien wat de belangrijkste interactieve en digital trends zijn. Nu het congres is afgelopen is het de hoogste tijd om de balans op te maken. Wij vroegen een aantal ervaren SXSW-gangers naar hun ervaringen: Lara Ankersmit, Michiel Berger, Marjolijn Kamphuis, Robert Leefmans, Iskander Smit en Marjan Straathof.

1. Wat vond jij de de belangrijkste trends van SXSW?

Het viel Marjan Straathof (Tam Tam) vooral op “dat het dit jaar gaat over het oplossen van de grote maatschappelijke problemen met behulp van tech, in plaats van korte termijn trends. Twee jaar gelden ging de conferentie vooral over tools en gadgets. Digital is nu daadwerkelijk mainstream geworden.” Voor Robert Leefmans (Notificare) gaat SXSW “niet per se om de killer app of trend, het gaat juist over verschillende perspectieven, de conversatie om vervolgens je blik op technologie aan te passen. Veel sessies gingen over Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), Artificial Intelligence (AI) en Robotics: de samensmelting van de fysieke wereld en de virtuele wereld.”

Volgens Lara Ankersmit (NOS) “was er niet echt één trend, maar AI en VR zullen veel mensen noemen als trends op SXSW.”

Artificial intelligence

AI

Artificial intelligence hot is. Het werd als onderwerp het meest genoemd door de SXSW-gangers. Michiel Berger ziet “AI als hét onderwerp van SXSW. Er werd veel over gesproken en er waren ook goede voorbeelden van wat AI nu kan, wat je kan verwachten in de toekomst en waarom het nu ineens zo snel gaat. Door nieuwe algoritmes, snelle ontwikkelingen binnen hardware en de aanwezigheid van grote hoeveelheden data neemt AI een vlucht. Het alomtegenwoordige verhaal was van de Go-spelende computer, die heeft leren spelen door 1 miljoen potjes Go in te lezen.”

Marjan Straathof noemt het ‘Artificial Smartness’ en haalt de presentatie van Kevin Kelly aan: “Take X, add AI”, is het advies van Kelly aan de volgende 10 duizend startups. Zij vind het “meest bijzondere dat het eigenlijk al overal om ons heen aanwezig is, zonder dat we het echt doorhebben. Tegelijkertijd kunnen we het simpelweg niet bevatten wat het voor ons gaat betekenen.” Ook Iskander Smit (info.nl) zag “AI everywhere”. Het viel hem vooral op dat als verlengstuk op AI veel gesproken werd over de ‘Conversational User interface’ en andere op dialoog gerichte slimme interacties.

Volgens Michiel Berger “werden de verwachtingen over algemene AI, waarbij systemen dus echt zelf leren denken, juist naar beneden gepraat. Verwacht niet dat een computer binnen afzienbare tijd een schooltoets kan maken die een 8-jarige kan. Dat duurt nog erg lang.”

Distributed media

mobiel-gebruik

Ook veel genoemd waren de sessies die gingen over media waarbij de focus lag op content en ‘distributed media’. Lara Ankersmit viel het op dat het “bij de tracks ‘Content en Distributrie’ vooral ging over ‘distributed news’. Washington Post, Vox, Buzzfeed (uiteraard) zijn allemaal bezig met het maken van content voor social platforms als Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, etc. Het gaat minder over bezoek trekken naar de eigen site, maar om de engagement die het merk weet te creëren met mensen en aanwezig zijn op de kanalen en platforms die ze gebruiken. Via branded content is hier geld mee te verdienen en inmiddels ook met het in licentie verkopen van de techniek erachter: het CMS, het dashboard, de insights en de data. In deze sessies was de app van het jaar Snapchat en hoe daar je publiek te bereiken. Snapchat biedt kansen als een nieuw distributiekanaal voor media.”

Marjolijn Kamphuis (OKGO) vond dat “Ben Lerer van Thrillist een enorm helder verhaal had over het veranderde medialandschap en de rol van nieuwe online uitgevers zoals Buzzfeed, Vox en Vice daarin. Deze nieuwe generatie mediabedrijven is deels tech startup, deels productiemaatschappij. Ze weten als geen ander welke content ze moeten maken, en hoe ze die moeten distribueren. Trends als virtual reality, artificial intelligence, smart cars etc. liggen allemaal in het verlengde hier van: Deze bedrijven weten nu al hoe ze miljoenen mensen moeten bereiken via Instagram, Snapchat of podcasts en ze zullen alle nieuwe distributiekanalen die daar in de komende jaren bijkomen ook blind weten te navigeren.
Traffic op je eigen website genereren is een achterhaald begrip, het gaat om ‘eyeballs everywhere’: Distributed Media. Het is een mindset die voor traditionele mediabedrijven maar heel moeilijk te omarmen is.”

Robots

Er was dit jaar ook veel aandacht voor robotisering. In een van panels zat zelfs een levensechte robot, genaamd Sophie. “Deelname in een SXSW-panel is nog wel iets dat echte mensen ambiëren. Dus of wij dat ook een goed idee vinden, moet nog blijken. Of komt zij hier op ‘ons’ terrein.” vraagt Lara Ankersmit zich af.

Het viel Michiel Berger op dat “er nu al gespecialiseerde robots zijn, die goed werken. Maar verwacht niet dat er binnen een paar jaar een mechanische hulp in de huishouding is die al wandelend je huis schoonmaakt. Iets eenvoudigs als traplopen of de was uitzoeken en opvouwen zijn vooralsnog onmogelijke taken. Wat makkelijk lijkt is moeilijk, en andersom.”

Lara Ankersmit van de NOS let op SXSW natuurlijk op de impact van trends op het nieuws. “Ook op dat gebied zijn er al voorbeelden van nieuws gemaakt door robots, zoals sportuitslagen en beursberichten. Voor mensen wordt creativiteit belangrijker. Als de robots en slimme computers het standaard werk doen, dan zit de toegevoegde waarde van de mens in de creatieve toevoeging.”

2. Wat gaat ons leven met technologie op korte termijn veranderen?

Het is interessant om te horen wat de deelnemers van SXSW gehoord of gezien hebben dat ons leven op korte termijn kan gaan veranderen of beïnvloeden. Het fascineerde Marjolijn Kamphuis dat podcasts terugkeren, ook op SXSW. “Die plotse populariteit is heel goed te verklaren door de opkomst van slimme auto’s: Daardoor is het veel laagdrempeliger geworden om een podcast te luisteren, veel mensen willen onderweg graag geïnformeerd of geïnspireerd worden. De trend laat goed zien dat technologische ontwikkelingen (VR, smart homes, smart cars) direct een groot effect hebben op ons mediagebruik (en aanbod).” OKGO was aanwezig met meerdere medewerkers en hebben podcasts gemaakt van hun ervaringen van SXSW, deze kan hier allemaal terugluisteren. Op de fiets, in de auto of gewoon op de bank.

Volgens Marjan Straafhof is AI ons leven nu al aan het veranderen. “Het is overal om ons heen; denk aan je auto of jouw recommondations in Netflix. Het leven wordt in rap tempo slimmer en toegankelijker.”

Iskander Smit verwacht “dat we steeds meer gewend gaan raken aan het feit dat we tegen producten gaan praten om ze acties te laten doen. Nu nog alleen bij specifieke producten als de Amazon Echo, maar dat zal veel meer onderdeel worden van andere producten. In het panel over ‘conversational commerce’ maakte Chris Messina een mooie vergelijking met hoe we nu zien dat kinderen in alles wat een scherm zien een touchscreen verwachten. De volgende generatie verwacht dat ze tegen alles kunnen praten.”

Robert Leefmans verwacht op korte termijn veel van nieuwe (mobiele) interactiemogelijkheden. “Deze zomer komt Lenovo met een Tango powered smartphone. Weer de interactie die mogelijk is met bijvoorbeeld virtuele animaties met objecten zoals Sony op SXSW in een demo liet zien.

https://www.youtube.com/watch?v=WgVv1_ojD3M

“Er was een spannend verhaal over kunstmatige intelligentie en het menselijk genoom. Door ‘machine learning’ toe te passen op de volledige DNA-reeks van 10,000 mensen is het nu mogelijk om het gezicht, lengte, oogkleur en stem van iemand te reconstrueren, op basis van alleen z’n DNA. Bedenk eens wat dat allemaal betekent, bijvoorbeeld bij opsporing rond misdaad… “We weten nog maar 1%” zei de spreker Riccardo Sabatini. Zijn TED-talk komt ergens de komende tijd online, let daar op”, antwoord Michiel Berger.

3. Wat was de grootste verrassing?

RUSHKOFF-with-robot

SXSW staat bekend om zijn overweldigende hoeveelheid inspiratie en daarom waren we benieuwd of onze SXSW-gangers nog ergens door verrast werd.

Marjan Straathof heeft enorm genoten van George Hotz. “En dat mental health hoog op de agenda lijkt te staan. Het is bijna een vanzelfsprekend iets en dat is mooi.” Iskander Smit antwoord op deze vraag: “Om heel eerlijk te zijn heb ik geen grote verrassingen bij sprekers gezien in die zin. Dat wil niet zeggen dat ze er niet waren, maar zoals dat gaat bij SXSW: je mist meer dan je meemaakt :)”

De beste spreker volgens Robert Leefmans was was dit jaar van Aaron Draplin. “Designer die in bijna 1200 prachtig ontworpen slides op vette muziek zijn levensverhaal verhaal vertelde. Dit alles als onderdeel het Analog programma, waar ook Michael-Birch Pierce lives selfies naaide op met een naaimachine.”

Marjolijn Kamphuis heeft “erg genoten van een presentatie van Douglas Rushkoff die een betoog gaf over de nieuwe economie, naar aanleiding van zijn nieuwe boek “Throwing Rocks at the Google Bus“. Hij vindt dat Silicon Valley op dit moment tamelijk verziekt is en investeerders startups gebruiken als casino’s: Iedereen investeert in de hoop miljarden te kunnen cashen, easy money. Dat verziekt alle innovatie, pleit hij, en onze economie. Volgens Rushkoff zouden meer bedrijven na moeten denken over een houdbaar businessmodel, iets waarmee je ‘simpelweg’ miljoenen kunt omzetten én iets bijdraagt aan de maatschappij. Er zijn veel te veel nonsense bedrijfjes opgericht de afgelopen jaren die voor belachelijke bedragen zijn overgenomen, die bubbel is niet langer houdbaar, vind hij. Na afloop heb ik meteen zijn boek op de kop getikt, binnenkort het hele verhaal nog eens lezen.”

Michiel Berger was een van de gelukkigen die bij het interview met President Obama mocht zijn. “Dat was redelijk onvergetelijk. Wat een rust en uitstraling. Hij had zijn verhaal goed aangepast op de gelegenheid. Bij de onvermijdelijke vraag over de zaak FBI vs Apple over de iPhone van een terrorist zei hij: ‘We maken overal compromissen tussen veiligheid en privacy, denk aan huiszoekingen en taps maar ook aan de veiligheid rond vliegen; waarom zou een smartphone als enige apparaat in de hele wereld vrijgesteld zijn van deze discussie?’ Hij waarschuwde tegen een te absoluut standpunt hierin omdat dit de discussie lamlegt, tot er een keer een volgende ramp gebeurt en de dan-zittende machthebbers de wetgeving er in de emotie zo doorheen duwen.

4. Wat was de grootste teleurstelling of hype?

VR-plastic

Men was het er wel over eens dat VR nogal een hype was. Iskander Smit is “nooit zo van de teleurstellingen. VR is een natuurlijk een hype waarvan we nog niet weten hoe die echt gaat doorzetten. Het is een typische trend die wordt omarmt door mediamakers en marketeers in de hoop een nieuwe heilige graal te hebben.” Michiel Berger is bang “dat de groeiende beschikbaarheid van headsets leiden tot een stoet van bedrijven die content willen gaan produceren of apps verzinnen.”

Marjan Straathof vindt “het zelf nog moeilijk om de brug te slaan van VR als gadget naar iets wat automatisch ons leven gaat binnendringen. Ik had gehoopt dat de technieken al veel echter en ‘more sophisticated’ waren. Heb daar in praktijk niet veel van gezien.”

Marjolijn, Lara en Robert zagen niet zoveel teleurstellingen. Alleen Robert vond het erg jammer “dat hij nog steeds geen drone gezien heeft die bier voor hem ging halen, dat viel tegen :-)”

Meer lezen over SXSW?

Michiel Buitelaar selecteerde de belangrijkste ontwikkelingen en dubunkt de nodige hypes. Lees: De belangrijkste trends van SXSW volgens Michiel Buitelaar

 

Met dank aan

[stag_columns] [stag_one_third]

[/stag_one_third] [stag_one_third]


Michiel Berger
Michielb

[/stag_one_third] [stag_one_third_last]

[/stag_one_third_last] [/stag_columns][stag_columns] [stag_one_third]


Robert Leefmans
Notificare

[/stag_one_third] [stag_one_third]

[/stag_one_third] [stag_one_third_last]

[/stag_one_third_last] [/stag_columns]

Tags: