De cijfers van het Nationale Social Media Onderzoek 2017 van Newcom laten een aantal verschuivingen in het medialandschap zien, waarin Facebook wel nog steeds de overhand neemt.
Facebook blijft groeien en is nog steeds het meest gebruikte sociale netwerk in Nederland. Het sociale netwerk heeft nu 10,4 miljoen gebruikers in Nederland en is daarmee ten opzichte van 2015 zo’n 1 miljoen gebruikers rijker. Dagelijks gebruiken 7,5 miljoen mensen Facebook. Het totaal aantal gebruikers neemt nog steeds het snelst toe onder 80+ers met een toename van 15% ten opzichte van 2016.
Shift naar Instagram onder jongeren
Twitter zakt steeds verder weg en Instagram neemt een belangrijke positie in onder jongeren. Twitter hoort zelfs niet meer bij de top vijf platformen. Twitter is van 2,8 miljoen gebruikers in 2015 naar 2,6 miljoen gebruikers in 2016 gedaald en het gebruikersaantal daalt nog steeds. Het dagelijks aantal gebruikers was in 2014 nog 1,5 miljoen en in 2017 nog maar 871.000. Nog maar 23% van de 15 t/m 19 jarigen gebruikt het netwerk.
Daarentegen gebruikt 66% van deze jongeren Instagram en is er dus een duidelijke shift te zien. Instagram ziet veel groei. Het netwerk ondervond een groei van maar liefst 1,1 miljoen gebruikers en heeft nu 3,2 miljoen gebruikers in 2017. Ook onder de 20 t/m 39 jarigen begint Instagram zijn plek te vinden met 36% die het gebruikt, een groei van 12% ten opzichte van 2016.
Ook Snapchat werpt zijn vruchten af. Het netwerk ondervond een groei van maar liefst 0,9 miljoen in het laatste jaar en heeft daarmee 1,9 miljoen gebruikers in 2017. Van de 15 t/m 19 jarigen bevindt 67% zich op Snapchat waarvan 43% dagelijks.
Voor het gehele Nationale Social Media Onderzoek 2017, klik hier.