Ga naar de inhoud
Brand archetype Hero, de Held

Brand archetype: De Held

Het brand archetype de Held geeft merken de uitstraling te willen vechten voor een hoger doel. Deze merken willen een positieve stempel drukken op de wereld. Indruk maken. Merken die opereren volgens het archetype de Held hebben als motto ‘waar een wil is, is een weg’. Ze willen hun klanten inspireren, zijn gefocust op hun doelen en zijn prestatiegericht.

Over het archetype: Held

De Held is sterk of slim en weet door kracht, vindingrijkheid, moed en doorzettingsvermogen een doel te bereiken of een droom waar te maken. Soms tegen wil en dank. De Held gaat vaak over grenzen heen om dit te bereiken. Daarbij riskeert het veel en laat het een onuitwisbare indruk achter op anderen. 

Voorbeelden uit de cultuur en literatuur

Er zijn veel voorbeelden van helden. Denk aan Harry Potter, Frodo, Achilles, Luke Skywalker of Katniss Everdeen. Ze hebben allemaal één ding gemeen, ze willen een nalatenschap achterlaten en zijn bereid hiervoor offers te brengen. De Held heeft ook verschillende verschijningen. Denk aan de superheld, de strijder, de atleet, de redder in nood, de bevrijder. Welk doel de Held ook voor ogen heeft, dit archetype gaat de uitdaging aan. 

Held-merken

Held-merken zijn merken die strijden voor een hoger doel. Denk aan de acties van het Rode Kruis in gebieden waar natuurrampen en extreme armoede mensen hard treffen. Of aan mensenrechtenorganisaties als Amnesty International, of milieuorganisaties als Green Peace. Denk ook aan merken als Tony Chocolonely met hun doel om slavernij in de cacaoteelt tegen te gaan. Of Toms, een schoenenmerk dat bij elke verkoop een paar schoenen doneert aan mensen in nood. 

De Held in marketing

Held-merken lenen zich heel goed voor purpose marketing. Omdat in purpose marketing vaak maatschappelijke thema’s centraal staan, is de koppeling tussen merk en de belofte voor een betere wereld een logische. Dit moet echter wel een oprechte boodschap zijn, die gekoppeld wordt aan concrete acties, maatregelen of beleidvoering, om greenwashing te voorkomen. 

Case: Nike

Nike is misschien wel het meest tot de verbeelding sprekende Held-merk. Het merk is vernoemd naar Niké, de Godin van de overwinning. We kennen deze godin van het beroemde gevleugelde beeldhouwwerk (zonder hoofd en armen) uit de Griekse oudheid dat in het Louvre tentoongesteld staat. De sportschoenen en -kleding van Nike worden al jaren aangeprezen met de slogan: ‘Just do it’. Nike maakte in 2018 een campagne in samenwerking met de omstreden NFL-atleet Colin Kaepernick. Deze sportman verloor in 2016 zijn positie in de NFL naar aanleiding van een protest tegen de schending van rechten van zwarte Amerikanen. Tijdens het volkslied, voorafgaande aan de wedstrijd, ging hij niet staan maar knielde. Het kostte hem z’n carrière. De Kaepernick campagne van Nike komt met de tekst: ‘Believe in something. Even if it means sacrificing everything’

Passend bij jouw merk?

Het archetype de Held kan goed voor jouw merk identiteit zijn als:

  •  Het merk innovaties of uitvindingen heeft ontwikkeld die een grote impact hebben op de wereld
  •  Het merk mensen helpt om het beste uit zichzelf te halen
  •  Het merk een groot sociaal probleem kan oplossen of anderen helpt dit te doen
  •  Het merk het doel heeft om te winnen  
  •  Het merk sterk is en het mensen inspireert om hun taken beter uit te voeren
  •  Het merk risico’s neemt en veel indruk maakt
  •  Het merk grenzen overschrijdt 

Ambities: dingen veranderen, dromen waarmaken en doelen behalen
Valkuilen: overmoed, vastberaden en bevlogen
Angsten: Falen, zwak zijn en kwetsbaar zijn