Ga naar de inhoud

7 Begrijpelijke stappen om te beginnen met SEO

Hoe zorg je ervoor dat jouw artikelen eerder online gevonden worden? Dit hangt samen met de term Search Engine Optimization (SEO). Met SEO ondersteun je jouw pagina’s in de vindbaarheid in zoekmachines. Het optimaliseren van je vindbaarheid is belangrijk voor online content. In dit artikel wordt een simpel stappenplan gegeven voor beginners om een start te maken met SEO.

1. Denk na over de juiste SEO zoekwoorden

Het is belangrijk dat je voorafgaand het schrijven van tekst al nadenkt over de juiste focus trefwoord(en). Dit zijn de belangrijkste zoekwoorden waarop je de nadruk legt in je tekst, waarop zoekmachines jouw pagina moeten vinden en waar je klanten op gaan zoeken. Zodra de auteur de focus woorden heeft bedacht en zorgt dat deze goed verwerkt worden in de tekst van de pagina, wordt het artikel met de juiste context aan de zoekmachines aangeboden. Het algoritme van de zoekmachines gaat (als het goed gaat) deze focus woorden zoveel mogelijk toekennen aan je pagina. Daarom is het heel belangrijk om goed na te denken waar je doelgroep naar zoekt. Je moet je als schrijver daadwerkelijk verplaatsen in de informatiebehoefte van de doelgroep en nadenken hoe en op welke woorden mensen zoeken. Daarnaast is het ook belangrijk om voor elke pagina unieke focus woorden te kiezen, zodat de zoekmachine niet zelf hoeft te beslissen welke pagina’s op jouw site belangrijker zijn.

2. Check je SEO zoekwoorden

Als je eenmaal je focus trefwoord(en) hebt gekozen, moet je checken of er daadwerkelijk op gezocht wordt. Ga dus niet op je gut feeling af, maar doe onderzoek. Een gratis en goede manier om zoekwoorden tegenover elkaar te zetten is Google Trends. Hier voer je synoniemen, vervoegingen en spelwijzen van je focus trefwoord(en) in om te kijken op welke woorden het meest gezocht wordt. Vergeet niet de instellingen aan te passen. Zo kun je kiezen binnen welk land er gezocht moet worden en binnen welke tijdsperiode, bijvoorbeeld de afgelopen 12 maanden in Nederland. Google Trends geeft vervolgens een grafiek weer waarin jij kunt zien welk zoekwoorden in de gekozen periode het meest werden gebruikt.

3. (Her)Schrijf je tekst

Vervolgens schrijf of herschrijf je de tekst aan de hand van je SEO zoekwoorden. Allereerst moet je ervoor zorgen dat de tekst minimaal uit 300 woorden bestaat. Volgens SEO bedrijf YOAST heb je anders te weinig woorden om hoog in de zoekresultaten te komen. Daarnaast moet je de zoekwoorden meerdere malen gebruiken in je tekst. Je mag creatief zijn en enkele synoniemen toepassen, want Google telt deze mee in de resultaten. Wees niet té creatief, want dat beïnvloedt de zoekwoorddichtheid. Laat ze bovendien voorkomen in de titel (<h1>) en bij de tussenkopjes (<h2>). Noem de zoekwoorden ook in de URL (slug) van de pagina. Zorg er bovendien voor dat de belangrijkste focus woorden in de intro staan.

4. Creëer meta data

Veel content management systemen (zoals WordPress of Drupal) bieden schrijvers de mogelijkheid om de pagina te voorzien van meta data of tags, bijvoorbeeld via een SEO-plugin van Yoast. In de meta data zet je een kop en een samenvatting van je artikel. De meta data worden vertoond op de pagina met zoekresultaten in Google, maar zijn ook zichtbaar als gebruikers de link van jouw artikel delen via social media. In de meta titel zorg je dat de belangrijkste zoektermen terugkomen, net als in de omschrijving in ongeveer 160 tekens. De meta titel en meta omschrijving maak je uniek voor iedere pagina.

SEO stappen

5. Optimaliseer de afbeeldingen

Ook de afbeeldingen kun je voorzien van een omschrijving. Als titel kiest een content management systeem automatisch de bestandsnaam van de foto. Let dus op de juiste zoekterm bij het opslaan van de foto’s, of pas deze aan in het CMS. Ook in de alt-tekst gebruik je de juiste focus woorden. Overigens kun je beter geen zware afbeeldingen gebruiken omdat dit de laadtijd van je website ten slechte beïnvloedt. Een langzame website kan er namelijk voor zorgen dat je website lager in de zoekresultaten komt te staan. Het is aan te raden JPEG afbeeldingen te gebruiken. PNG afbeeldingen zijn over het algemeen namelijk zwaarder dan JPEG afbeeldingen.

6. Maak gebruik van links

Zorg dat jouw artikel zowel interne als externe links bevat. Interne links zijn gekoppeld aan pagina’s binnen je eigen site, waarnaar je de lezer wilt verwijzen. Externe links verwijzen naar andere websites, bijvoorbeeld naar Wikipedia of artikelen met achtergrondinformatie of meningen van externe experts. Google kijkt ook naar de hoeveelheid ingaande en uitgaande links op je pagina om een indicatie van context en kwaliteit te krijgen over de inhoud van jouw artikel.

7. Maak keuzes

Een goede vindbaarheid tenslotte, is niet voorbehouden aan alle content. Soms is een artikel beter geschikt voor zichtbaarheid op social media, bijvoorbeeld in het geval van actualiteit, lifestyle en entertainment. In dat geval is het beter om de focus bij het schrijven te leggen op verleidingsprincipes, zoals aantrekkelijke koppen of juist koppen die heel erg nieuwsgierig maken. Kiezen voor vindbaarheid geldt vooral voor inhoudelijke en informatieve verhalen, die een langere houdbaarheid hebben.

Bekijk ook dit onderstaande filmpje van Google (kijktijd: 3,14 minuten), waarin een expert uitlegt wat er bij Google achter de schermen gebeurt, als iemand iets zoekt. Erg interessant!

 

Lees ook: zo schrijf je een aantrekkelijke kop

Tags: