Ga naar de inhoud

Wat is contentmarketing?

[stag_intro]Met contentmarketing stellen bedrijven de informatiebehoefte van de klant centraal, en niet hun eigen producten of diensten. Alle content die mensen inspireert, hun problemen oplost, hun vragen beantwoordt, helpt, entertaint, ontroert of op een andere manier waarde toevoegt is geschikt voor contentmarketing. De rest is reclame.[/stag_intro]

Met content van waarde kun je als bedrijf wel degelijk producten verkopen, klanten werven of klanten behouden. Het lukt Albert Heijn om 6 miljoen Nederlanders tijdens het Kerstdiner een gerecht uit de Allerhande voor te schotelen. De Allerhande als tool om een grote doelgroep te verbinden aan het merk Albert Heijn is z’n hoedanigheid als tijdschrift allang overstegen. Er liggen receptkaartern in de winkel, er is een app met voice-controle, Sociale kanalen op Facebook en Youtube met honderden kookvideo’s, recepten, tips en kookinspiratie. Wat Albert Heijn doet, kan iedereen. Het publiceren van relevante en bruikbare content via eigen kanalen als alternatief voor banners, commercials, billboards en andere ‘standaard’ marketingmiddelen.

Definitie contentmarketing

Er zijn veel verschillende definities te vinden voor contentmarketing. Een van de beste is die van het Amerikaanse Content Marketing Institute. In deze definitie ligt de focus ook op het produceren en publiceren van waardevolle content. Toch is deze nog iets te complex, wij houden het graag simpeler en hanteren de volgende definitie:

Contentmarketing is het publiceren van content van waarde om de aandacht van doelgroepen vast te houden en klanten aan een merk te binden.

Content van waarde

Bedrijven zullen heel goed moeten weten wat hun klanten bezighoudt en waar hun behoeftes liggen. Ze zullen deze inzichten belangrijk genoeg moeten vinden om ze vervolgens te vertalen in waardevolle content. Met content bedoelen we alles wat mensen kunnen lezen, bekijken of naar kunnen luisteren: blogposts, video’s, podcasts, whitepapers, instructie video’s, boeken, nieuwsbrieven, foto’s, tijdschriften, infographics, films, E-zines, TV series en social media updates. Het zijn de klanten zelf die in de information overload op zoek zijn naar content, die iets voor hen betekent.

Merken worden uitgevers

Als je als bedrijf of organisatie gebruik wilt maken van de kansen en mogelijkheden van contentmarketing dan zal je moeten gaan denken als een uitgever en langzamerhand worden marketing afdelingen meer en meer als mediaredacties. Het vak is in een rap tempo aan het veranderen.

Waarom eigenlijk?

Sinds de komst van social media is het medialandschap gekanteld. Doelgroepen zijn steeds lastiger te bereiken en beschikken bovendien over dezelfde publicatiemiddelen als bedrijven. De publieke opinie speelt met recensies, aanbevelingen en afbeeldingen in toenemende mate een grote rol op social media. Reclameboodschappen verliezen tegelijkertijd in rap tempo hun effectiviteit omdat ze op grote schaal genegeerd of weggedrukt worden.

Engagement

Merken proberen krampachtig mee te komen op online en social media. Met een ouderwetse mindset pushen ze nog meer reclame de wereld in. Daarmee laten bedrijven en organisaties vooral zien dat zichzelf belangrijk vinden. Maar zolang deze content niets anders doet dan producten of diensten promoten gaan consumenten er niets mee doen. Content is immers alleen succesvol als consumenten er op reageren en via likes, shares, comments en RT’s de content verder verspreiden. Juist in deze engagement schuilt de eerder genoemde waarde van content. En daarmee ook de integriteit en het imago van merken.

Neem contentmarketing en daarmee ook je klanten serieus