Essena O’Neill had een half miljoen volgers op Instagram. Elke youtube video, die zij publiceerde werd minstens 100.000 keer bekeken. En toen trok ze de stekker uit haar #instafame.
Social media was haar carrière. Letterlijk, want bedrijven betaalden grif om een rol te spelen in haar leven en betaalde haar om kleding te dragen of producten uit te proberen.
Een carrière op social media, daar dromen veel jongeren van. Door te laten zien wie je bent, hoe je leeft en wat je belangrijk vindt, kun je veel volgers bemachtigen en hoe meer volgers, hoe meer faam.
Maar bij Essena wrong het. Achter haar fotogenieke en luxueuze leventje ging een hoop regie schuil. En daar was niks spontaans aan. Sterker nog: het was afzien. Dagen niet eten voor een blote buik-selfie. Hard onderhandelen voor het dragen van die ene jurk. En ondertussen maar twijfelen of haar zelfbeeld wel ‘hot’ genoeg was.
Essena nam een radicaal besluit en delete haar video’s en het leeuwendeel van haar Instagram foto’s. Diegene die ze liet staan, voorzag ze van nieuwe onderschriften, waarin staat omschreven hoeveel moeite zo’n foto kostte, of wat het aan advertising opbracht.
Met deze actie wil ze vooral jonge meisjes waarschuwen om zich niet blind te staren op een niet bestaand leven op social media. Onder het motto: ‘Social media is not real life’ begint ze nu een nieuwe carriere als activist op haar site letsbeagamechanger.com.
Nu hoopt ze aandacht te krijgen voor de gevaren van social media op het zelfbeeld van meisjes. En aandacht krijgen, daar was ze immers ontzettend goed in. Essena O’Neill: ‘This is what I like to call a perfectly contrived candid shot. Nothing is candid about this. While yes going for a morning jog and ocean swim before school was fun, I felt the strong desire to pose with my thighs just apart #thighgap boobs pushed up #vsdoublepaddingtop and face away because obviously my body is my most likeable asset. Like this photo for my efforts to convince you that I’m really really hot #celebrityconstruct’ Essena O’Neill: ‘Was paid $400 to post a dress. That’s when I had maybe 150k followers, with half a million followers, I know of many online brands (with big budgets) that pay up to $2000 per post. Nothing is wrong with accepting brand deals. I just think it should be known. This photo had no substance, it was not of ethical manufacturing (I was uneducated at the time). SOCIAL MEDIA IS NOT REAL is my point. Be aware what people promote, ask yourself, what’s their intention behind the photo?’