Ga naar de inhoud

Dit was online populair in 2017

Nu het einde van het jaar nadert, wordt er massaal teruggeblikt op 2017. Waar hebben we naar gekeken op Youtube, wat waren de zoektrends op Google, welke hashtag was trending op Instagram en wat ging viral op Facebook?

Op basis van big data kunnen alle grote online platforms snel zien wat populair was in 2017. Zo weet Netflix dat alle abonnees bij elkaar 140 miljoen uur per dag kijken en dat nieuwjaarsdag de populairste dag van 2017 was. Het meeste is gekeken naar: American Vandal, The Crown, Narco’s en Stranger Things. Ook Spotify weet hoeveel nummers we geluisterd hebben en heeft daar mooie playlists van gemaakt, ook van wat je gemist hebt. Youtube, Instagram, Google en Facebook kunnen met hun data en algoritmes zien waar wij massaal op klikte en naar keken in 2017.

Youtube: rewind 2017

Om terug te blikken op 2017 heeft Youtube zelf een film gemaakt over de populairste memes van het jaar, in samenwerking met voorname youtube influencers. Het resultaat is een nogal saai en glad filmpje met daarin de hoofdrolspelers van 2017. Een filmpje dat het waarschijnlijk goed doet bij de managers, maar of dat ook voor de kijkers van youtube geldt? Wel even opletten om de twee Nederlandse Youtubbers te spotten: Nikki de Jager (aka Nikki Tutorials) en Enzo Knol.

Youtube II: best of web 10 van Zapatou

Video editor Luc Bergeron laat zien dat het ook anders kan. Hij maakt al jaren een jaaroverzicht van de meest populaire video’s op Youtube. Het lukt hem om meer dan 200 filmpjes te tonen in 8 minuten. Zo aan elkaar gemonteerd dat je ernaar blijft kijken. Een aanrader.

People are Awesome 2017

Zeer populair op Youtube zijn de stunts, dat blijkt ook zeker uit het jaaroverzicht van People are Awesome. Dit kanaal, waar stunters zelf hun video’s insturen, verzamelt alleen de beste acties om zo de kracht, souplesse, moed, creativiteit en vindingrijkheid van de Youtubbende mensch te tonen. En dit jaaroverzicht is zeker awesome.

Google: zoektrends van 2017

De terugblikvideo van Google is al jaren een vaste waarde. In dit bovenstaande filmpje vat Google samen waar we wereldwijd het meeste naar gezocht hebben. De grote natuurrampen, de aardbeving in Mexico, de Korea crisis, Trump, #metoo en populaire TV series passeren allemaal de revue. En waar werd in Nederland het meeste naar gezocht? De dood van Anne Faber, de Stemwijzer, hoe werkt Instagram, hoe werkt Tinder, wat is Pinksteren en wat is populisme. Wil je zelf kijken? Ga dan naar: trends.google.com/2017.

Facebook year in review

Facebook pakt het al jaren anders aan en komt met een filmpje waarin een persoonlijk jaaroverzicht getoond wordt van gebruikers. Van de globale trends is een simpel overzicht gemaakt en daarin zien ze 2 belangrijke hoofdtrends.

  1. Mensen praten met elkaar op Facebook over belangrijke momenten als vrouwendag, de superbowl en de schietpartij in Las Vegas.
  2. Facebookgebruikers waren ook actief rondom grote rampen. Tijdens de aardbeving in Mexico werd massaal gebruik gemaakt van Facebook en daarmee werd het hoogste aantal interacties ‘within Crisis Response’ bereikt. Er werd meer dan $20 miljoen opgehaald voor de slachtoffers van orkaan Harvey. En de meest populaire video was de live uitzending van het benefiet concert One Love Manchester.

Opvallend is dat #MeToo het niet gehaald heeft in het jaaroverzicht van Facebook.

Instagram’s 2017 Year in Review

Voor Instagram was 2017 het jaar van de Instagram stories. Deze functionaliteit is in 2016 geïntroduceerd, maar werd in 2017 enorm populair. Het jaaroverzicht van Instagram ziet er wel compleet anders uit dan op Facebook, Google of Youtube. Hier is de zwangerschaps foto van Beyonce het meest populair. Op de hielen gevolgd door de foto van de geboorte van de tweeling van Cristiano Ronaldo. De top 10 bestaat uit post van Ronaldo, Beyonce of Selena Gomez. De meest gebruikte hashtags van 2017 laten ook een totaal ander beeld zien. Hier is iedereen #happy, #beautiful, geniet met van #art, zijn mensen in #love en gaat het om de #photooftheday. Ook hier weer de wat fake en opgepoetste kant van social media en geen realiteit met post over rampen of maatschappelijk onrecht, zoals #metoo. Dat blijkt ook wel uit de top 3 van meest gebruikte Stories Face Filters: Puppy, Bunny en Koala.

Op naar 2018!