Elke maand selecteren we bij The Big Story de meest gedeelde verhalen van de afgelopen maand. Ondanks de zomer waren er toch weer pareltjes in augustus en ook wij kunnen niet ontkomen aan de Ice Bucket Challange.
Het effect van zonlicht op je huid
Een van de mooiste verhalen van Augustus is deze film van Thomas Leveritt waar hij mensen in Brooklyn New York filmde met een speciale camera die ultraviolet licht detecteert. Door deze filter is te zien wat de zon allemaal met de huid doet. Mensen met sproeten zien direct hoeveel er nog tevoorschijn komen als ze lang in de zon zitten. Leveritt heeft dit filmpje gemaakt om te experimenteren met deze camera filter en het is geen commercial. Als je ziet wat het effect van zonnebrand op je huid is – de gezichten worden zwart – dan is een aantal merken vast op een idee gekomen.
Ikea en Airbnb
De campagne stunt van deze maand was natuurlijk de samenwerking tussen Airbnb en IKEA in Australië. Op Airbnb was het mogelijk om een overnachting te boeken in een IKEA in Sydney. Deze ‘kamers’ waren speciaal ingericht en voorzien van een thema. Op 31 augustus hebben 3 families overnacht in de IKEA en werden gewekt door jonge puppies, met live klassieke muziek en ontbijt op bed. Dit verhaal is wereldwijd opgepakt en gedeeld. Een prachtige PR stunt van beide bedrijven.
Instructies van een vader
De meeste ouders kennen het gevoel maar al te goed: hoe bereik je je kinderen die in hun schermen gezogen zijn? Of nog moelijker, hoe laat je ze meewerken aan het huishouden? Deze vader had daar een goede oplossing voor en maakte een instructiefilmpje op Youtube. In dit filmpje laat hij zien hoe je een toiletrol moet verwisselen. Een mooie how to video en slim getarget op het mediagedrag van zijn kinderen.
ALS Ice Bucket Challenge
De Ice Bucket Challenge is nu al de winnaar van de grootste viral van het jaar. In augustus was er geen ontkomen aan. Iedereen gooide ijswater over zich heen en nomineerde anderen om hetzelfde te doen. Het werd een absolute hype en veel bekenden deden er aan mee, zoals Bill Gates, Elon Musk, Tim Cook, Jeff Bezos en natuurlijk Richard Branson. Er waren heel veel leuke bloopers, maar jammer genoeg ging het ook een keer echt mis en is er een brandweerman overleden. Deze populaire en aangrijpende bijdrage (16 mlj views tot nu toe) van Anthony Carbajal laat goed zien waar het allemaal om ging: het bestrijden van de ziekte ALS. De Ice Bucket Challenge is een voorbeeld van hoe een ‘besmettelijk’ idee zich snel kan verspreiden, dat noemen we een meme.
Easter Egg in Pages: Speech van Steve Jobs

Als je op een Mac werkt dan is de kans groot dat daarop het tekstverwerkingsprogramma Pages is geïnstalleerd. Wat velen niet weten is dat er met die installatie ook een Easter Egg is geplaatst. Veel software-ontwikkelaars verbergen in hun code grapjes, programma’s en andere dingen. Zo kan je in Exel 97 een flight simulator spelen. De Easter Egg in pages is geen spelletje om te spelen, maar daar vind je twee speeches van Steve Jobs. De beroemde speech van Jobs aan de Standford Universiteit en de tekst van de commercial “The Crazy Ones” uit de Think Different campagne. OSX daily ontdekte hoe je deze Easter Egg kan vinden: druk op Shift + Command + G in de Finder, dan kom je in de folder en kan je de Apple.txt openen om de speech te lezen.
Kickstarter: Coolest Cooler

Het Kickstarter succes van Pebble heeft eindelijk een opvolger: de Coolest Cooler. Een mulitfunctionele cooler om eten en drinken koel te houden. Over alles is nagedacht: stroom voor je telefoon, boxjes voor muziek via bleutooth, een blender, ingebouwd karretje, etc. Binnen een korte tijd is voor de Coolest Cooler via Kickstater het meest geld ooit opgehaald. Het doel voor deze crowfunding campagne was $50.000 dollar en dat is ruimschoots gehaald met 62.000 donateurs die een totaal bedrag van $16 miljoen opbrachten. De uitvinder van deze koelbox heeft eerder een poging gedaan om geld op te halen en dat was niet gelukt. Met een nieuw ontwerp, wat bekendheid via word-of-mouth en de juiste timing in de zomer is het nu wel een mega succes geworden.
Oreo’s Mini campagne

Oreo’s heeft een grote hit gehad met hun Oreo’s daily twist campagne om hun 100-jarige bestaan te vieren. In honderd dagen hebben ze in 2012 elke dag het verhaal van de dag vertaald naar een plaatje, met een enorm succes. Deze zomer hebben ze het anders aangepakt met de nieuwe Oreo’s Mini campagne. De campagne duurde twee weken en elke dag konden klanten 500 kleine koekjes met een special mini verpakking sturen naar vrienden. Volgens Paul Chaney, van het reclame bureau, is er voor gekozen om het aantal te bepreken en zo schaarste te creëren.“The idea being that the less there is of something the more we want it. Or, the harder it is to get, the more desirable it becomes.” De timing vlak voor de start van het nieuwe schooljaar is goed, zo kunnen ouders op het idee komen dit minikoekje in de lunchbox te stoppen.