Ga naar de inhoud

Pokemon Go: de terreur van clickbaits

Het lijkt wel een Olympische sport geworden onder de media: maak een groot artikel over Pokemon Go. Een week geleden had niemand in Nederland er nog van gehoord, maar nu kan je er niet omheen.

De grootste hype van deze zomer is Pokemon Go met 10+ miljoen download van de app in een week. Als je de media moet geloven dan lopen er overal in Nederland groepen mensen op jacht naar een virtuele Pokemon-poppetjes. Dat terwijl de app nog niet in Nederland is gelanceerd. En ik die groepen mensen hier in Amsterdam nog niet gezien heb.

Overdreven veel media aandacht

Ik vraag met af wat de meerwaarde is van weer een artikel over de nieuwste rage onder gamers. Want echt elke krant, blog en TV station heeft er de afgelopen dagen iets over gepubliceerd. Maar leren we daar ook iets nieuws van? Geven de publicaties andere invalshoeken over het spel of de oorzaak van de rage? Of zijn er misschien ook journalisten die hun vraagtekens zetten bij de hype?

Maar nee, dat doen we we niet. We doen net alsof we Pokemon Go allemaal als eerste hebben ontdekt. De media jagen allemaal hetzelfde onderwerp na in de jacht naar pageviews. Want waarom zou je na alle andere media ook nog met een blogpost of artikel komen. Simpel: scoren op een hype en hopen dat mensen gaan klikken op de titel. Pure clikcbait dus.

Of eigenlijk nog erger: luiheid. De redacties zijn alleen bezig om te scoren en denken niet aan de lezers. Want de lezer heeft al zoveel artikelen over Pokemon Go voorbij zien komen dat ze het gaan negeren. Neem je als redacteur je lezer serieus, dan denk je goed na over de meerwaarde van nog een artikel over Pokemon Go.

Hypes steeds heftiger & korter

Wat de hype over Pokemon Go laat zien is dat een wereldwijde hype blijkbaar in een week kan ontstaan en als een bosbrand om zich heen slaat. We waren dat al gewend van de ALS ice bucket challenge van 2 jaar gelden. Het is nu alleen nog sneller en nog groter dan ooit, dat blijkt ook wel uit Google trends.

google-trends-pokemon-go

In Google Trends zie je dat de er in een korte tijd veel gezocht is naar ALS, maar dat het na een maand al weer voorbij is. Naar Pokemon Go wordt nog veel meer gezocht dan ALS. Interessant om te zien of deze piek ook snel voorbij is, of blijft bestaan.

Maar komt deze hype door het succes van het spel zelf, of door de hysterie van de media? Nu er zo massaal over is geschreven, zit het wel goed met de naamsbekendheid van het spel en zullen veel meer mensen het gaan uitproberen. Een andere vraag is of het beklijft. Zullen de kranten er over 3 weken ook nog over schrijven? Of is het voldoende om drie kinderen te vinden die het spelen en dan te claimen dat het in Nederland ook heel erg groot is.

Ik denk dat de hypes steeds heftiger, groter, maar ook korter zullen zijn. Over een paar weken zal er niemand op de redactie zich afvragen hoe het nu met Pokemon Go gegaan is in Nederland. Grote kans dat we er na de zomer vakantie niets meer over lezen.

Het neemt natuurlijk niet weg dat het spel zelf voor heel veel mensen leuk is om te spelen. Net zo als geocaching dat al jaren is: schat zoeken via de mobiele telefoon. Of angry birds dat in een zeer korte tijd veel spelers kreeg.

Fear Of Missing Out

Ik denk dat de media-aandacht meer te maken heeft met de overlevingsstrijd van de media. Hysterisch najagen van een hype en er zo snel mogelijk over schrijven. En dan een invalshoek kiezen die makkelijk en oninteressant is. Dat er ongelukken kunnen gebeuren, dat games slecht voor kinderen is, etc, etc. Kijk maar eens naar het aantal artikelen in Blende over Pokemon. Let dan vooral op de suggestieve titels. Of doe een Google nieuws search op Pokemon Go.

pokemon-blendle

Het lijkt erop dat ook redacties leiden aan hetzelfde fenomeen dat online en social media zo in de greep houdt: FOMO: ‘Fear Of Missing Out’. Het is belangrijker om er bij te horen, mee te kunnen praten, snel te scoren, dan je te verdiepen in een onderwerp en er iets interessants van te maken. Want het spel zelf en het succes onder spelers is natuurlijk een interessant fenomeen. Probeer achter de strategie te komen, hoe is de hype ontstaan? Is het gepland, is er voor betaald? Of iets over pokemon zelf, zoals het feit dat de bedenker van het spel al 20 jaar bezig is om tot dit succes te komen. Dat is te lezen in een Facebookpost, die ook weer massaal gedeeld wordt. Genoeg invalshoeken.

Tags: