Hoe blijf je bij met online marketing en digitale ontwikkelingen?

Digitale ontwikkelingen gaan in een razend tempo. Nu is men massaal bezig met blockchain, terwijl Snapchat al weer oud nieuws is. Een vraag die veel gesteld wordt is: Hoe blijf je in bij? Het antwoord is vrij simpel: het internet. (En onze eigen sites natuurlijk.) Alles is er te vinden, van video, blogs, nieuwsites tot podcasts. Als je goed zoekt naar informatie en de vorm die je prettig vindt dan weet jij ook wat de nieuwste trends zijn.

In deze leeslijst over digitale ontwikkelingen staan bronnen om te lezen, volgen, luisteren, bezoeken of bekijken. De lijst is arbitrair en niet volledig. Als er iets mist laat het vooral weten: via ons contactformulier of via @nouwen op twitter.

Het laatste tech en digitale nieuws

brand newsroom

Als je op de hoogte wil zijn van de laatste digitale ontwikkelingen dan zijn er heel veel sites om uit te kiezen. De grootste uitdaging is om niet overspoeld te raken door al het nieuws. Sommige sites kiezen ervoor om elke nieuwsfeit te brengen. Het beste is om een beperkt aantal sites te volgen en die wekelijks te scannen op nieuwe ontwikkelen.

  • Marketingfacts. Veel informatie over de laatste marketingontwikkelingen geschreven door een grote groep bloggers. Veel van deze bloggers zijn zelfstandigen die expert zijn op verschillende onderwerpen. Sommige stukken gaan iets teveel over de auteurs zelf, maar wel een van de belangrijkste marketingbronnen. www.marketingfacts.nl
  • Emerce. Hier lees je voor veel online en marketing nieuws. Deze site wordt gevuld door een kleine redactie aangevuld door bloggers. De kwaliteit is daarom vaak wat beter. Wil je op de hoogste zijn van het laatste nieuws uit de branche dan is dit een goede bron. www.emerce.nl
  • Bladendokter. Een van onze eigen titels die zich volledig richt op de Nederlands (online)tijdschrift markt. Hier vind je vooral langere stukken over de laatste trends, beschouwingen over het vak. Naast de blog zijn er ook podcasts te beluisteren. www.bladendokter.nl
  • The Next Web. Een hele grote site over het technologie nieuws wereldwijd. Gemaakt door het Nederlandse The Next Web. De site is in het Engels en publiceert veel stukken. thenextweb.com
  • Adage. Een Amerikaanse site over reclame en marketing. Hier zijn veel cases te vinden en er is ook aandacht voor technologische ontwikkelingen. adage.com
  • Harvard Business Review. Ook uit de USA en een uitgave van Harvard. Hier vind je meer marketing en technologie verhalen vanuit een business achtergrond. Om alles te lezen moet je registeren. hbr.org
  • Blogs van de Big 5 en meer. Facebook, Youtube, Google, Twitter, Instagram en nog vele anderen hebben eigen blogs of nieuwssecties waar alle ontwikkelingen aangekondigd worden. Vooral de Facebook blog is belangrijk om te volgen.

Achtergrondverhalen en how-to publicaties

digitale ontwikkelingen how to en achtergrond

Het marketingvak ontwikkelt zich in een razend tempo aangejaagd door digitale ontwikkelingen. Het komt vaak voor dat er nieuwe onderwerpen belangrijk worden waarvan je meer de diepte in wil gaan en van wil leren. In dat geval gebruik je de onderstaande bronnen. Daar vind je veel achtergrondinformatie en concrete tips en uitleg.

  • Frankwatching. Deze site publiceert meer uitleg en achtergrondverhalen en richt zich minder op het laatste nieuws. Het is een goede plek om te starten voor verdieping in nieuwe digitale marketingontwikkelingen. Naast meer how-to informatie zijn ook goede achtergrondverhalen en cases te vinden. www.frankwatching.com
  • The Big Story. Een van onze eigen titels die zich richt op digitale marketing innovatie en content marketing. Hier vindt je informatie over de achterliggende theorie en modellen en praktische tips om succesvol te zijn met digitale kanalen. thebigstory.nl
  • De medianieuwsbrief. Publiceert dagelijks over ontwikkelingen in de (digitale) mediawereld. Er is veel aandacht voor digitale middelen en vernieuwingen. Deze site is opgezet door Ernst-Jan Pfauth en Alexander Klöpping. Je kan je ook aanmelden voor de dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief. www.medianieuwsbrief.nl
  • Buffer Social. Dit is de blog van de social media tool Buffer. Een zeer uitgebreide blog met informatie over social media ontwikkelingen. De artikelen zijn altijd erg lang en uitgebreid met heel veel tips. Een ideale bron met informatie. blog.bufferapp.com
  • Contently. Wil je meer weten over content marketing dan kan je terecht bij deze publicatie van contently. Zij publiceren veel goede stukken over de ontwikkelingen in dit vak en schrijven over cases. Vaak zijn dat cases van klanten waar ze zelf voor werken. contently.com/strategist
  • Mckinsey quarterly. Ook het bekende adviesbureau is een fantastische bron voor achtergrondinformatie over digitale ontwikkelingen. Met uitgebreide onderzoeken en goede stukken. De doelgroep zijn vooral beslissers in grote organisaties, dus niet alles is toepasbaar op digitale marketingontwikkelingen. www.mckinsey.com/quarterly

Luisteren naar podcasts

podcasts over digitale ontwikkelingen

Een goede manier om bij te blijven is door het luisteren van podcasts. Voor in de auto, op de fiets of tijdens het afwassen.

  • Rush talk van Numrush. Numrush.nl is een nieuwssite rondom smart technology en innovatie. Elke week publiceren ze ook een podcast Rush Talk. Daar gaan ze dieper in op de impact van innovatie op onze maatschappij. Elke week bespreken twee redacteurs van Numrush een actueel thema. Van virtual reality tot de razendsnelle hyperloop. numrush.nl/rushtalk
  • De Technoloog. Dit is een podcast van BNR en wordt gepresenteerd door Ben van de Burg en Herbert Blankenstijn. Zij gan elke week in gesprek met spraakmakende experts over technologische ontwikkelingen en de impact op onze samenleving. Daarnaast heeft BNR een podcast expert netwerk waar veel interessante Nederlandse podcasts te beluisteren zijn. www.bnr.nl/programmas/de-technoloog
  • Een podcast over media. Dit is een maandelijkse podcast van Ernst-Jan Pfauth en Alexander Klöpping. Zij praten elkaar bij over de meest actuele mediaontwikkelingen. Deze podcast van ongeveer een uur behandeld ook veel digitale onderwerpen. De podcast wordt uitgegeven door het podcast netwerk Dag en Nacht media. www.dagennacht.nl/serie/een-podcast-over-media
  • Plan B en Er komt een Blad bij de Dokter. Dit zijn podcasts die door The Big Story worden uitgegeven. Plan B gaat over marketing innovatie en behandeld verschillende actuele online marketing thema’s. Deze worden uitgelegd en als het nodig is bellen of interviewen we experts.  Er komt een Blad bij de Dokter is de podcast van Bladendokter en gaat over Media innovatie. Carolien Vader interviewt de hoodrolspelers in de Nederlandse mediaindustrie. thebigstory.nl/category/podcast & www.bladendokter.nl/podcast-komt-blad-dokter
  • Social Media Marketing Podcast. Dit is de wekelijkse podcast van de website social Media Examiner en gaat vooral over de implementatie van social media. Vaak worden experts geïnterviewd die veel praktische tips geven. www.socialmediaexaminer.com/tag/social-media-marketing-podcast
  • Exponent. Dit is een podcast van Ben Thopmpson en James Allworth en gaat over technologie en de samenleving. Ben Thompson is bekend van zijn site Stratechery. Deze podcast gaat vaak erg diep in op de onderwerpen. Erg interessant, maar het vergt wel flink wat concentratie om alles goed te volgen en te doorgronden. Dus iets minder geschikt om naar te luisteren als afleiding bij de afwas ;-). exponent.fm

Video’s en evenementen

digitale ontwikkelingen: video's en events

Als je iets wilt weten kan je het zoeken op Google, maar steeds vaker is het handiger om het te zoeken in Youtube. Je kan het niet zo gek bedenken of mensen hebben er een screencast, talk of show van gemaakt op Youtube. Hier is ook veel te vinden over digitale ontwikkelingen.

  • Whiteboard friday. Dit is een video’s show van SEO webiste Moz. Elke vrijdag staat er iemand voor een Whitebord en gaat dieper in op verschillende onderwerpen. De focus is wel op Google en search engine optimalisatie, maar erg interessant. moz.com/blog/category/whiteboard-friday
  • Ted Talks. De conferentie TED wordt jaarlijks gehouden en nodigt de beste denkers uit om een presentatie te geven over Technologie, Entertainment of Design. Elk verhaal op het podium moet voldoen aan 1 criteria: “An idea worht spreading.” Van deze talks zijn videoregistraties gemaakt van maximaal 15 min. Een schat aan kennis. www.ted.com
  • The Next Web. Naast hun online magazine organiseert TNW ook een tweedaags event in Amsterdam in mei. Als je de kans krijgt is het zeer de moeite waard om te bezoeken. Deze talks wil je het liefste live bekijken, maar ze hebben ook veel video registraties gemaakt. Die vind je hieryoutube.com/user/thenextweb
  • Emerce events. Ook Emerce organiseert het hele jaar door verschillende events. Dat zijn soms dag events over special online thema’s. Daar worden veel praktijk cases behandeld. Tot grotere congressen als E-day. Tip, bijna alle presentaties zijn terug te vinden op hun Slideshare account. www.emerce.nl/events
  • Online Tuesday. Elke tweede dinsdag van de maand wordt er in Amsterdam een gratis avond met sprekers georganiseerd. Elke keer met een ander online thema. Je kan hier gratis naar toe gaan, maar je moet je wel van tevoren aanmelden. Wacht daar niet te lang mee, want het is snel vol. www.onlinetuesday.nl

Onderzoeken en de laatste statistieken

Om de impact van nieuwe digitale ontwikkelingen goed in te kunnen schatten zijn onderzoek en cijfers onontbeerlijk.

  • Stats: Marketingfacts. Marketingfacts houdt de laatste statistieken bij in een aparte omgeving. Dus bezoek deze om te zien of je werkt met de laatste cijfers. Daarnaast hebben ze veel onderzoeken beschikbaar. Daar moet je je meestal voor aanmelden, maar die zijn zeker de moeite waard. www.marketingfacts.nl/statistieken
  • The Atlas. Dit een fantastische statistiek omgeving van the Atlantic. Hier vindt je niet alleen maar cijfers over digitale ontwikkelingen. www.theatlas.com
  • Newcom. Is ook een onderzoekbureau die bekend is van het jaarlijkse social mediaonderzoek. Een goede en betrouwbare bron over de omvang en het dagelijks gebruik van de social media. www.newcom.nl
  • Mary Meeker. Is bekend van haar jaarlijkse Internet trend presentatie. De hele presentatie is te bekijken op de site van haar werkgever. Zeer de moeite waard en boordevol cijfers en inspiratie. www.kpcb.com/internet-trends