Ga naar de inhoud

Instant articles: het decentraal publiceren van content

2016 gaat het jaar worden van decentraal gepubliceerde content. Facebook zet zwaar in op Instant Articles, Apple werkt verder aan Apple News en verwacht wordt dat Google op 24 april officieel gaat starten met Google AMP. Allen zien ze het niet snel laden van mobiele content als een probleem en komen met een oplossing. Tijd voor een overzicht van de mogelijkheden.

Alle grote techgiganten zijn in 2015 gestart met initiatieven die het decentraal publiceren van content mogelijk maken. Met decentraal publiceren bedoelen we dat merken, uitgevers en bloggers content direct publiceren op externe platforms. In plaats van een link te plaatsen naar de content op hun eigen kanalen. Facebook en Google zien dat veel content op de mobiele telefoon wordt gelezen en dat het langzaam laden van content tot ergernis van de gebruiker leidt. Met hun nieuwe initiatieven maken ze het mogelijk om long form content, zoals artikelen, direct op hun eigen platform te publiceren en te delen, met een goede mobiele gebruikerservaring tot doel.

Waarom is decentraal publiceren zo belangrijk?

Het is voor alle (media)merken die content publiceren en aan contentmarketing doen essentieel om voor elk stuk content een marketing en distributieplan te hebben. Het is niet meer vanzelfsprekend dat content gelezen wordt op het eigen kanaal van de afzender. Daarnaast is de kracht van social media en het deelgedrag van de gebruikers zo groot geworden dat het noodzakelijk is om content op deze platformen te publiceren. Hier lees je meer over waarom mensen content delen en welk effect dit deelgedrag heeft op de distributie van content.

Facebook: Instant Articles

Facebook-instant-articles
In 2015 is Facebook gestart met het testen van decentraal publiceren via haar dienst Instant Articles. Voornamelijk om de gebruikers ervaring op mobiel te verbeteren en artikelen sneller te laten laten. Daarnaast worden er meer interactiemogelijkheden aangeboden waardoor content aantrekkelijk wordt om te lezen. Er is eerst een pilot periode geweest waaraan een beperkt aantal uitgevers meedeed. En wat bleek? Deze artikelen werden beter gedeeld en hebben een positieve invloed op Facebook’s edgerank. Naast een betere mobiele gebruikerservaring zal content via Instant Articles dus ook veel meer bereik krijgen. En dat is een belangrijk aspect voor uitgevers en contentmarketeers.

Facebook biedt verschillende ‘monetzation options’ voor uitgevers om geld te kunnen verdienen met artikelen op Facebook. Het is nu nog niet duidelijk wat die opties precies inhouden. Instant Articles is vooralsnog gericht op een selecte groep uitgevers, in Nederland hebben De Telegraaf, Metro, Nu.nl, NOS en RTL Nieuws toegezegd om hun artikelen ook via Instant Articles te verspreiden.

Maar vanaf 12 april 2016 is het voor alle uitgevers mogelijk om Instant Articles te publiceren. Daarvoor moeten ze zich aanmelden. Contently heeft aan Facebook gevraagd of andere merken – naast uitgevers – Instant articles kunnen publiceren. “In April, Instant Articles will be open to any publishers that wish to join, but it is primarily designed for news publishers. While other types of publishers will have the option to create Instant Articles, in many cases there are other formats on Facebook that will better serve their needs.”

https://player.vimeo.com/video/143213455

 

Apple: Apple news app

apple-news

Apple heeft al verschillende experimenten gedaan om nieuws en tijdschriften naar de iPhone en iPad te brengen en is daar tot op heden niet succesvol in geweest. Het nieuwste experiment sluit aan bij het initiatief van Facebook. Via Apple News, een aparte app in IOS 9, kunnen uitgevers hun eigen content publiceren. De app helpt gebruikers om nieuwe artikelen te vinden en nieuws op persoonlijke behoeften en interesses toe te spitsen, zowel op titel- als themaniveau. Ook Apple biedt verschillende mogelijkheden om nieuwsartikelen op te maken om een optimale mobile gebruikerservaring te creëren.

Uitgevers kunnen zelf advertenties aanbieden in hun content en de opbrengsten zijn voor 100% voor de uitgevers. Als iAds van Apple verkocht worden, dan is 30% van de opbrengsten voor Apple. Apple kan zelf ook advertenties verkopen en dat ontvangt de uitgever 50% van de opbrengsten. Al met al een prima extra contentkanaal en mogelijkheid om hier omzet mee te generen. Apple wil uitgevers die hun content alleen achter een paywalls aanbieden ook tegemoet komen. Er zijn geruchten dat Apple een afreken-mechanisme voor Apple News gaat introduceren.

Apple news wordt nu alleen nog aangeboden in de Verenigde Staten, Engeland en Australië met Engelstalige content. Maar het is simpel om in Nederland Apple News te lezen als je bij IOS-settings je regio aanpast van Nederland naar USA. Als je daarna je iPhone opnieuw opstart dan verschijnt de Apple News app.
Uit de FAQ blijkt dat iedereen Engelstalige content kan aanbieden of je nu onderdeel bent van een uitgeverij, een bedrijf of zelf content publiceert. Iedereen kan zijn eigen content aanmelden via News Publisher. Hier liggen dus kansen voor merken die actief zijn in contentmarketing. Het is net als bij Facebook nog wel de vraag of Apple een titel van een commercieel bedrijf gaat toelaten.

Google: The Accelerated Mobile Pages Project (AMP)

Google-amp

Ook Google is een project gestart om de mobiele ervaring te verbeteren: het accelerated mobile pages project (AMP). Het is alleen compleet anders dan Facebook en Apple. Er is samen met partners, zoals Twitter, een versimpelde opmaak-taal ontwikkeld voor de mobiel. Een versimpelde versie van HTML die snel laadt op de mobiele telefoon en ook nog eens snel ge-cached wordt. Dat betekent dat er op verschillende servers over de wereld een kopie gemaakt wordt van de content zodat die lokaal supersnel zal laden. Google heeft alvast aangekondigd dat ze een gratis cache gaan aanbieden. Uitgevers moeten dus wel een extra versie van de content maken en daarvoor technische aanpassingen doen. Deze content levert op de mobiele telefoon dan wel een fantastische gebruikerservaring op.

WordPress heeft al een plugin ontwikkeld die alle blogpost automatisch omzet naar het AMP formaat. Er gaan sterke geruchten dat AMP officieel op 24 februari gelanceerd gaat worden. Dus als een titel, blog of uitgave veel mobiel verkeer heeft, is het aan te raden hier serieus naar te kijken.

 

Snapchat: Discover

snapchat-discover
Het gebruik van Snapchat neemt steeds verder toe, in Nederland is het aantal gebruikers in 1 jaar tijd met 25% gegroeid naar 1 miljoen gebruikers. Ook Snapchat maakt het voor een uitgevers mogelijk om content te publiceren op haar app. Via Snapchat Discover worden hele minisites in Snapchat gemaakt die de overwegend jonge doelgroep aanspreekt. Discover bestaat nu een jaar en volgens de uitgevers is het een succes. Het nadeel is wel dat er in totaal maar 23 kanalen wereldwijd worden aangeboden. Het is dus niet zoals bij Apple en Facebook voor iedereen toegankelijk als een gedecentraliseerd contentdistributiekanaal (drie x letterwaarde!) NOS experimenteert al een tijd met Snapchat met nieuws voor jongeren. Dit gebeurt niet via Discover, maar via een standaard gebruikersaccount. Daardoor zijn er veel mindere interactie en publicatie mogelijkheden die de NOS kan gebruiken.

Tot Slot

De grote techgiganten zetten zwaar in op decentraal gepubliceerde content voor een betere mobiele gebruikerservaring. Dat doen ze vooral omdat gebruikers steeds vaker en langer op hun het mobiele platforms zitten en daar content lezen en verspreiden. Daarmee lijken de tech giganten in te zetten op een betere beheer van de distributie van content. Het is voor uitgevers en bedrijven die inzetten op contentmarketing belangrijk om snel aan de slag te gaan met deze ontwikkelingen. Hoe, hier een aantal tips.

  • Focus op het artikel, niet de titel: Online uitgeven gaat niet langer meer om zoveel mogelijk lezers te trekken naar een eigen site, maar om meer zo veel mogelijk views te krijgen voor elk artikel. Je zult je als uitgever dus moeten begeven daar waar de doelgroep zit. En dat is vooral op de mobile telefoon en op platforms als Facebook en Snapchat.
  • Marketing van content: maak voor elk artikel een betaalde distributiestrategie. Besteed budget om content bij de gebruikers te krijgen.
  • Publiceer content decentraal: experimenteer met Apple News, Instant Articles, Medium, LinkedIn Pulse en alle andere mogelijkheden die zich aandienen.