Instagram lanceert shopping

Instagram start met shopping

Handig. Je struint door Instagram en je ziet een product dat je wilt hebben. Gebruikers kunnen nu vanaf het sociale platform producten kopen via een nieuwe functie: Instagram shopping.

Instagram shopping is onlangs uitgerold in Nederland en stelt gebruikers in staat om direct vanuit het platform online aankopen te doen. Bedrijven moeten wel aan strenge vereisten voldoen.

Handleiding Instagram Shopping

Instagram Shopping wordt geregeld via de Facebook manager. E-commerce partijen moeten zich daar aanmelden als ze willen worden goedgekeurd voor shopping op Instagram. De volgende vereisten gelden:

    • Je bedrijf mogen alleen goederen verkopen die voldoen aan Facebook’s verkoopovereenkomst en het handelsbeleid
    • Bedrijven moet zijn gevestigd in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Brazilië, Zweden, Nederland, Argentinië, Mexico, Nieuw-Zeeland, Zwitserland, Puerto Rico, Ierland, Zuid-Afrika, België, Oostenrijk, Peru, Uruguay, Paraguay, Malta, Ecuador, Panama, Portugal, Polen, Griekenland, Cyprus, Denemarken, Tsjechië, Roemenië, Noorwegen, Hongarije, Bulgarije, Kroatië, Finland, Letland, Litouwen, Slovenië, Luxemburg, Dominicaanse Republiek en Belize.
    • Alleen Instagram bedrijfsprofielen komen in aanmerking voor de shopping-functie
    • Bedrifjsprofielen moeten gekoppeld aan een Facebook-catalogus en beheerd worden via de bedrijfsmanager (via de platformen Shopify of BigCommerce, of rechtstreeks vanaf de Facebook-pagina van je bedrijf)
    • Accounts worden eerst beoordeeld voor toegang tot de functie. Dit duurt enkele dagen

Producten taggen

Als accounts zijn goedgekeurd, ontvangen gebruikers een melding van Instagram en kunnen ze hun tijdlijn foto’s taggen aan specifieke producten. Instagram gebruikers zien dan de omschrijving van het product en de prijs. De prijs is gelinkt aan een aparte shoppingpagina binnen Instagram, waarop alleen het product te zien is. Deze pagina linkt naar de webshop van de retailer. Instagram posts mogen per foto maar 3 tags hebben of maximaal 20 in een carrousel. Instagram adviseert bedrijven om ook via Stories aandacht te vestigen op producten en hun directe beschikbaarheid via de shopping-functie.