instagram insights statistieken instagram

Groeien op Instagram met Instagram Insights

Actief berichten delen op Instagram lukt velen wel, maar de statistieken in de app lezen en inspelen op deze cijfers van Instagram Insights is een heel ander verhaal. Wij vertellen hoe Instagram Insights eruit ziet, wat de belangrijkste statistieken zijn om naar te kijken en welke acties voor groei kunnen zorgen.

Instagram Insights zijn statistieken die Instagram beschikbaar stelt voor alle bedrijfsprofielen. Al deze statistieken zijn zichtbaar in de app van Instagram. Er zijn drie categorieën: Activiteit, Inhoud en Doelgroep. Maar grofweg kan er op twee manieren naar gekeken worden: op accountniveau en berichtniveau.

Instagram statistieken zijn alleen beschikbaar voor bedrijfsprofielen. Heb jij nog geen bedrijfsprofiel? Volg het stappenplan op bladendokter.nl →

instagram insights statistieken instagram (1)

Statistieken op berichtniveau

De gegevens die interessant zijn op berichtniveau staan bij ‘Inhoud’. Dit zijn de drie belangrijkste gegevens:

  • weergaven/impressions: het totale aantal keer dat jouw bericht is bekeken, ongeacht het aantal mensen
  • bereik/reach: het aantal unieke mensen dat een bericht heeft bekeken
  • betrokkenheid/engagement: het aantal likes, reacties en aantal keer opgeslagen opgeteld

Inspelen op weergaven en bereik

Het verschil tussen weergaven en bereik is nog niet altijd duidelijk, bij deze een voorbeeld ter verduidelijking: als een persoon jouw update drie keer voorbij zag komen, telt dat als drie weergaven en een keer bereik.

Beide gegevens zijn interessant om te zien hoe goed een bericht scoort bij gebruik van hashtags, locatietag, vanaf de feed (ook wel startpagina genoemd in de app) of profiel.

Het bereik en daarmee het aantal weergaven kan verhoogd worden met betere, relevante en actieve hashtags of een locatietag, indien relevant. Maar ook het tijdstip van plaatsen kan verschil uitmaken, gebaseerd op de tijdstippen waarop jouw volgers online zijn zoals zichtbaar in de statistieken bij ‘doelgroep’. Daarnaast kan het delen van een update in Instagram Stories zorgen voor meer bereik.

Betrokkenheid berekenen met engagement rate

Betrokkenheid, in de volksmond vaker engagement genoemd, bestaat op Instagram uit alle likes en reacties van het bericht. Het is de basis voor een rekensom die een engagement rate oplevert, een percentage dat idealiter boven de 3% ligt, maar tussen de 6% en 8% is nog beter. In Instagram Insights wordt ook het aantal keer opgeslagen als bericht meegenomen in betrokkenheid, maar dit is geen openbare informatie en dus alleen geschikt als er geen vergelijking met andere accounts wordt gemaakt. Wanneer jij wil vergelijken met andere accounts is dit de beste rekensom, omdat alle informatie hiervoor openbaar is:

alle betrokkenheid optellen (likes en reacties) gedeeld door aantal volgers x 100

Het berekenen van de engagement rate op deze manier gaat er echter vanuit dat alle volgers de mogelijkheid hebben om de content te zien en betrokkenheid te tonen. In de praktijk komt het echter zelden voor dat alle volgers de content zullen zien. Daarom kan het ook interessant zijn om de engagement rate te berekenen door betrokkenheid te delen door het aantal weergaven of bereik. Hoeveel van de accounts die jouw content hebben gezien, hebben vervolgens het bericht geliked of hierop gereageerd of het bericht opgeslagen? Hoe hoger het getal, hoe beter natuurlijk.

Lees ook de blog van later.com over de verschillende manieren om engagement rate te berekenen →

Wil jij jouw engagement rate laten groeien? Houd dan een tijdje de engagement rate per bericht bij en analyseer dan de resultaten na een aantal weken of een maand. Zijn er berichten die in een bepaalde rubriek vallen die het altijd goed doen, juist foto’s met personen of alleen de quotes? Neem in de strategie mee dat er meer van de beste berichten worden gemaakt of geplaatst.

IPM

Naast de engagement rate is er nog een tool die berekent hoe het zit met engagement, de IPM oftewel ‘interaction per thousand followers’. Pixelfarm heeft de instacalculator.nl gemaakt die de IPM berekent voor een Instagramaccount, maar de rekensom werkt als volgt: het aantal likes en comments op een bericht delen door het aantal volgers en het aantal berichten van de afgelopen dertig dagen.

De ideale IPM voor Instagram volgens Pixelfarm is 20+.

Activiteiten op profielpagina

De activiteiten die kunnen plaatsvinden op de profielpagina zijn een onzichtbare vorm van betrokkenheid en worden ook niet meegenomen in de engagement rate, maar kunnen wel heel waardevol zijn. Als bedrijfsprofiel is het mogelijk om verschillende knoppen toe te voegen aan een profielpagina zoals een telefoonnummer, routebeschrijving en een e-mailadres. Daarnaast is er natuurlijk de optie voor een link naar een website.

Dit kan leiden tot verschillende activiteiten die zichtbaar worden gemaakt in Instagram Insights bij ‘Inhoud’ per bericht:

  • profielbezoeken
  • websiteklikken
  • e-mailadressen
  • oproepen
  • routebeschrijvingen

Statistieken op accountniveau

Naast de statistieken op berichtniveau, zijn er ook nog statistieken op accountniveau bijvoorbeeld demografische gegevens over volgers of over activiteiten die kunnen plaatsvinden op het account. Deze gegevens zijn te vinden bij ‘Doelgroep’, ‘Activiteit’ en deels bij ‘Inhoud’.

Gegevens over volgers

Er zijn een aantal gegevens over volgers in Instagram Insights te vinden zoals het totale aantal volgers en de groei in een week, demografische gegevens en ook tijdstippen waarop volgers actief zijn.

Met het juiste publiek is de kans op succes op Instagram ook groter, dus blijf in de gaten houden of de gegevens van de volgers overeenkomen met jouw doelgroep.

Demografische gegevens over volgers

  • locaties: op basis van plaatsen en landen
  • leeftijdscategorie
  • geslacht

Als de demografische gegevens van volgers niet overeenkomen met de doelgroep en de engagement rate laag is kunnen er verschillende acties ondernomen worden. Let wel goed op: ”if it ain’t broken, don’t try to fix it”.

  • Locaties: als er veel volgers uit het buitenland komen en het account richt zich op een Nederlandstalige markt kan een andere hashtag strategie of het plaatsen van locatietags helpen. Gebruik dan alleen relevante locaties in Nederland en probeer alleen relevante Nederlandstalige hashtags te gebruiken.
  • Geslacht en leeftijd: als volgers voornamelijk vrouw zijn en het account richt zich op mannen of andersom of de volgers jonger of ouder zijn dan de doelgroep dan kunnen er aanpassingen worden gedaan in de content. Kijk eens goed naar de tone of voice van de bijschriften of de vormgeving en kleuren van berichten, passen deze bij de doelgroep of kunnen grafische details of het plaatsen van bijvoorbeeld meer foto’s verschil gaan maken?

Volgersgroei volgen

Idealiter maakt een Instagramaccount een continue groei door als het gaat om volgers. Bekijk de groei van volgers over een bepaalde periode zoals een maand en niet per dag of week. Zo is sneller zichtbaar of er een mooie stijgende lijn in zit of dat de groei misschien komt van een hoge piek in de afgelopen maand. Probeer bij een hoge piek altijd te achterhalen waar die vandaan komt en of de verklaring misschien een verandering van strategie betekent.

Volgersaantal laten groeien

Het belangrijkste voor het volgersaantal laten groeien is in eerste instantie een actief account met frequent nieuwe berichten. Maar daarnaast zijn er nog een aantal andere mogelijkheden om te groeien:

  • een goede hashtag strategie
  • content plaatsen in de feed én stories
  • sociaal actief zijn bij relevante en interessante accounts uit de niche
  • adverteren

Wil je nog meer leren over Instagram? Volg de Instagram training van team Bladendokter →