De stories trend op social media: wat valt er te leren van Snapchat?

Het lijkt alsof sociale netwerken het succes van Snapchat geproefd hebben. Instagram heeft al een tijdje Instagram Stories, Facebook experimenteert ermee en WhatsApp heeft eind februari een nieuwe dienst gelanceerd: de visuele status. Zowel Facebook als WhatsApp kopiëren het succesvolle format van Snapchat, het sociale netwerk dat jongeren als een magneet aantrekt.

Sociale netwerken volgen het pad dat Snapchat insloeg met de tijdelijke berichten, video’s en foto’s. Er is een duidelijke ontwikkeling te zien onder social media in kortstondige formats. Instagram was in 2016 al begonnen met de Instagram Stories. Dit zijn foto’s of video’s die bovenaan de feed en je eigen profiel verschijnen. De foto’s kun je 3 seconden openen en de video’s duren maximaal 10 seconden. Met Instagram Stories kunnen gebruikers verslag doen van gebeurtenissen of momenten uit hun dag vastleggen voor volgers en vrienden.

Stories via Facebook en WhatsApp

Ook Facebook is nu aan het experimenteren met een vergelijkbare dienst. In Ierland lanceerde het platform Facebook Stories. In de komende maanden wordt deze functie voor de rest van de wereld geïntroduceerd. WhatsApp is eind februari begonnen met een soortgelijke functie. Het gaat om de status van gebruikers. Was dat voorheen een zinnetje, nu kunnen gebruikers foto’s, gifs en video’s uploaden in een beeldverhaal dat 24 uur blijft staan. De zogenoemde status van WhatsApp heeft veel weg van de Instagram Stories.

Wegwerp content

Er is een trend te zien die draait om het delen van kortstondige, snelle en tijdelijke berichten waar Snapchat het voortouw in nam. De korte momentopnamen geven de indruk dat je live in iemands leven kunt treden. Je kunt bekenden en onbekenden (en ook merken) volgen door hun dag heen en continu op de hoogte gehouden worden van wat er speelt in zijn of haar leven. Daarmee verschuift social mediagebruik van een eeuwige publicatie naar een wegwerpproduct voor eenmalig gebruik.

Grote invloed op privacy

De steeds toenemende tijdelijkheid van social media content heeft ook een invloed op de privacy. Zo worden de verhalen op Snapchat vernietigd na 24 uur. Foto’s of video’s die je naar een ander stuurt worden verwijderd nadat ze maximaal twee keer zijn bekeken en gebruikers kunnen zelf instellen hoe lang naar foto’s of video’s gekeken mag worden. Gebruikers kunnen eigen foto’s en video’s weliswaar opslaan in hun privé herinneringen, maar niet de content van anderen. Gebruikers kunnen wel screenshots van content nemen, maar daar wordt de maker wel van op de hoogte gesteld via een melding. Snapchat content is overigens niet terug te vinden op het internet, omdat Snapchat als applicatie niet verbonden is met het World Wide Web. Gebruikers lopen dus minder kans om geconfronteerd te worden met foto’s die ze achteraf liever niet hadden gedeeld. Dit maakt de drempel ook lager om dingen te delen, zoals het delen van gekke, persoonlijke of gênante foto’s.

Jonge gebruikersgroep

Meerdere grote sociale netwerken zetten in op het succes van kortstondige, snelle en tijdelijke content. Dit mediagebruik geeft dan ook een unieke kans om op een snelle manier betrokken te blijven met gebeurtenissen in het leven van anderen, om niets te hoeven missen (FOMO) en om gehoor te geven aan de groeiende noodzaak voor ‘instant gratification’. Deze trend doet het goed onder de jonge doelgroep, misschien juist wel omdat de tijdelijkheid van dit soort content de indruk achterlaat bij gebruikers dat berichten beter worden beschermd.

43% snapt dagelijks

Snapchat is aan een grote opmars bezig onder jongeren. Het netwerk heeft een hoge gebruikerspenetratie onder tieners en jongvolwassenen. Maar liefst 67% van de 15 t/m 19-jarigen gebruikt Snapchat, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2017. Van deze groep jongeren gebruikt 43% Snapchat dagelijks. In 2016 was het totale aantal gebruikers binnen deze groep nog 56%, weer een jaar eerder 44%.