De 4 beste contentkalender tools

Er zijn veel opties bij het kiezen van een geschikte contentkalender. Wij hebben een aantal bekende tools getest en de 4 beste voor je uitgekozen. 

Bij het beoordelen van de contentkalenders gebruikten we de 5 criteria voor een goede kalender en keken we naar de prijs, hoe makkelijk de kalender gebruikt kon worden en alle mogelijkheden die de kalender heeft. Zo was Kapost een geweldige tool, maar is de kalender afgevallen vanwege de hoge prijs ( 1500 euro per maand). Ook Newscred en Marketing.ai waren erg duur. Andere tools zoals Curata, Gather Content en Brightpod waren niet handig, omdat ze niet makkelijk waren in gebruik en belangrijke opties misten. Content DJ en Buffer zijn alleen bruikbaar voor social media content. De WordPress plugin Editorial Calendar is gratis, maar had maar heel weinig opties.

De volgende vier tools zijn als beste uit de test gekomen.

CoSchedule

contentkalender coschedule

14 tot 548 euro per maand (afhankelijk van het aantal gebruikers en gewenste functies) met 2 weken gratis proberen.

CoSchedule is een contentkalender plugin voor WordPress. Als je website op WordPress draait is deze plugin enorm handig, omdat het met deze kalender mogelijk is om de content op één plek te beheren. Je installeert CoSchedule gemakkelijk vanuit de plugin catalogus op WordPress en kunt de kalender daarna meteen gebruiken vanuit je WordPress dashboard. De plugin biedt naast een uitgebreid kalenderoverzicht ook de mogelijkheid om de content vanuit de plugin te publiceren. Een ander groot voordeel van CoSchedule is dat het ook de promotie van je content op social media regelt. Je geeft zelf aan wat er in de updates moet komen te staan en wanneer ze op welke kanalen gepubliceerd moeten worden en dan regelt CoSchedule de rest.

ck

Voordelen:

  • Content, social media en kalender op één plek
  • Makkelijk in gebruik
  • Verschillende kalenderviews
  • Kan gekoppeld worden aan Bitly, Buffer, Evernote, Google Docs, Google Calendar (en Google Analytics bij een duurder pakket)

Nadelen:

  • Alleen voor WordPress sites
  • Kan prijzig zijn

 

Hubspot

contentkalender hubspot

185 euro per maand (voor het hele marketing software pakket) met 30 dagen gratis uitproberen.

De contentkalender van Hubspot is maar een gedeelte van het marketing softwarepakket van Hubspot. Het pakket bevat naast de contentkalender onder andere tools voor blogs, social media, SEO, e-mailmarketing en analytics. Dit maakt het pakket erg compleet, maar ook prijzig en daardoor niet geschikt als je alleen van plan bent de kalender te gaan gebruiken. De contentkalender zelf biedt alle mogelijkheden die je verwacht en is makkelijk te gebruiken. Handig is dat je per kanaal kunt kijken wat er in de planning staat. Net als bij CoSchedule kun je direct vanuit de Hubspot kalender content publiceren en social media updates inplannen. Ook biedt Hubspot de mogelijkheid de kalender te gebruiken met WordPress via een plugin.

ck

Voordelen:

• Veel meer dan alleen een contentkalender

• Content, social media en kalender op één plek

• Makkelijk in gebruik

• Verschillende kalenderviews

Nadelen:

• Prijzig

• Het hele Hubspot pakket begrijpen kost tijd en moeite
 

Trello

contentkalender trello

Gratis (maar uitbreidingen mogelijk voor 8 of 20 euro).

Trello is een project management tool die dankzij de kalenderfunctie ook erg geschikt is als contentkalender. In het overzicht wordt er gewerkt met kaartjes die in een lijst worden geplaatst. De kaartjes kunnen gebruikt worden voor verschillende content en de lijsten kunnen de status van de content aangeven, zoals hierboven te zien is. Bij elk kaartje kan de deadline worden aangegeven, waardoor het kaartje ook in de kalenderview te zien is. De kalender zet je aan door in het menu naar ‘power ups’ te gaan en daar op ‘enable’ te klikken bij de kalender, daarna is de kalender bovenaan je Trello bord bereikbaar. Op Trello kun je je contentkalender met een paar klikken zelf in elkaar zetten zodat hij helemaal bij jouw wensen past, of je kunt gebruik maken van ons voorbeeld.

ck

Voordelen:

• Gratis

• Makkelijk in gebruik

• Verschillende kalenderviews

• To do lists en comments op kaartjes mogelijk

• Kan gekoppeld worden aan Dropbox en Google Drive

Nadelen:

• Het publiceren moet je zelf doen

• Er is een limiet van 10mb per bijlage
 

Google Calendar

contentkalender google

Gratis.

De online kalender van Google ken je ongetwijfeld al van je Gmail account. Door een nieuwe kalender aan te maken en hier collega’s aan toe te voegen kan Google Calendar dienst doen als contentkalender. Zo goed zelfs dat het team van Hubspot niet hun eigen tool, maar Google Calendar gebruikt om hun content mee te plannen. Het is een simpele tool, zonder veel extra opties. Toch voldoet de kalender, op de statusweergave na, aan alle criteria van een goede contentkalender. Content kan worden toegewezen door iemand uit te nodigen voor het evenement op de kalender. Die persoon krijgt via mail een notificatie van de uitnodiging. Content kan naar de kalender worden geüpload vanaf de computer of Google Drive.

ckgoogle

Voordelen:

• Gratis

• Gekoppeld aan Gmail en Google Drive

• Verschillende kalenderviews

Nadelen:

• Geen status

• Het publiceren moet je zelf doen
 

Conclusie

Welke van deze contentkalender tools het best werkt voor jouw content hangt af van de eisen die je aan de kalender stelt. CoSchedule is voor WordPressgebruikers de beste tool, maar kan duur uitvallen als er veel gebruikers met de kalender moeten werken. Voor grote teams van meer dan 25 mensen kan Hubspot daarom qua prijs en kwaliteit in vergelijking een betere tool zijn, maar deze marketing software is meer dan alleen een contentkalender en het kan daarom wat tijd kosten om onder de knie te krijgen. Trello is een goede gratis optie, die veel mogelijkheden biedt maar waar niet uit gepubliceerd kan worden zoals bij CoSchedule en Hubspot. Voor een makkelijke, simpele kalender die gekoppeld is aan Gmail is Google Calender de tool die je zoekt.