Ga naar de inhoud

Brandarchetype: De Zorger

Het brand archetype de Zorger geeft merken de uitstraling voor anderen te zorgen. Altruïsme, compassie en mededogen zijn kernwaarden. Merken die opereren volgens het archetype de Zorger willen graag dingen voor anderen doen.

Over het archetype: Zorger

De Zorger wil anderen helpen. Het staat symbool voor compassie en mededogen. Het is zorgzaam, onbaatzuchtig, dienstbaar, wil opkomen voor de zwakkeren en cijfert zichzelf geregeld weg. Het is gul, vrijgevig en bedachtzaam. Het wil ervoor zorgen dat mensen zich veilig voelen en het probeert mensen er toe te zetten om goed te zijn voor anderen.  

Voorbeelden uit de cultuur en literatuur

Vrouwen als Moeder Theresa en Florence Nightengale zijn goede representanten van dit archetype. Florence Nightengale was een aristocratische Britse dame, die getroffen door de berichtgeving over de ontberingen van Britse soldaten in de Krimoorlog, besloot om haar leven te wijden aan de zorg voor anderen. Ze vertrok richting het oorlogsgebied en runde veldhospitalen. Ze ontdekte dat vooral een gebrek aan hygiëne de grootste doodsoorzaak was in tijden van oorlog. Met haar inzicht en toewijding legde ze de grondvesten voor de moderne verpleging. Terug in Engeland stichtte ze de eerste opleidingen voor verplegend personeel.  

Zorger-merken

Zorger-merken zijn bijvoorbeeld het Leger des Heils. Gedreven door de Christelijke waarden van barmhartigheid biedt deze organisatie mensen hulp en onderdak, ongeacht hun verleden of verhaal. Ook medische merken en zorgverzekeraars vallen in deze categorie, zeker daar waar ze veel advies geven over preventie en klanten leren leven met de aandoeningen die ze hebben. Denk bovendien aan merken of diensten die veiligheid als belangrijke kernwaarde hebben. Maar ook producten die zacht zijn en willen beschermen horen bij de Zorger, van babyshampoo tot wasverzachter. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Nivea of Zwitsal.  

De Zorger in marketing

Elk merk dat de zinssnede: ‘wij zorgen dat…’ of ‘wij helpen onze klanten om…’ gebruikt in z’n contentstrategie, USP of gebruikersbelofte, zal al snel een connectie voelen met het archetype De Zorger. De Zorger als brand archetype is een sterke manier om positioneringsvraagstukken op te lossen. Het onbaatzuchtige karakter van dit archetype is bovendien een goede imago-bouwer. Echter moet de intentie van een merk ook wel overeenkomen met de boodschap. Het helpt Zoger-merken om ook daad bij woord te voegen door aan goede doelen te schenken of om een MVO-programma’s te ontwikkelen.  

Case: Volvo

Neem Volvo. Volvo hanteert al jarenlang het adagium: safety first. Het automerk leunt zwaar op het imago de veiligste auto te zijn en bewijst dat ook, door bijvoorbeeld te komen met verschillende veilige innovaties. Van de driepuntsgordel in 1959 tot de city safety van 2013. Volvo focust zich op de veiligheid van bestuurders. Het meest belangrijke doel van Volvo is om hun bestuurders veilig van A naar B te brengen. Elke keer weer. De campagne “Everything we do starts with people” is een goed recent voorbeeld van deze lange termijnstrategie. Volvo benadrukt in deze campagne dat alle ontwikkelingen die ze uitvinden bijdragen aan positieve uitkomsten voor mensen, het milieu en de veiligheid. Ze willen bestuurders helpen om langer te leven en om een minder gecompliceerd leven te leiden. De campagne van Volvo komt daarom met de tekst: “Cars are driven by people and that’s why we designed them around you”.  

Passend bij jouw merk?

Het archetype de Zorger kan goed voor jouw merk identiteit zijn, als:

  • Het merk geassocieerd is met verzorging
  • Het merk de publieke sector dient
  • Het merk geeft om mensen
  • Het merk mensen helpt om voor zichzelf of voor anderen te zorgen
  • Het merk zich inzet voor een goed doel
  • Het merk wil opkomen voor de zwakkeren
  • Het merk dienstbaar en vrijgevig is

Ambities: voor anderen zorgen en dienstbaar zijn
Valkuilen: zichzelf wegcijferen en anderen beknellen
Angsten: ondankbaarheid en egoïsme