TBS pinterest redenen board

8 redenen om met Pinterest aan de slag te gaan

Als er een contentstrategie wordt gemaakt wordt er vaak gedacht aan Facebook of Instagram voor het delen van content. Maar content komt vaak nog veel beter tot zijn recht en levert veel meer op als het gedeeld wordt op Pinterest. Lees de zeven redenen om voortaan Pinterest in jouw contentstrategie mee te nemen. 

Visuele zoekmachine

Hoewel Pinterest vaak wordt geschaard onder social media kanalen, is Pinterest voor gebruikers eerder een visuele zoekmachine. Natuurlijk zit er ook een sociaal aspect aan Pinterest door het kunnen volgen van boards en accounts, reageren op pins en privéberichten sturen naar accounts, maar van deze functies wordt op Pinterest veel minder gebruik gemaakt dan bij bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Het optimaliseren van pins en delen van de content is veel belangrijker op Pinterest.

Pinterest redenen zoekmachine

Levensduur van een pin

Een bericht of Facebook of een tweet op Twitter leeft afhankelijk van de engagement slechts enkele minuten tot uren, daarna daalt het bereik van het bericht heel snel. In tegenstelling tot een pin op Pinterest wat enkele maanden bereik kan opleveren. Dit komt vooral door de veelgebruikte zoekfunctie van Pinterest, waardoor relevante pins bij elke bijpassende zoekopdracht weer opnieuw tevoorschijn komen en engagement kunnen stimuleren.

Aantal gebruikers

Er zijn nu ruim 3 miljoen Pinterestgebruikers in Nederland, waarvan 734.000 dagelijkse gebruikers. Het dagelijkse aantal gebruikers groeide het afgelopen jaar 25%. Dat is misschien niet zo’n snelle groei als Facebook of Instagram doorgemaakt hebben, maar sinds de oprichting in januari 2010 is Pinterest wel altijd blijven groeien.

Millennialplatform

Bestaat jouw doelgroep uit millennials? Dan zou Pinterest absoluut onderdeel uit moeten maken van jouw contentstrategie, want 1 uit 2 van de Amerikaanse millennials gebruikt Pinterest maandelijks. Er zijn geen specifieke cijfers over Nederland als het gaat om millennials, maar dat zal niet heel veel verschillen met de cijfers uit de Verenigde Staten.

Traffic naar de website

Pinterest is een van de beste social media kanalen voor traffic naar de website, want elke afzonderlijke afbeelding kan een link mee krijgen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram waar er alleen verwezen kan worden naar een link in bio of een swipe-up in Stories.

Met de statistieken van Pinterest voor zakelijke accounts en Google Analytics voor jouw website is ook goed te meten hoeveel bezoekers doorklikken op een pin en voor traffic zorgen. Bij Instagram en Facebook is niet altijd te achterhalen waar precies de traffic vandaan komt, maar dat is bij Pinterest vaak wel terug te herleiden tot een pin.

TBS pinterest kopen aankopen

Hogere conversie

De vele traffic van Pinterest levert vaak ook een hogere conversie op. 84% van de pinners bijvoorbeeld gebruikt Pinterest als zij willen beslissen wat ze willen kopen.

Daar heeft vtwonen handig gebruik van gemaakt met hun voorjaarshuisactie het afgelopen voorjaar. Pinners werden opgeroepen om een board samen te stellen met producten uit de vtwonen shop. De winnaar zou de inhoud van zijn of haar board winnen inclusief een stylist die alles bij de winnaar thuis zou komen stylen en daarvan zou dan weer een reportage gemaakt worden voor het vtwonen magazine. Maar dat was niet de enige winst voor vtwonen, want tijdens de actie zijn er duizenden producten gepind naar Pinterest vanuit de shop. Grote kans dat dat weer conversie oplevert, niet alleen tijdens de actie maar vooral ook in de maanden daarna.

Weinig volgers, groot bereik

Het succes van Pinterest draait niet om het aantal volgers, maar om het bereik van de afzonderlijke pins en het persoonlijke succes wat daaruit gehaald kan worden. Een klein aantal volgers kan toch een groot bereik voor het account opleveren omdat de pins afzonderlijk tevoorschijn kunnen komen bij verschillende zoekopdrachten.

Bij zakelijke accounts staat ook niet het volgersaantal groots weergegeven in het profiel, maar het aantal maandelijkse weergaven wat afkomstig is van het totale aantal pins.

TBS pinterest advertenties

Adverteren

Het heeft even geduurd, maar inmiddels is adverteren op Pinterest ook in Nederland mogelijk. Doordat veel pinners Pinterest gebruiken als inspiratieplatform voor aankopen, werken advertenties vaak ook goed voor retailers. Adverteren op Pinterest is juist nu interessant, omdat nog niet veel bedrijven er mee aan de slag zijn gegaan.

Hierboven een aantal voorbeelden van bedrijven die al adverteren op Pinterest en hoe deze zichtbaar zijn in de tijdlijn van Pinterest.

training Pinterest banner 19 november 2019