Adverteren op Instagram

10 vragen die je moet stellen als je succesvol wilt adverteren op Instagram

Instagram groeit. Dat geldt niet alleen voor de hoeveelheid gebruikers, maar ook voor het groeiend aantal verschillende functionaliteiten. Niet gek dat steeds meer bedrijven ook de commerciëlere mogelijkheden van Instagram ontdekken. Voor wie wil starten met adverteren op Instagram, hebben we de belangrijkste vragen en antwoorden op een rij gezet.

1. Heeft Instagram genoeg bereik?

Instagram is hard gegroeid in populariteit. Wereldwijd heeft Instagram meer dan 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers en dat is een verdubbeling ten opzichte van 2 jaar geleden. In Nederland zag het sociale netwerk een groei van maar liefst 1,1 miljoen gebruikers tussen 2016 en 2017. Met inmiddels 3,2 miljoen gebruikers in Nederland kun je eigenlijk niet meer om Instagram heen. Het netwerk is vooral veel gebruikt onder een jonge doelgroep, met 66% van de 15 t/m 19-jarigen en 36% van de 20 t/m 39-jarigen.

2. Kun je specifieke doelgroepen targeten?

Facebook zag de potentie van Instagram en kocht het bedrijf in 2012 voor 1 miljard dollar. Dat was goed nieuws voor adverteerders, omdat je dezelfde informatie die je over doelgroepen via Facebook kunt verzamelen, ook voor Instagram kunt gebruiken. Je kunt een breed scala aan karakteristieken targeten. Zo kun je de advertentie instellen op leeftijd, geslacht, educatie of locatie. Maar je kunt ook specifieker targeten op de interesses van de doelgroep. Verder kun je mensen targeten die al eerder interactie met jouw merk hebben gehad, of eerder een site hebben bezocht.

3. Is jouw doelgroep op Instagram?

Adverteren op Instagram heeft natuurlijk geen nut als jouw doelgroep zich niet op Instagram bevindt. Monitor of jouw doelgroep een account op Instagram heeft en daar actief is. Een van de meest bepalende keuzes is leeftijd. Vanaf de groep 40-64 jaar is Instagram bijvoorbeeld niet zo populair en wordt het minder actief gebruikt.

Uit onderzoek van Pew Research Center blijkt dat Instagram meer wordt gebruikt door vrouwen (28%) dan mannen (26%). Ook is Instagram populairder onder een stedelingen (39%) dan dorpelingen (28%).

4. Past jouw sector bij Instagram?

Vraag jezelf ook af of jouw sector op Instagram past. Instagram is een netwerk voor visual storytelling. Kun jij jouw merk visualiseren? Interessante sectoren voor Instagram zijn bijvoorbeeld de mode-industrie, voedsel, make-up, fitness en natuur. Deze sectoren zijn gemakkelijk en esthetisch in beeld te brengen. Instagram is immers een platform dat draait om mooie, ‘picture-perfect’ afbeeldingen. Voor een wasmiddelmerk, verzekeraar of bank zou dit al lastiger zijn.

5. Met welk platform ga je adverteren?

Heb je de beslissing genomen om op Instagram te gaan adverteren? Dan moet je nog kiezen op welke manier je dit wilt gaan doen. Adverteren op Instagram kan via verschillende platforms gedaan worden. De meest handige manier van adverteren is via Facebook Ads Manager of via de Instagram app. Via de Instagram app is het werk simpeler en met minder opties. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk adverteren met een foto of video die je al geplaatst hebt. Om te adverteren via de Instagram app heb je wel een Instagram bedrijfsprofiel nodig. Facebook Ads Manager is vooral heel handig als je al gewend bent aan adverteren op Facebook, als je meer opties wilt in doelgroep targeting en analyses.

6. Wat is nou eigenlijk het doel?

Sommige adverteerders denken dat ze op Instagram móeten zijn omdat het een populair netwerk is. Het ‘er zijn’ omdat ‘iedereen er is’ werkt niet voor iedereen. Voordat je start, moet je jezelf de vraag stellen waarom je wilt adverteren op Instagram en wat je wilt bereiken. Dit kan bijvoorbeeld zijn om meer merkbekendheid te krijgen, om nieuwe producten te lanceren, om meer volgers en engagement te genereren, in te spelen op actualiteit of seizoen gerelateerd gebeurtenissen of om loyaliteitsacties te promoten. De Facebook Ads Manager geeft gebruikers de mogelijkheid om te kiezen uit 8 doelen voor Instagram advertenties.

  • Merkbekendheid
  • Bereik
  • Verkeer (voor klikken naar je website of naar de app store)
  • App-installaties
  • Betrokkenheid (alleen voor engagement bij specifiek bericht)
  • Videoweergaven
  • Conversies (voor conversies op je website of in je app)
  • Leads genereren

Let op: Als je in Instagram Stories wilt adverteren, kun je echter alleen voor de marketingdoelstelling bereik kiezen. Via de Instagram App zijn slechts twee doelen te kiezen: website bezoeken of bellen of bezoeken naar/van jouw bedrijf.

7. Welke soort advertentie kies je?

Er zijn meerdere opties voor het uiterlijk van de Instagram advertentie. De eerste afweging die je kunt maken is of je wilt adverteren in de news feed of in Instagram Stories. De tweede afweging is of je met een beeld of video wilt adverteren. Daarna moet je jezelf afvragen of je een enkele foto of video wilt plaatsen of een fotoreeks. Instagram biedt de mogelijkheid om meerdere foto’s in een carrousel te plaatsen, waarbij mensen horizontaal langs de beelden swipen. Verder kun je een diavoorstelling maken, dat is een video die continu wordt herhaald met maximaal 10 afbeeldingen. De optie ‘canvas’ die Facebook Ads Manager aanbiedt wordt niet ondersteund door Instagram.

8. Kun je wel linken met advertenties?

Instagram biedt – in tegenstelling tot Facebook en Twitter, geen mogelijkheid om links te plaatsen bij content. Als je adverteert, krijg je wel de mogelijkheid om call-to-action buttons toe te voegen aan je advertentie. Daarmee kunnen gebruikers makkelijk doorklikken naar een andere bestemming. Je kunt als adverteerder uit een groot aantal buttons kiezen:

  • Nu bellen
  • Meer bekijken
  • Boek nu
  • Routebeschrijving
  • Shoppen
  • Nu installeren
  • Registreer
  • Meer informatie
  • Kom meer te weten
  • Download

9. Opvallen of niet opvallen?

De mogelijkheid om te adverteren op Instagram bestaat nu ruim een jaar. In tegenstelling tot Facebookgebruikers zijn Instagramgebruikers nog niet gewend om helemaal overspoeld te worden met advertenties. Daarom is het belangrijk om alleen te adverteren als jouw commerciële boodschap zich thuis voelt tussen de andere content. Het advies luidt: “Blend in, don’t stick out”. Succesvolle advertenties vallen niet op, maar sluiten goed aan bij de rest van de content op Instagram en bij de interesses van de gebruikers. Het is streven naar content die waarde toevoegt voor de doelgroep. Denk dus vanuit de behoefte van de Instagramgebruikers of denk aan content die aansluit op hun zoekacties, bijvoorbeeld via hashtags.

10. Geen budget! Wat nu?

Naast de betaalde advertentiemogelijkheden kun je nog altijd gratis je doelen bereiken. Op je eigen pagina kun je de link naar je website in je bio zetten (#linkinbio). Daarnaast kun je hashtags gebruiken om de vindbaarheid en bekendheid van je merk te vergroten. Ook kun je Instagrampagina’s volgen en foto’s liken van je potentiële doelgroep, in de hoop dat zij jou terug volgen of liken. Daarvoor zijn de ‘voorgesteld’ button onder ‘volgend’ en het bekijken van foto’s onder hashtags handig om relevante personen te ontdekken voor je merk. Bereik is dan wel organisch, dat betekent dat je dan nog meer aandacht moet besteden aan de kwaliteit en waarde van je content.